İlkokul yöneticileri ile öğretmenler arasında yaşanan çatışmalar ve yöneticilerin uyguladıkları çözüm yolları
Loading...
Date
2019-02
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
Access Rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
Bu araştırma İstanbul ili, Ümraniye ilçesi, ilkokul yöneticileri ve öğretmenler arasında yaşanan çatışma türlerini ortaya koymak ve yöneticilerin izledikleri çözüm stratejilerini belirlemek amacıyla 2017-2018 eğitim öğretim yılında yapılmıştır. İlişkisel tarama modeli ile yapılmış olan bu çalışmada, araştırma evreninin tamamı olan 120 kişiye ulaşılmıştır. Araştırma kapsamında veri toplamak için ‘İlkokul Yöneticileri İle Öğretmenler Arasında Yaşanan Çatışmalar ve Yöneticilerin Uyguladıkları Çözüm Yolları Anket Formu’ kullanılmıştır. Anket; kişisel bilgiler, çatışma türleri ve çatışma çözüm yöntemleri olmak üzere üç bölümden oluşmaktadır. Araştırma sonucunda, ilkokullarda çatışma türlerini çözümlemek için yöneticiler tarafından en çok; tümleştirme, ödün verme ve uzlaşma stratejilerinin kullanıldığı tespit edilmiştir. Yöneticilerin yaşadığı çatışma türlerine bakıldığında ise en çok, algılanan çatışma ve yönetici uzman çatışması yaşandığı görülmektedir. Çatışma türleri ve çatışma çözüm yöntemleri arasındaki ilişkiye bakıldığında gizli (potansiyel) çatışma ve birey içi çatışma ile çözüm yöntemleri arasında ilişki tespit edilmemişken, diğer çatışma türleri ve çatışma çözüm yöntemleri arasında ilişki tespit edilmiştir.
This study was carried out in 2017-2018 academic year in order to determine the types of conflicts between school administrators and teachers in Ümraniye district of İstanbul and to determine the solution methods of managers. In this study, which was conducted with the relational survey model, the total of 120 research population was reached. In order to collect data within the scope of the research, a questionnaire form was used on the types of conflicts between school administrators and teachers and the solutions applied by the administrators. The questionnaire consists of three sections: personal information, conflict types and conflict resolution methods. At the end of the research, it was determined that the integration, compromise and reconciliation strategies were used by managers in order to resolve conflict types in primary schools. When the types of conflicts experienced by the managers are examined, it is seen that the conflict between the perceived conflict and the executive expert is the most frequent. When the relationship between conflict types and conflict resolution methods was examined, no relation was found between hidden (potential) conflict and intra-individual conflict and solution methods, whereas a significant relationship was found between other conflict types and solution methods.
This study was carried out in 2017-2018 academic year in order to determine the types of conflicts between school administrators and teachers in Ümraniye district of İstanbul and to determine the solution methods of managers. In this study, which was conducted with the relational survey model, the total of 120 research population was reached. In order to collect data within the scope of the research, a questionnaire form was used on the types of conflicts between school administrators and teachers and the solutions applied by the administrators. The questionnaire consists of three sections: personal information, conflict types and conflict resolution methods. At the end of the research, it was determined that the integration, compromise and reconciliation strategies were used by managers in order to resolve conflict types in primary schools. When the types of conflicts experienced by the managers are examined, it is seen that the conflict between the perceived conflict and the executive expert is the most frequent. When the relationship between conflict types and conflict resolution methods was examined, no relation was found between hidden (potential) conflict and intra-individual conflict and solution methods, whereas a significant relationship was found between other conflict types and solution methods.
Description
Keywords
çatışma yöntemi, çatışma türleri, okul yönetimi, school management, conflict mamagement, conflict types
Journal or Series
WoS Q Value
Scopus Q Value
Volume
Issue
Citation
Kurt, Esen (2019). İlkokul yöneticileri ile öğretmenler arasında yaşanan çatışmalar ve yöneticilerin uyguladıkları çözüm yolları / Conflicts betwwen primary school adminatrators and teachers,and the ways used by adminatrators for solutions (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.