Biyoloji öğretiminde kalıcı bilgiler oluşturma
Küçük Resim Yok
Tarih
2001
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Maltepe Üniversitesi
Erişim Hakkı
CC0 1.0 Universal
info:eu-repo/semantics/openAccess
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Biyoloji Eğitiminde yaratıcı, yapıcı, deneysel esaslara dayalı ve araştırıcı eğitimin ve öğretimin yapılması çok önemlidir. Orta öğretim kurumlarında Biyoloji yeterince sevdirilemeyen bir ders durumundadır. Buralarda klasik düz anlatım metodu ile ezbere dayalı bir teknik uygulanmakta ve derslerde çok sıkıcı gelerek ilgi çekmemektedir. Üniversite giriş sınavlarındaki biyoloji netlerinin düşük olması ile bu durum açıkça ortaya çıkmaktadır. Milli Eğitimi Geliştirme Projesi kapsamında aktif öğretim (araştırma-izlem-deney-kavramı bulma) yöntemi uygulaması son çalışmalarla ortaya konulmaktadır. Buna bağlı olarak Karşıyaka Anadolu Lisesi l. sınıf öğrencilerinden oluşan 4 sınıfın ikisine klasik yöntemler, diğer ikisine öğrenciyi keşfettirme yöntemi uygulanarak güvenirliği kanıtlanmış üniversite giriş sınav sorularıyla ön test-son test çalışmaları yapılmış bunlar karşılaştırıImış ve verimliIik araştırılmıştır. Araştırmaların sonunda oluşturulan grafiklerde klasik yöntem ile aktif yöntemler karşılaştırılmış ve aktif öğretim yöntemleriyle kalıcı bilgilerin daha fazla olduğu görülerek öğretimde verimliliğin artırıIdığı tespit edilmiştir.
It's essential that we serve education which depends on creative, constructive and empiric basis in education of Biyology. Teachers use classical methods which depends on memorization and direct explenation thus pupils get bored and they aren't interested enough, this is why biyology lessons are the lessons pupils don't enjoy a lot in secondary education. The low rates in the results of biyolog lesson can obviously be seen in University Enterence Exam Under The Project pf Progress in National Education active learning is served in such methods (research-observation-conceptualism). In this connection two of the classes out of four in Karşıyaka Atakent Anatolian High School we used classical methods and to the others were used active methods to compere and see the productivity. In this research University Entrence Exams which have the high reliability. In this research university entrence exam questions which have the high reliability are given with the preliminary tests and final tests. Consequently we have constituted graphies and we have compered the classical and active learning. In terms of this study in active learning more permanent information and more productivity is seen whereas less productivity is seen in classical learning.
It's essential that we serve education which depends on creative, constructive and empiric basis in education of Biyology. Teachers use classical methods which depends on memorization and direct explenation thus pupils get bored and they aren't interested enough, this is why biyology lessons are the lessons pupils don't enjoy a lot in secondary education. The low rates in the results of biyolog lesson can obviously be seen in University Enterence Exam Under The Project pf Progress in National Education active learning is served in such methods (research-observation-conceptualism). In this connection two of the classes out of four in Karşıyaka Atakent Anatolian High School we used classical methods and to the others were used active methods to compere and see the productivity. In this research University Entrence Exams which have the high reliability. In this research university entrence exam questions which have the high reliability are given with the preliminary tests and final tests. Consequently we have constituted graphies and we have compered the classical and active learning. In terms of this study in active learning more permanent information and more productivity is seen whereas less productivity is seen in classical learning.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Aktif öğretim, Biyoloji öğretimi, Verimlilik, Active learning, Education of biology, Productivity
Kaynak
Yeni Binyılın Başında Türkiye'de Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
Sayı
Künye
Aytaç, Ö., Kete, R. ve Yıldırım, A. (2001). Biyoloji öğretiminde kalıcı bilgiler oluşturma. Yeni Binyılın Başında Türkiye'de Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu içinde (490-493 ss.). İstanbul: Maltepe Üniversitesi.