Özel eğitim alanında çalışan öğretmenlerin tükenmişlik düzeyinin incelenmesi

Yükleniyor...
Küçük Resim

Tarih

2018-06

Dergi Başlığı

Dergi ISSN

Cilt Başlığı

Yayıncı

Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü

Erişim Hakkı

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States
info:eu-repo/semantics/openAccess

Araştırma projeleri

Organizasyon Birimleri

Dergi sayısı

Özet

Günümüzde iş yaşamının rolü oldukça büyüktür. İş yaşamının olumsuz sonuçlarından ve gün geçtikçe yaygınlaşan durumlarından biri de tükenmişlik sendromudur. Bu çalışma; özel eğitim alanında çalışan öğretmenlerin tükenmişlik düzeylerini incelemeyi amaçlamıştır. İstanbul Anadolu yakasında bulunan 8 özel eğitim merkezi ile 2 spor eğitim merkezinde çalışan 120 öğretmen çalışmaya katılmıştır. Araştırmada verilerin toplanması için Maslach Tükenmişlik Ölçeği ve araştırmacı tarafından hazırlanan kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Yapılan analizlere göre, özel eğitim öğretmenlerinin tükenmişlik düzeylerinin duygusal tükenme, kişisel başarısızlık ve duyarsızlık alt ölçeklerinde, yaş, cinsiyet, medeni durum, çalışma süresi, çalışma alanı, mezun olunan alan, mesleğini kendine uygun görme, iş arkadaşları ile iş birliği içinde olma, yöneticisinden takdir görme, aldığı ücreti yeterli görme, mesleğini isteyerek seçme değişkenlerine göre farklılık gösterdiği saptanmıştır. Araştırma sonuçları literatürdeki çalışmalar ile tartışılmış gelecekte yapılacak çalışmalar için öneriler sunulmuş ve araştırmanın sınırlılıkları ifade edilmiştir.

Work life has a significant role in today’s world. Burnout Syndrome is one of the negative outcomes of work life and prevalance of burnout is increasing day after day. This study aimed to investigate burnout levels of teachers who work in special education field. Study has included 120 teachers in 8 special education center and 2 sport education center in Istanbul, Anatolian region. Maslach Burnout Inventory and sociodemographical form which has designed by researcher were applied in the study. According to results; emotional burnout, decrease in perception of personal success and desensitization scores of teachers in special education field; showed signficant difference in terms of age, gender, marital status, working duration, working field, graduation field, appropriation of profession for themsleves, coorporation with co-workers, appriciate form supervisors, perception of income adequacy and voluntarity in profession/career choice variables. The results of this study were discussed in the light of related literature, also suggestions for future studies and limitations for current study were stated.

Açıklama

Anahtar Kelimeler

Tükenmişlik, Özel eğitim, Öğretmen, Duygusal tükenmişlik, Duyarsızlaşma, Kişisel başarısızlık, Burnout, Special education, Teacher, Emotional burnout, Personal success, Desensitization

Kaynak

WoS Q Değeri

Scopus Q Değeri

Cilt

Sayı

Künye

Saraç, Işıl Hazal (2018). Özel eğitim alanında çalışan öğretmenlerin tükenmişlik düzeyinin incelenmesi. Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.