Öğretmenlerin affediciliğinin iş doyumuna etkisi

Yükleniyor...
Küçük Resim

Tarih

2018

Dergi Başlığı

Dergi ISSN

Cilt Başlığı

Yayıncı

Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü

Erişim Hakkı

CC0 1.0 Universal
info:eu-repo/semantics/openAccess

Araştırma projeleri

Organizasyon Birimleri

Dergi sayısı

Özet

Bağışlama üzerinde anlaşılan tek bir tanım olmamakla beraber ülkemizde bu alanda araştırmalar son yıllarda artmaktadır. Farklı ülkelerde ve ülkemizde gerçekleştirilen çalışmalar incelendiğinde, bağışlamanın evrensel bir olgu olduğu ve sürecin farklı kültürlerde benzer biçimde işlemekte oluşu dikkat çekmektedir. İş doyumu hakkında, affediciliğe göre daha fazla literatür vardır. Daha önce din ve felsefenin ilgi alanı olarak düşünülen affedicilik psikolojinin de ilgi alanına girmiştir. Bu çalışmada ise, affediciliğin eğitimin liderleri olan öğretmenlerin davranışları üzerindeki etkisi incelenmiştir. Araştırmanın modeli ‘ilişkisel tarama modelidir. Araştırmanın örneklemi öğretmenlerdir. Bu çalışmada öğretmenlerin affediciliğinin iş doyumuna etkisini yordayan değişkenler hakkında bilgi edinilmesi amaçlanmıştır. Bu bağlamdaçeşitlibranşlardaki250 öğretmene Heartland Affedicilik Ölçeği ve Minnesota İş Doyumu Ölçeği gönüllülük esasına göre uygulanmıştır. Bulgular öğretmenlerin affediciliğinin iş doyumu üzerinde anlamlı düzeyde etkisinin olduğunu göstermektedir. Çalışmanın bu kısmında araştırma sorularını cevaplamak amacıyla yapılan analizlerden elde edilen bulgular yer almıştır. Öncelikli olarak görüşleri alınan öğretmenlerin demografik özelliklerini tasvir etmek amacıyla yüzde ve frekans istatistikleri hesaplanmıştır. Öğretmenlerin affedicilik özelliklerinin iş doyumu üzerindeki etkisinin incelenmesi için yol analizi gerçekleştirilmiştir. Daha sonrasında affedicilik ve iş doyumu düzeylerinin; öğretmenlerin yaş, cinsiyet, kıdem ve öğrenim düzeylerine göre ilişkilerinin incelenmesi için T testleri ve ANOVA gerçekleştirilmiştir. Yol analizinin gerçekleştirilmesi için MPLUS 7 programı kullanılmıştır. Diğer analizler ise SPSS 23 programı kullanılmıştır.
There isn't a single definition agreed upon forgiveness. The number of researches in this area has increased in our country in recent years.When the studies in our country and in different countries are examined, it is remarkable to see that forgiveness is a universal phenomenon and the process is similar in different cultures. There is more literature about job satisfaction than forgiveness. Forgiveness which was previously regarded as the interest of religion and philosophy has become a subject of psychology, too. In this study, we examined the effects of forgiveness on the behaviours of teachers who are the leaders of educatıon. The sample of the research consists of teachers. This study aimed to obtain information about the variables predicting the effects of teachers' forgiveness on their job satisfaction. For this purpose, the Heartland Forgiveness Scale and the Minnesota Job Satisfaction Questionnaire were applied to 300 teachers in various branches based on voluntariness.Findings have shown that forgiveness of teachers has a significant effect on job satisfaction.This section of the study includes the findings from the analyses prepared to answer the research questions.Primarily, the frequency statistics were calculated to describe the demographic characteristics of the teachers whose views are taken on this issue.A path analysis was conducted to examine the effects of teachers' forgiveness on their job satisfaction. Later, T tests and ANOVA were conducted to examine the relationships between forgiveness and job satisfaction levels according to the age, gender, experience, and educational levels of teachers.The MPLUS 7 program was used for the path analysis andfor other analyses, the SPSS 23 program was used. The research was based on the relational screening model.

Açıklama

Anahtar Kelimeler

Affedicilik, İş doyumu, Jobsatisfication, Forgiveness

Kaynak

WoS Q Değeri

Scopus Q Değeri

Cilt

Sayı

Künye

Erdoğan, E. (2018). Öğretmenlerin affediciliğinin iş doyumuna etkisi / The effect of teacher’s forgiveness to sob satisfaction (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.