Türkiye'de özel yetenek / üstün yetenek alanındaki lisansüstü eğitim tezlerinin incelenmesi (2015-2020)
Küçük Resim Yok
Tarih
2021
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Erişim Hakkı
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States
info:eu-repo/semantics/openAccess
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Bu araştırmanın amacı, Türkiye’de özel yetenek alanında 2015-2020 yılları arasında yapılan lisansüstü eğitim tezlerini inceleyerek, alandaki genel durumu ortaya koymaktır. Betimsel bir çalışma olan bu araştırmanın modeli nicel araştırma yöntemlerinden tarama modelidir. Yüksek Öğretim Kurulu Ulusal Tez Merkeziveri tabanından belgesel tarama tekniği kullanılarak ulaşılan 281 adet çalışmaya ait bulgular frekans ve yüzde olarak sunulmuştur. Araştırma sonuçlarına göre; yüksek lisans düzeyindeki çalışmaların sayısı daha fazladır. En çok çalışmanın yayımlandığı yıl 2019 olmakla beraber 2020 yılında yayımlanan yüksek lisans tezlerinin sayısında önceki yıllara göre düşüş saptanmıştır. İstanbul ve Ankara en fazla çalışmanın yapıldığı illerdir. Çalışmaların büyük kısmı Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalına aittir. “Özel yeteneklilerin eğitimi”, “Özel yeteneklileri tanımlama ve özellikleri” konuları ağırlıklı olarak çalışılmıştır. Nitel araştırma yöntemi en çok kullanılan yöntemdir ancak aynı oranda araştırma yöntemini belirtmeyen çalışmalar mevcuttur. Karma araştırma yöntemi kullanımı ise oldukça düşüktür. Çalışmaların büyük kısmı ilişkisel tarama modeli ile yapılmıştır. En fazla sayıda çalışma “öğrenci” örneklemi ile yapılırken “ortaokul” en çok çalışma yapılan eğitim kademesidir. “Okul öncesi” ve “lise” eğitim kademeleri ile yapılan çalışmaların oldukça az sayıda olması dikkat çekmiştir. 1-20 aralığındaki örneklem büyüklüğü ağırlıklı olarak tercih edilmiştir. En çok işe koşulan veri toplama aracı ölçektir ve t-testi en sık kullanılan veri analiz tekniğidir. Ulaşılan bulgular yorumlanarak alana katkı sağlamak üzere öneriler sunulmuştur.
The aim of this research is to reveal the general situation in the field of gifted and talented in Turkey by examining the postgraduate education theses made between the years 2015-2020. The model of this research, which is a descriptive study, is the survey model, one of the quantitative research methods. The findings of 281 studies, which were accessed using the document screening technique from the National Thesis Center database of the Council of Higher Education, are presented as frequency and percentage. According to the research results; The number of Master Thesis studies is higher. Although the year in which the most studies were published was 2019, the number of master's theses published in 2020 decreased compared to previous years. Istanbul and Ankara are the provinces with the highest number of studies. Most of the studies belong to the Department of Educational Sciences. The subjects of "Education of gifted and talented", "Defining and characteristics of gifted and talented" were studied mainly. Qualitative research method is the most used method, but there are studies that do not specify the research method at the same rate. The use of mixed research method is quite low. Most of the studies were conducted as the Correlational Studies. While the largest number of studies are done with the sample of "student", "secondary school" is the education level with the most studies. It is noteworthy that the number of studies conducted with "pre-school” and "high school" education levels is quite low. The sample size in the range of 1-20 was predominantly preferred. The most used data collection tool is scale and t-test is the most frequently used data analysis technique. The findings were interpreted and suggestions were presented to contribute to the field.
The aim of this research is to reveal the general situation in the field of gifted and talented in Turkey by examining the postgraduate education theses made between the years 2015-2020. The model of this research, which is a descriptive study, is the survey model, one of the quantitative research methods. The findings of 281 studies, which were accessed using the document screening technique from the National Thesis Center database of the Council of Higher Education, are presented as frequency and percentage. According to the research results; The number of Master Thesis studies is higher. Although the year in which the most studies were published was 2019, the number of master's theses published in 2020 decreased compared to previous years. Istanbul and Ankara are the provinces with the highest number of studies. Most of the studies belong to the Department of Educational Sciences. The subjects of "Education of gifted and talented", "Defining and characteristics of gifted and talented" were studied mainly. Qualitative research method is the most used method, but there are studies that do not specify the research method at the same rate. The use of mixed research method is quite low. Most of the studies were conducted as the Correlational Studies. While the largest number of studies are done with the sample of "student", "secondary school" is the education level with the most studies. It is noteworthy that the number of studies conducted with "pre-school” and "high school" education levels is quite low. The sample size in the range of 1-20 was predominantly preferred. The most used data collection tool is scale and t-test is the most frequently used data analysis technique. The findings were interpreted and suggestions were presented to contribute to the field.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Özel yetenek, Üstün yetenek, Üstün zekâ, Lisansüstü eğitim tezi, Gifted, Talented, Intelligence, Graduate education thesis
Kaynak
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
Sayı
Künye
Kara, F. (2021). Türkiye'de özel yetenek / üstün yetenek alanındaki lisansüstü eğitim tezlerinin incelenmesi (2015-2020) / Investigation of graduate education theses in the field gifted and talented in Turkey (2015-2020) (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.