Ergenlerde siber zorbalık ve siber mağduriyet ile umutsuzluk düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi
Yükleniyor...
Tarih
2019
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
Erişim Hakkı
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Bu araştırmanın amacı, ergenlerde siber zorbalık ve siber mağduriyet ile umutsuzluk düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırmanın modeli ilişkisel tarama modelidir. Araştırma grubunu, Tekirdağ iline bağlı Çorlu, Çerkezköy, Ergene ve Kapaklı ilçeleri resmi okullarında liseye devam eden 680 öğrenci (356 kız, 324 erkek) oluşturmaktadır. Araştırmaya katılan öğrencilerin yaşları 14-18 arasında değişmektedir (Ort.=16.5, S=1.1). Veri toplamada Siber Zorbalık Ölçeği, Siber Mağduriyet Ölçeği ve Beck Umutsuzluk Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma verilerinin analizinde normallik varsayımı karşılanamadığı için değişkenler arası farkların araştırılmasında, Mann-Whitney U testi ve Kruskal-Wallis testi uygulanmıştır. Ergenlerde siber zorbalık ve siber mağduriyet puanları ile umutsuzluk düzeyleri arasında anlamlı bir ilişkinin olup olmadığının incelenmesi amacıyla normal dağılım göstermeyen değişkenlere uygulanan Spearman Sıra Korelasyonu uygulanmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre, siber zorbalık puanlarının cinsiyet, not ortalaması, bilgisayar/cep telefonu/tablete sahip olma, günlük internet kullanım süresine göre anlamlı farklılık gösterirken, ergenlerin siber mağduriyet puanlarının not ortalaması, bilgisayar/cep telefonu/tablete sahip olma, günlük internet kullanım süresine göre anlamlı farklılık gösterdiğine ulaşılmıştır. Son olarak, ergenlerde siber zorbalık ve siber mağduriyet ile umutsuzluk arasında anlamlı bir ilişki olmadığına ulaşılmıştır.
The aim of this study is to investigate the relationship between cyber bullying, cyber victimization and hopelessness levels in adolescents. The method of research is relational screening method. The research group was 680 high school students (356 girls, 324 boys) from the public schools of Çorlu, Çerkezköy, Ergene and Kapaklı districts of Tekirdağ province. The ages of the students ranged between 14-18 (M=16.5, S=1.1). Cyber Bullying Scale, Cyber Victimization Scale and Beck Hopelessness Scale were used. Mann-Whitney U tests and Kruskal-Wallis tests, which are nonparametric tests, were used in the analysis of the data because the scores obtained as a result of the normality analysis did not show normal distribution. Spearman Rank Correlation was used in the analysis of the evaluation of the relationship between cyber bullying, cyber victimization and hopelessness levels in adolescents. As a result of the research, significant differences were found in cyber bullying scores in terms of gender, average grade in school, possesion of computer, mobile phone or tablet and daily internet usage. The results of research also show significant differences in average cyber victimization scores in terms of possesion of computer, mobile phone or tablet and daily internet usage. Finally, there was no significant relationship between cyber bullying, cyber victimization and hopelessness
The aim of this study is to investigate the relationship between cyber bullying, cyber victimization and hopelessness levels in adolescents. The method of research is relational screening method. The research group was 680 high school students (356 girls, 324 boys) from the public schools of Çorlu, Çerkezköy, Ergene and Kapaklı districts of Tekirdağ province. The ages of the students ranged between 14-18 (M=16.5, S=1.1). Cyber Bullying Scale, Cyber Victimization Scale and Beck Hopelessness Scale were used. Mann-Whitney U tests and Kruskal-Wallis tests, which are nonparametric tests, were used in the analysis of the data because the scores obtained as a result of the normality analysis did not show normal distribution. Spearman Rank Correlation was used in the analysis of the evaluation of the relationship between cyber bullying, cyber victimization and hopelessness levels in adolescents. As a result of the research, significant differences were found in cyber bullying scores in terms of gender, average grade in school, possesion of computer, mobile phone or tablet and daily internet usage. The results of research also show significant differences in average cyber victimization scores in terms of possesion of computer, mobile phone or tablet and daily internet usage. Finally, there was no significant relationship between cyber bullying, cyber victimization and hopelessness
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Siber zorbalık, Siber mağduriyet, Umutsuzluk, Cyber bullying, Cyber victimization, Hopelessness
Kaynak
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
Sayı
Künye
Yalçın, S. (2019). Ergenlerde siber zorbalık ve siber mağduriyet ile umutsuzluk düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi / The analysis of the relationship between adolescents’ cyberbullying, cybervictimization and hopelessness levels (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.