Tedarik zincirinde dış kaynak kullanımı olarak taşıma sözleşmelerinde yaşanan sorunlar ve çözüm önerileri
Küçük Resim Yok
Tarih
2017
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
Erişim Hakkı
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Dünyamızda küreselleşme ve teknoloji hızla gelişmekte ve bu gelişmenin etkisinde kalan işletmelerin, aynı hızla artan rekabet ortamında ayakta kalabilmek için hız, esneklik ve maliyet avantajı gibi temel özelliklerle sürdürülebilirliklerini sağlamaları gerekmektedir. Küreselleşen dünyada artık işletmeler değil tedarik zincirleri rekabet etmekte ve bu nedenle yeni pazarlara ulaşmak ve bu pazarlarda söz sahibi olmak için dış kaynak kullanımının önemi de giderek artmaktadır. Günümüzde işletmeler çoğu iş süreçlerini devrettikleri gibi tedarik zinciri faaliyetlerini de bu konuda uzmanlaşmış firmalara sıklıkla devretmektedirler. Tedarik zinciri kapsamında lojistik faaliyetlerinden biri olan taşımada dış kaynak kullanımı da bu faaliyetin etkinliğini ve verimliliğini artırmak, dolayısıyla maliyetleri düşürmek amacıyla tercih edilmektedir. Bu tezin hazırlanmasındaki amaç, işletmeler tarafından; tedarik zincirinde taşımanın dış kaynak kullanılarak yapıldığı durumlarda taşıma sözleşmelerinde yapılan hataları, eksiklikleri, uyuşmazlıkları ve nedenlerini belirlemek, tespit edilen sorunları iyileştirmektir. Araştırmada nitel veri toplama yöntemi olarak, yazılı kaynaklardan gözlemden yararlanılmış ve bu kapsamda taşıma sözleşmelerine ilişkin Yargıtay kararları ve lojistik firmaların taşıma sözleşmesi örnekleri incelenmiştir. Nitel araştırma yöntemi, verilerin analizi yapılarak betimsel nicel araştırma yöntemi ile desteklenmiştir. Elde edilen bilgiler doğrultusunda açıklamalar yapılarak, durum tespitinde, önerilerde bulunulmuş ve hukuksal bir öneri olarak bir model münferit taşıma sözleşmesi önerilmiştir.
In our world, globalization and technology are rapidly developing, and firms affected by this development and they need to maintain their sustainability with basic features such as speed, flexibility and cost advantage to survive in an increasingly competitive environment. In the globalizing world, supply chains are now competing instead of firms and as a result, outsourcing is becoming more and more important in order to reach new markets and to be effective in these markets. Today, firms often outsource their purchasing activity to specialized firms in this field as they have been outsourcing most of their business processes. Outsourcing in transportation, one of the logistics activities within the scope of supply chain, is also preferred to increase the effectiveness and efficiency of this activity and therefore to reduce costs. The purpose of preparing this thesis is; to determine the flaws, deficiencies, incompatibilities and their causes in transport contracts when the transport occurs with outsourcing in the supply chain and to enhance the problems identified. Observations from written sources were used as a qualitative data collection method in the survey and in this context supreme court decisions regarding transport contracts and samples of logistics firms’ transportation contracts of were examined. Qualitative research method is supported by descriptive quantitative research method via analyzing data. Explanations were made in the light of the information obtained, suggestions were made in the determination of the situation and a model individual transport contract was proposed as a legal suggestion.
In our world, globalization and technology are rapidly developing, and firms affected by this development and they need to maintain their sustainability with basic features such as speed, flexibility and cost advantage to survive in an increasingly competitive environment. In the globalizing world, supply chains are now competing instead of firms and as a result, outsourcing is becoming more and more important in order to reach new markets and to be effective in these markets. Today, firms often outsource their purchasing activity to specialized firms in this field as they have been outsourcing most of their business processes. Outsourcing in transportation, one of the logistics activities within the scope of supply chain, is also preferred to increase the effectiveness and efficiency of this activity and therefore to reduce costs. The purpose of preparing this thesis is; to determine the flaws, deficiencies, incompatibilities and their causes in transport contracts when the transport occurs with outsourcing in the supply chain and to enhance the problems identified. Observations from written sources were used as a qualitative data collection method in the survey and in this context supreme court decisions regarding transport contracts and samples of logistics firms’ transportation contracts of were examined. Qualitative research method is supported by descriptive quantitative research method via analyzing data. Explanations were made in the light of the information obtained, suggestions were made in the determination of the situation and a model individual transport contract was proposed as a legal suggestion.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Tedarik zinciri, Lojistik, Dış kaynak kullanımı, Taşımacılık, Taşıma sözleşmeleri, Supply chain, Logistics, Outsourcing, Transportation, Transport contracts.
Kaynak
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
Sayı
Künye
Deniz, Ş. (2017) Tedarik zincirinde dış kaynak kullanımı olarak taşıma sözleşmelerinde yaşanan sorunlar ve çözüm önerileri / Problems encountered in contracts of transport as outsourcing in the supply chain and suggested solutions. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul