Sosyal medyada kimlik inşasında yeni akım: Özçekim kullanımı / New trend in identity achievement in social media: Using selfies
Yükleniyor...
Tarih
2015
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
T.C.Maltepe Üniversitesi
Erişim Hakkı
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Çağımızın postmodern toplumlarında kimliği oluşturan en önemli faktör hiç şüphesiz ki tüketim malları ve tüketim kalıplarıdır. Kimlikler, tüketim kültürü içinde şekillenerek hızlı tüketilen, satın alınabilen ve kısa sürede değiştirilebilen sembolik bir görünüm haline gelmiştir. Özellikle sosyal medya ile birey, kendisine ilişkin bilgileri üyesi olduğu platformlar üzerinden sergileyerek toplumsal bir görünürlük kazanmaya başlamıştır. Birey, sosyal medya üzerinden sürekli kim olduğunu sergilemekte ve içinde bulunduğu sosyal çevreye, tüketim alışkanlıklarına, aile ve arkadaşlık ilişkilerine dair bilgileri istediği şekilde kurgulayarak, görselliğe dayalı bir kimlik oluşturma yoluna gitmektedir. Son zamanlarda sosyal medyada yoğun olarak paylaşılan özçekim fotoğraflar, bireyin kimlik inşasında önemli bir araç haline gelmiştir. Çalışmada, kimliklerin sosyal ağlar yoluyla yeniden oluşumu; sembolik ve sözsüz iletişim, gözetlenme ve benliğin sunumu gibi kavramlar, Goffman’ın kuramsal yaklaşımlarıyla irdelenecektir.
In today's postmodern society, the most important factors which constitute identity are undoubtedly consumer goods and consumption patterns. Identities of individuals today have become symbolic, replaceable concepts which are quickly consumed and can be purchased. Especially with social media, individual have begun to gain social visibility by sharing information about themselves via the social media platforms. Individuals today are able to show who they are constantly via social media. By constructing (and fictionalizing) every information regarding their social environment, consumption habits, family and relationships, they form an identity based on visualization. "Selfie" photos, which started to gain enormous popularity in social media recently, have become an important factor for individuals' identity achievement. In this study, concepts such as reformation of identity through social media, symbolic and non-verbal communications, show society, surveillance and self-presentation will be discussed using Goffman's theoretical approaches.
In today's postmodern society, the most important factors which constitute identity are undoubtedly consumer goods and consumption patterns. Identities of individuals today have become symbolic, replaceable concepts which are quickly consumed and can be purchased. Especially with social media, individual have begun to gain social visibility by sharing information about themselves via the social media platforms. Individuals today are able to show who they are constantly via social media. By constructing (and fictionalizing) every information regarding their social environment, consumption habits, family and relationships, they form an identity based on visualization. "Selfie" photos, which started to gain enormous popularity in social media recently, have become an important factor for individuals' identity achievement. In this study, concepts such as reformation of identity through social media, symbolic and non-verbal communications, show society, surveillance and self-presentation will be discussed using Goffman's theoretical approaches.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Sosyal Medya, Özçekim, Benliğin Sunumu, Fotoğraf, Social Media, Selfie, Self-Presentation, Photo
Kaynak
Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
2
Sayı
1
Künye
Özdemir, Z. (2015). Sosyal medyada kimlik inşasında yeni akım: Özçekim kullanımı / New trend in identity achievement in social media: Using selfies, Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, T.C. Maltepe Üniversitesi, 2(1), s.112-131.