GÖRSEL-İŞİTSEL MEDYADA SAĞLIK - GÜVENLİK HALLERİ: TARTIŞILMASI GEREKEN BİR ALAN OLARAK KAMU SPOTU

Küçük Resim Yok

Tarih

2016

Dergi Başlığı

Dergi ISSN

Cilt Başlığı

Yayıncı

Erişim Hakkı

info:eu-repo/semantics/openAccess

Araştırma projeleri

Organizasyon Birimleri

Dergi sayısı

Özet

Kamu spotları akademik alanda üzerinde yeterince çalışılmamış, genel olarak olanakları ve riskleri pek değerlendirilmeden "yarar"lı olduğu ön kabulü olan niş bir mecradır. Makalede "kamu spotu" kavramı iki örnek üzerinden tartışılmaktadır. Kamu spotu, kamu ya da sivil toplum kuruluşlarınca hazırlatılan; kamu yararı içerdiğine inanılan bilgilendirici, eğitici, uyarıcı kısa film ve ses bantlarıdır. Mevzuata göre bu tür yapımlar ücretsiz yayınlanmak üzere Radyo Televizyon Üst Kurulu (RTÜK) tarafından yayın kuruluşlarına önerilir; yayın kuruluşları da istediği spotları yayınlar. Türkiye'de yayınlanan ilk spotlarda trafik güvenliği, bedensel engelliler, sigara, çevre temalarına yer verildiği ve bu spotların genellikle sivil toplum kuruluşları tarafından yaptırıldığı görülmektedir. Ancak son yıllarda kamu kurumlarının alana ilgisinin arttığı, bakanlıklar tarafından çok sayıda kamu spotunun yaptırıldığı gözlenmektedir. Sivil toplum kuruluşlarınca yaptırılan ve yayınlanan spot sayısı ise giderek azalmaktadır. Makalede bir kamu kuruluşu olan Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı ile İş Cinayetlerini Durduralım Sivil Platformu tarafından iş sağlığı ve güvenliği alanında yaptırılan iki kampanyanın içerik çözümlemesi yapılmıştır. Gerek bakanlığın Güvenle Büyü Türkiye, gerekse sivil platformun Bir İmza da Sen Ver spotlarının "kamu yararı" kavramının zeminini kaydırdığı görülmektedir. Bakanlığın spotlarında hedeflenen "yarar", kamu sözcüğünün halk anlamından çok iktidar politikalarının lansmanına; sivil toplum kuruluşlarının kamu spotunda da iş sağlığı güvenliği teması emek-sermaye çatışmasının söylem alanına dönüşmektedir. Bu bağlamda, kamu spotlarının bir tür "halkla ilişkiler" ya da "propaganda" uygulamasına dönüştüğü de iddia edilebilir.

Açıklama

Anahtar Kelimeler

Kaynak

Selçuk İletişim

WoS Q Değeri

Scopus Q Değeri

Cilt

9

Sayı

3

Künye