Türkçe'de sözcük diziminin edinimi

Küçük Resim Yok

Tarih

2008

Dergi Başlığı

Dergi ISSN

Cilt Başlığı

Yayıncı

Maltepe Üniversitesi

Erişim Hakkı

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States
info:eu-repo/semantics/openAccess

Araştırma projeleri

Organizasyon Birimleri

Dergi sayısı

Özet

Türkçede sözcüklerin tümce içerisindeki dizimi verilmek istenen anlama göre değiştirilebilir. Bu çalışmada, Türkçeyi anadil olarak edinen 2-5 yaş arası çocukların konuşmalarında hangi tür dizilimleri hangi bağlamda tercih ettikleri araştırılmıştır. İki tür veri incelenmiş ve çocukların iki üyeli ve üç üyeli tümcelerde kullandıkları dizilişler betimlenmiştir. Verilerin incelenmesinden çıkan sonuçlara göre, çocuklar tümce içerisindeki bilgi dağılımına ve nesnenin durum takısı alıp almamasına göre farklı sözcük dizilişlerini kullanmayı tercih etmişlerdir. Eski bilgiyi eylemden sonra, yeni bilgiyi ise eylemden önceki konumda kullanmışlardır...
The word order in Turkish can vary according to the meaning to be conveyed. In this study, the order children prefer to use in different contexts was analyzed among 2 to 5 year-old ch,ldren acquiring Turkish as their native language. Two types of data was analyzed and word orders in two and three argument sentences was described. According to the results concluded from the analysis of the data, children prefer using different word orders according to the meaning they want to convey and wheter the object is accusative case marked...

Açıklama

Anahtar Kelimeler

Psikobilim, Dil edinimi, Sözcük dizilişi, Durum takısı, Tümce içerisindeki bilgi dağılımı, Psycholinguistics, Language acquisition, Word order, Case marking, Information structure of a sentence

Kaynak

XX. Dilbilim Kurultayı Bildirimleri 12-13 Mayıs 2006

WoS Q Değeri

Scopus Q Değeri

Cilt

Sayı

Künye

Altan, A. (2008). Türkçede sözcük diziminin edinimi / The acquisition of word order in Turkish. XX. Dilbilim Kurultayı Bildirimleri 12-13 Mayıs 2006. Maltepe Üniversitesi. s. 51-61.