Son çocukluk döneminde (9-10 yaş) sorun çözme becerilerinin akran zorbalığına etkisinin incelenmesi

Yükleniyor...
Küçük Resim

Tarih

2018

Dergi Başlığı

Dergi ISSN

Cilt Başlığı

Yayıncı

Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü

Erişim Hakkı

info:eu-repo/semantics/openAccess

Araştırma projeleri

Organizasyon Birimleri

Dergi sayısı

Özet

Bu çalışmanın amacı; son çocukluk döneminde (9-10 yaş) sorun çözme becerilerinin akran zorbalığına etkisini incelemektir. Ayrıca çalışmada, çocukların akran zorbalığı algıları ile sorun çözme becerileri arasındaki ilişki üzerinde cinsiyetin, okul türünün, yaşın/sınıfın, anne-baba birlikteliğinin, anne-baba eğitim durumunun rolü de incelenmiştir. Araştırma için gerekli olan veriler 2017-2018 öğretim yılı birinci döneminde toplanmıştır. Araştırmanın amacına uygun olarak oluşturulmuş kişisel bilgileri içeren bir kişisel bilgi formu, veli onay yazısı, Serin, Serin ve Saygılı (2010) tarafından geliştirilen sorun çözme becerileri envanteri ilkokul formu ve Pişkin (2002) tarafından geliştirilen akran zorbalığı çocuk formu ölçeği İstanbul Anadolu Yakası’nın Kadıköy, Maltepe ve Üsküdar ilçelerinde bulunan 298 devlet okulunda 77 özel okullarda okuyan toplam 375 çocukta uygulanmıştır. Araştırmaya katılan ilkokulların %47,7 (179) 3. ve %52,3’ü (196) 4. sınıflarında eğitim gören öğrencilerden elde edilen bütün veriler SPSS (Sosyal Bilimler için İstatistik Programı) ilişkisel tarama modeli esas alınarak analize tabi tutulmuştur. Yapılan istatiksel değerlendirme ve analizler sonucunda, akran zorbalığının cinsiyet, okul türü ve sınıf düzeyi bakımından farklılaşıp farklılaşmadığını ve problem çözme becerilerinin; öğrencilerde cinsiyetin, okul türünün, sınıf düzeyinin akran zorbalığı düzeyleri üzerindeki etkisinin olup olmadığı belirtilmiştir.

The aim of this study is to observe effects of problem solving skills on peer bullying at the last period of childhoos (ages betweeen 9-10). In addition, the study also examined the role of gender, school orientation, age / class, parental involvement, and parental educational status on the relationship between children's perceptions of peer bullying and problem-solving skills. The data required for the research were collected in the first semester of the 2017-2018 academic year. The problem solving skills inventory primary school form developed by Serin, Serin and Saygılı (2010) and the peer bullying child form scale developed by Pişkin (2002) were applied the number of 375 students among 298 public schools in the Istanbul Anatolian Side Kadıköy, districts in Maltepe and Üsküdar. All the data obtained from the students who are still undergoing training in the 4th grades %47.7 (179) and in the 3rd grades %52.3 (196) of the primary schools participating in the study were analyzed based on the SPSS (Statistical Program for Social Sciences) relational screening model. As a result of the statistical evaluation and analysis, it was indicated that the problem of peer bullying differs in terms of gender, school type and class level and problem solving skills; the gender in the students, type of the school, and whether the class level has an effect on peer bullying.

Açıklama

Anahtar Kelimeler

Zorbalık, Zorba, Kurban (Mağdur), Sorun, Sorun çözme, Bullying, Bully, Victom, Problem, Problem solving

Kaynak

WoS Q Değeri

Scopus Q Değeri

Cilt

Sayı

Künye

Yavaş, S. (2018). Son çocukluk döneminde (9-10 yaş) sorun çözme becerilerinin akran zorbalığına etkisinin incelenmesi / Obsesrving affects of problem solving skills on peer bullyingin the childhood period (Ages between 9-10) (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.