Türkiye’de marka iletişimi alanında yapılan lisansüstü tez çalışmalarının bibliyometrik analizi / Bibliometrics analysis of graduate theses in the field of brand communicatıon in Turkey
Yükleniyor...
Tarih
2024
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Erişim Hakkı
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Marka iletişimi, günümüz dijital dünyasında pazarlama alanında önemli bir ivme kazanmış ve özellikle ülkemizde akademik bir ilgi konusu haline gelmeye başlamıştır. Bu çalışmanın amacı, YÖK Ulusal Tez Merkezi’nde kayıtlı olan “marka iletişimi” konulu lisansüstü tezlerin bibliyometrik analizini yaparak kapsamlı bir profil oluşturmaktır. Çalışmada toplam 148 teze ulaşılmış, ancak 3 tezin yayımlanmasına izin verilmediği için analize 145 tez dâhil edilmiştir. Tezler ilk olarak doküman analizi yöntemiyle incelenmiş ve daha sonra bibliyometrik analiz yöntemi kullanılarak şekiller ve frekans tabloları oluşturulmuştur. Analiz sonucunda; yüksek lisans tez çalışması sayısının doktora düzeyinde yapılan tez çalışması sayısına oranla çok daha fazla sayıda olduğu tespit edilmiştir. İncelen lisansüstü çalışmalarının %54’ünde nitel yöntem, %40’ında nicel yöntem ve %6’sında hem nicel hem nitel (karma) yöntemin kullanıldığı belirlenmiştir. Veri toplama yöntemleri arasında anket kullanımının %39, doküman incelenmesi yönteminin ise %34 oranında kullanıldığı görülmüştür. En sık kullanılan veri analizi tekniği %41 ile istatistiksel analizler olduğu tespit edilmiş ve onu takiben %28’lik oranla içerik analizi teknikleri takip etmiştir. Bu çalışmada Excel ve Wordart programları kullanılmıştır.
Brand communication has gained significant momentum in the field of marketing in today's digital world and has become an area of academic interest in our country, Turkey. Through bibliometric analysis, this study aims to establish a comprehensive profile of postgraduate theses in the topic of "brand communication" that are registered in the YÖK National Thesis Center. A total of 148 theses were found in the review, but 145 theses were included in the analysis as permission to publish was not granted for 3 of them. The bibliometric analysis approach was used to construct figures and frequency tables, which were then included in the findings after the theses were initially analyzed using the document analysis method. Following examination, it was shown that there are much more master's thesis studies than doctorate theses. It was found that in 54% of the postgraduate studies that were looked at, the qualitative method was used, 40% utilized the quantitative method, and 6% used both quantitative and qualitative (mixed) methods. When we examine the methods used to obtain the data, it was found that 39% of the research employed surveys, and 34% used document analysis techniques. It was found that statistical analysis (41%) was the most often employed technique for data analysis, with content analysis (28%) coming in second. Excel and Wordart programs were used in the study.
Brand communication has gained significant momentum in the field of marketing in today's digital world and has become an area of academic interest in our country, Turkey. Through bibliometric analysis, this study aims to establish a comprehensive profile of postgraduate theses in the topic of "brand communication" that are registered in the YÖK National Thesis Center. A total of 148 theses were found in the review, but 145 theses were included in the analysis as permission to publish was not granted for 3 of them. The bibliometric analysis approach was used to construct figures and frequency tables, which were then included in the findings after the theses were initially analyzed using the document analysis method. Following examination, it was shown that there are much more master's thesis studies than doctorate theses. It was found that in 54% of the postgraduate studies that were looked at, the qualitative method was used, 40% utilized the quantitative method, and 6% used both quantitative and qualitative (mixed) methods. When we examine the methods used to obtain the data, it was found that 39% of the research employed surveys, and 34% used document analysis techniques. It was found that statistical analysis (41%) was the most often employed technique for data analysis, with content analysis (28%) coming in second. Excel and Wordart programs were used in the study.
Açıklama
Tam Metin / Full Text
Anahtar Kelimeler
Marka, Marka iletişimi, Bibliyometri, Brand, Brand communication, Bibliometrics
Kaynak
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
Sayı
Künye
Akbaş Kazancı, S. B. (2024). Türkiye’de marka iletişimi alanında yapılan lisansüstü tez çalışmalarının bibliyometrik analizi / Bibliometrics analysis of graduate theses in the field of brand communicatıon in Turkey. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.