Ergenlerde internet bağımlılığını etkileyen faktörler ve eşlik eden sorunlar

dc.contributor.advisorYurt, Seher
dc.contributor.authorYentür, Mehtap
dc.date.accessioned2024-07-12T22:24:29Z
dc.date.available2024-07-12T22:24:29Z
dc.date.issued2017en_US
dc.date.submitted2017-02en_US
dc.departmentEnstitüler, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Ana Bilim Dalıen_US
dc.description.abstractBu araştırma, ergenlerde internet bağımlılığını etkileyen faktörler ve eşlik eden sorunların belirlenmesi amacıyla tanımlayıcı olarak gerçekleştirildi. Çalışma için İstanbul İl Milli Eğitim Müdürlüğünden 16.12.2016 tarihinde izin alındı. Araştırma İstanbul Üsküdar da bir devlet lisesinde yürütüldü. Evren 781 olan okulda örnekleme yapılmamış, tüm evren çalışmaya dahil edilmiştir. 531 kişi üzerinde yapılmıştır (%68 katılım oranı). Verilerin toplanmasında 'Kişisel Bilgi Formu' ve 'BAPİNT Ölçeği' kullanılmıştır. Araştırmanın önemli sonuçları arasında İnternet kullanım sıklığı puan ortalamaları 12.sınıflarda anlamlı düzeyde yüksek bulunmuştur. Şiddetli istek puan ortalamaları 9.sınıflarda anlamlı düzeyde yüksek bulunmuştur. İnternet kullanım sıklığı ve tanı puan ortalamaları kız öğrencilerde erkek öğrencilerden, yaşam üzerine etkileri puan ortalamaları ise erkek öğrencilerde kız öğrencilerden anlamlı düzeyde yüksek bulunmuştur. Öğrencilerin %20,2'sinde gözlerinde yanma, %24,3'ünde kaslarda ağrı, %19,8'inde uyku saatlerinde azalma ve %14,9'unda öğün atlama sorunları yaşadıkları belirlenmiştir. Öğrencilerin internete bağlıyken %49,7'sinin kaza geçirdiği, bunun %25,8'nin trafik kazası olduğu belirlenmiştir. İnternet kullanımı sırasında trafik kazası geçirenlerde şiddetli istek puan ortalamaları, vücudunu bir yere çarpan ve düşenlere göre anlamlı düzeyde yüksek bulunmuştur. Baba öğrenim seviyesi düşük olanların ölçek tüm alt gruplarından yüksek puan aldıkları belirlenmiştir. İnternette dolaşan ve oyun oynayan öğrencilerde ailesi ve arkadaşlarıyla zaman geçirenlerden ölçeğin tüm alt gruplarından yüksek puan aldıkları belirlenmiştir. İnternetle 4-7 yaşında tanışanların yaşamsal etkilenmeleri daha geç yaşta tanışanlardan fazladır. Ergenlerin internet kullanımı hakkında bilgi edinmesi, değerlendirilmesi önemlidir. Öğretmenlerin ve okul hemşirelerinin bu konuda bilgilendirilmesi ve çalışmaları sağlanmalıdır.en_US
dc.description.abstractThis research was descriptively conducted for determination of factors influencing internet addiction and accompanying problems in adolescents. For the study, permission from Istanbul Province Provincial Directorate of Health was obtained on 16.12.2016. The research was conducted in a state high school in Uskudar, Istanbul. No sampling was made in the school with a population of 781, the whole population was included in the study. It was applied to 531 individuals (68% of participation rate). For data collection, "Personal Information Form and the BAPINT scale" were used. Among important results of the research; average scores for frequency of internet usage in those studying at 12th grade were determined to be significantly high. Average scores for profound desire of those at 9th grades were determined to be significantly high. The average scores for frequency of internet usage and average diagnostic scores of female students were determined to be significantly higher than male students, average scores for effects on the life were determined to be significantly higher in male students compared to the female students. It was determined that, of those; 20,2% experienced frequent itchiness, wateriness and redness of the eyes, 24,3% pain or stiffness of muscles from time to time, 19,8% reduction of sleep hours and 14,9% problems in skipping of meals. Öğrencilerin internete bağlıyken %49,7'sinin kaza geçirdiği, bunun %25,8'nin trafik kazası olduğu belirlenmiştir. In those who have had a car accident during internet use, average scores for profound desire were determined to be significantly higher compared to those who crashed his/her body somewhere or who fell down. Those whose father's educational level were determined to have a high score from all subgroups of the scale. Those surfing on the internet and playing games and those spending time with his/her family and friends were determined to score more in all subgroups of the scale. Vital influences in those met with internet at ages between 4 to 7 are more than those met at early ages. Informing the adolescents about internet usage and their evaluation are important. Informing and working of the teachers and school nurses on this issue should be ensured.en_US
dc.identifier.citationYentür, M. (2017). Ergenlerde internet bağımlılığını etkileyen faktörler ve eşlik eden sorunlar / Factors influencing internet addiction and accompanying problems in adolescents (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12415/11297
dc.language.isotren_US
dc.publisherMaltepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsüen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.rightsCC0 1.0 Universal*
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/*
dc.snmzKT1326en_US
dc.subjectİnternet bağımlılığıen_US
dc.subjectErgenen_US
dc.subjectSağlık sorunlarıen_US
dc.subjectInternet addictionen_US
dc.subjectAdolescenten_US
dc.subjectHealth problemsen_US
dc.titleErgenlerde internet bağımlılığını etkileyen faktörler ve eşlik eden sorunlaren_US
dc.title.alternativeFactors influencing internet addiction and accompanying problems in adolescentsen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dspace.entity.typePublication

Dosyalar