Research on the effects of generation Z generative characteristics on 21st Century business strategies

Küçük Resim Yok

Tarih

2019

Dergi Başlığı

Dergi ISSN

Cilt Başlığı

Yayıncı

Maltepe Üniversitesi

Erişim Hakkı

CC0 1.0 Universal
info:eu-repo/semantics/openAccess

Araştırma projeleri

Organizasyon Birimleri

Dergi sayısı

Özet

The Z generation, composed of individuals born in 1990’s who are fast learners intertwined with technology, draws our attention to their aptitude to adjust to the new knowledge and pace of time. They grow in the consumer society and their inner worlds considerably differ from the members of other generations. Many members of this generation will graduate and start working in a few years. They have expectations and ways of learning that are different from the other generations and they will transform the companies and change the dynamics of the working life because they have a very good command of digital processes. The expectations of the generation Z is a work place far from hierarchy where they can have transparency, equal opportunities and express themselves openly. The generation Z would not want get lost in details but focus on the outcome, and their ability of compact thinking will definitely be useful for their work life. In the contemporary earth where transformation is constant, the alterations amongst family configurations, social ideals, work lives and cohorts are shifting quickly. Through the chronicle of manhood, every group of youngsters has made further advancement and superior circumstances than earlier as it has more information and talent than the prior generation. Since the necessities of the humans are focused in their benefits, their goals, sentiments and requisites vary rapidly based on the phase and conditions, and the variances between generations also vary correspondingly. At this time of 21st century where digital know-how has developed to be an essential part of existence in all sectors, one may notice the transformation in the Z Gen that utilizes such high tech tools in a dynamic and intricate manner. Such that it is normal for the youngsters born in such a digital setting and growing aligned with by this technology to be also segregated from their precursors. The goal and objective of this scholastic research is to resolve the characteristics of Z generation who are born after 1995 – 2000s and put forward management and business strategies for the corporations, institutions and firms when they are employing or working with members of this generation.
90’lı yıllarda doğup çok hızlı öğrenen ve gelişen, teknolojiyle iç içe bireylerden oluşan Z jenerasyonu bilginin ve zamanın hızına çok kolay adapte olabilmeleriyle dikkat çeker, tüketim toplumu içinde büyürler ve onların iç dünyaları diğer jenerasyonlara göre hatırı sayılır ölçüde farklıdır. Birkaç yıla kadar eğitimlerini bitirip kariyer surecine başlayacak olan ve diğer jenerasyonlardan değişik ihtiyaç ve öğrenim sistematiğine sahip olan bu yeni jenerasyon, dijital başkalaşımlara son derece egemen oldukları için kurumları evrimleştirecek, çalışma hayatının yapısını farklılaştıracak bir jenerasyondur. Z jenerasyonunun teferruatta kaybolmama, hedefe yoğunlaşma ve bütünleşik analiz kabiliyetlerinin çalışma dünyasında yararlı olacağı değerlendirilmektedir. Değişimin son derece çabuk olduğu günümüzde aile dinamikleri, sosyal değerler, çalışma hayatı ve jenerasyonlar arasındaki varyasyonlar da sürekli farklılık göstermektedir. Tarih sürecinde, bir jenerasyon önceki jenerasyona kıyasla daha fazla enformasyon ve yeteneğe haiz olduğu için çabuk progres sağlamış ve yükselmiş olan refaha sahip koşullarda hayatlarını ikame ettirmişlerdir. Doğası gereği insanoğlu çıkarları, hedefleri, hisleri ve talepleri ortam ve durumlara göre çabuk farklılık gösterdiğinden dolayı jenerasyonlar içinde varyasyonlar da uyumlu şekilde farklılaşmıştır. Bu varyasyon sürecini dijital gelişmenin tüm sahalarda ve sektörlerde yaşama entegre duruma geldiği 21. yy ortamında bu gelişmelerden aktif ve kompleks bir şekilde istifade eden jenerasyon olan “Z Jenerasyonu” ya da “Z Kuşağı” olarak isimlendirilen nesilde fark etmekteyiz. Bahsettiğimiz ilerleme sürecinin nihayetinde, dijital dünyaya gelmiş, günümüz teknolojisi ile etkiletişim içinde yetişen gençlerin de önceki jenerasyonlardan farklılık göstermesi normaldir. Araştırmamızda Z jenerasyonu olarak adlandırılan ve 1995 – 2000 senelerinden sonra hayata gelmiş olan jenerasyonun özelliklerini ortaya koyarken, şirketlerin, kurumların, ya da işletmelerin bu jenerasyon özelliklerine haiz personelleri ise alırken ve birlikte çalışırken ne tür yönetim ve işletme stratejileri takip etmeleri gerektiğini sunmaktır.

Açıklama

Anahtar Kelimeler

Generation Z, Generation Y, Generation, Cohort, Z kuşağı, Y kuşağı, Jenerasyon, Kuşaklar

Kaynak

International Congress on Business and Marketing

WoS Q Değeri

Scopus Q Değeri

Cilt

Sayı

Künye

Çora, H. (2019). Research on the effects of generation Z generative characteristics on 21st Century business strategies / Z kuşağı jeneratif özelliklerinin 21.yy işletme stratejilerine etkileri üzerine bir araştırma. International Congress on Business and Marketing. s. 80-95.