Sosyal yetkinlik becerilerini destekleyen günlük eğitim uygulamalarının okul öncesi dönem çocukları üzerindeki etkileri hakkında öğretmen görüşlerinin incelenmesi
Küçük Resim Yok
Tarih
2023
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
T.C. Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Erişim Hakkı
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Bu çalışmanın amacı, okul öncesi çocuklarının sosyal yetkinlik becerilerinin gelişmesinde günlük eğitim uygulamalarının etkisinin okul öncesi öğretmen görüşlerine göre incelenmesidir. Araştırmanın çalışma grubunu İstanbul Ataşehir’de bulunan üç anaokulunda görev yapan 17 gönüllü okul öncesi öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırma kapsamında katılımcı öğretmenlerin sosyal yetkinlik kavramı, bu kavrama dair akıllarına gelen kelimeler, çocukların sosyal yetkinlik becerilerini destekleyen etkinlikler, sosyal olarak yetkin bir çocuğu tanımlama, etkinliklerin çocuklar üzerindeki etkileri, etkinliklerin kısıtlayıcı yönleri, etkinliklerin destekleyici yönleri, etkinliklerin uygulama sürecinde katılım sağlama durumları ve etkinliklerin içerisinde etkili bulunan yönler hakkındaki görüşleri incelenmiştir. Yapılan çalışmada, nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, görüşme formu ve gözlem formu kullanılmıştır. Elde edilen verileri analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Temalar ilgili literatüre dayalı olarak belirlenmiş, kodlar çıkartılmış ve nitel araştırmaya uygun bir içerik çözümlemesi yapılmış ve bulgular sunulmuştur. Elde edilen veriler, çalışmanın amaçları doğrultusunda temalar ve alt temalar tanımlanarak analiz edilmiştir. Bu çalışmada, elde edilen veriler, araştırmanın güvenirliğinin sağlanması için iki uzman görüşüne sunulmuştur. Yapılan araştırmanın sonucunda, okul öncesi çocuklarının sosyal yetkinlik becerilerinin gelişmesinde günlük eğitim uygulamalarının önemli bir rol oynadığı sonucuna ulaşılmıştır.
The aim of this study is to examine the impact of daily educational practices on the development of preschool children's social competence skills according to the perspectives of preschool teachers. The study group consists of 17 volunteer preschool teachers working in three kindergartens located in Istanbul Ataşehir. Within the scope of the research, the views of the participant teachers were investigated regarding the concept of social competence, words that come to mind related to this concept, activities that support children's social competence skills, defining socially competent children, the effects of activities on children, the restrictive aspects of activities, the supportive aspects of activities, the extent of participation in the implementation process of activities, and the effective aspects within the activities. In this study, the qualitative research method of case study was used. As data collection instruments in the research, an interview form and an observation form were used. Content analysis was used in the analysis of the data obtained. Themes were determined based on relevant literature, codes were extracted, and a content analysis suitable for qualitative research was conducted, and the findings were presented. The data obtained were analyzed by identifying themes and sub-themes in line with the objectives of the study. In this study, the data obtained were presented to two experts to ensure the reliability of the research. As a result of the research, it was concluded that daily educational practices play an important role in the development of preschool children's social competence skills.
The aim of this study is to examine the impact of daily educational practices on the development of preschool children's social competence skills according to the perspectives of preschool teachers. The study group consists of 17 volunteer preschool teachers working in three kindergartens located in Istanbul Ataşehir. Within the scope of the research, the views of the participant teachers were investigated regarding the concept of social competence, words that come to mind related to this concept, activities that support children's social competence skills, defining socially competent children, the effects of activities on children, the restrictive aspects of activities, the supportive aspects of activities, the extent of participation in the implementation process of activities, and the effective aspects within the activities. In this study, the qualitative research method of case study was used. As data collection instruments in the research, an interview form and an observation form were used. Content analysis was used in the analysis of the data obtained. Themes were determined based on relevant literature, codes were extracted, and a content analysis suitable for qualitative research was conducted, and the findings were presented. The data obtained were analyzed by identifying themes and sub-themes in line with the objectives of the study. In this study, the data obtained were presented to two experts to ensure the reliability of the research. As a result of the research, it was concluded that daily educational practices play an important role in the development of preschool children's social competence skills.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Sosyal yetkinlik, Okul öncesi dönem, Günlük eğitim uygulamaları, Social competence, Preschool period, Daily education practices
Kaynak
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
Sayı
Künye
Yıldırım, E. N. (2023). Sosyal yetkinlik becerilerini destekleyen günlük eğitim uygulamalarının okul öncesi dönem çocukları üzerindeki etkileri hakkında öğretmen görüşlerinin incelenmesi / Examination of teachers' opinions on the effects of daily educational practices supporting social competence skills on pre-school childrenname of the thesis. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.