Siyasette etik ve yozlaşma Aristoteles ve Machiavelli
Küçük Resim Yok
Tarih
2022
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Erişim Hakkı
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States
info:eu-repo/semantics/openAccess
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Aristoteles ve Machiavelli’nin siyaset anlayışları üzerinden etik ve yozlaşma kavramlarına yükledikleri anlamlar oldukça keskin ayrımlara işaret eder. Antik dönemin insanın mutluluğunu ve ortak yaşamını önceleyerek kurguladığı siyaset yaşamı Rönesans İtalya’sında, modern dünyada siyasetin anlamını belirleyecek biçimde şaşırtıcı bir değişime uğrar. Machiavelli’den itibaren yöneticinin çıkarlarına, kişiler yerine devletin büyüme ve refahına, güç siyasetine dönüşen yeni siyaset kavrayışı, siyasetin anlamına yönelik tarihsel bir kırılma olarak görülebilir. Antiklerin ve modernlerin siyaseti olarak ayrımlayabileceğimiz bu dönüşümde insan, iktidar ve yönetim ilkeleri açısından oluşan fark, aynı zamanda yozlaşmanın da kaynağına ilişkin ipuçları sunar. İnsanın “ortak ve mutlu yaşamını” önceleyen, “erdemli eylemlerde” bulunmanın gerekliliğini sürekli olarak vurgulayan Aristoteles’in siyaset yaşamı ve Machiavelli’nin “etik olan bütün değerlerden yoksun” tuttuğu, “koşulsuzca” bütün gücü teslim ettiği “mutlak iktidar” anlayışı arasındaki fark, yalnızca tarihsel bir değişimi ifade etmez, aynı zamanda bugün içinde yaşadığımız realist siyasetin kaynaklarına ve olması gerekenlere de ışık tutar.
The meanings attributed to the concepts of ethics and corruption by Aristotle and Machiavelli over their understanding of politics point to very sharp distinctions. The political life of the ancient period, which was constructed by prioritizing human happiness and common life, undergoes a surprising change in Renaissance Italy in a way that determines the meaning of politics in the modern world. The new understanding of politics, which, since Machiavelli, has transformed into the interests of the ruler, the growth and welfare of the state instead of individuals, and the politics of power, can be seen as a historical break in the meaning of politics. In this transformation, which we can distinguish as the politics of the ancients and the moderns, the difference in human, power and management principles also provides clues about the source of corruption. The difference between Aristotle's political life, which prioritizes the "common and happy life" of human beings and constantly emphasizing the necessity of "virtual actions", and the "absolute power" concept, which Machiavelli "deprives of all ethical values" and "unconditionally" surrenders all power. does not only express a historical change, but also sheds light on the sources of the realist politics we live in today and what should happen.
The meanings attributed to the concepts of ethics and corruption by Aristotle and Machiavelli over their understanding of politics point to very sharp distinctions. The political life of the ancient period, which was constructed by prioritizing human happiness and common life, undergoes a surprising change in Renaissance Italy in a way that determines the meaning of politics in the modern world. The new understanding of politics, which, since Machiavelli, has transformed into the interests of the ruler, the growth and welfare of the state instead of individuals, and the politics of power, can be seen as a historical break in the meaning of politics. In this transformation, which we can distinguish as the politics of the ancients and the moderns, the difference in human, power and management principles also provides clues about the source of corruption. The difference between Aristotle's political life, which prioritizes the "common and happy life" of human beings and constantly emphasizing the necessity of "virtual actions", and the "absolute power" concept, which Machiavelli "deprives of all ethical values" and "unconditionally" surrenders all power. does not only express a historical change, but also sheds light on the sources of the realist politics we live in today and what should happen.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Aristoteles, Machiavelli, Siyaset, Etik, Yozlaşma, Aristotle, Machiavelli, Politics, Ethic, Degeneration
Kaynak
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
Sayı
Künye
Köroğlu, S. (2022). Siyasette etik ve yozlaşma Aristoteles ve Machiavelli / Ethic and corruption in politics Aristotle and Machiavelli (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.