Resmi okullarda görev yapan öğretmenlerin bilinçli farkındalık ve spiritüel iyi oluş düzeylerinin incelenmesi
Loading...
Date
2022
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
T.C. Maltepe Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Access Rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
Bu araştırmanın amacı, İstanbul’daki resmi okullarda görev yapan öğretmenlerin bilinçli farkındalık düzeyi ile spiritüel iyi oluş düzeylerini saptamak ve iki değişken arasındaki ilişkileri incelemektir. Araştırmaya İstanbul’daki devlet okullarında görev yapan 126 erkek, 297 kadın olmak üzere gönüllü 423 öğretmen katılmıştır. Veri toplama araçları olarak Kişisel Bilgi Formu, bilinçli farkındalık puanlarını belirlemek için Bilinçli Farkındalık Ölçeği ve spiritüel iyi oluş puanlarını belirlemek için Spiritüel İyi Oluş Ölçeği kullanılmıştır. Öncelikle demografik değişkenlere (cinsiyet, yaş, medeni durum, kıdem yılı) ilişkin frekans ve yüzde dağılımı verilmiş olup, ölçek puanlarına ilişkin betimsel istatistikler gösterilmiştir. Bilinçli farkındalık ölçeği ve spiritüel iyi oluş ölçeğinin yapı geçerliliği için Doğrulayıcı Faktör Analizi kullanılmıştır. Ayrıca bu ölçeklere ilişkin Cronbach Alpha değerleri de ölçeklerin güvenirliğini tespit etmek amacıyla hesaplanmıştır. Araştırma soruları için Bağımsız Örneklem T Testi, Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA), Pearson Korelasyon ve Regresyon Analizi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre öğretmenlerin bilinçli farkındalık düzeylerinde cinsiyet, medeni durum ve yaş değişkenine göre istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunmamıştır. Cinsiyete göre kadın öğretmenlerin total puan spiritüel iyi oluş düzeyleri ile spiritüel iyi oluş alt boyutları olan aşkınlık ve doğayla uyum puanları erkek öğretmenlere göre yüksek bulunmuştur. Total spiritüel iyi oluş puanları medeni durum ve yaş değişkenine göre farklılaşmamaktadır. Spiritüel iyi oluşun alt boyutu anomi puanı evli öğretmenlerde yüksek bulunmuştur. Yaş değişkenine göre anomi alt boyutunda 31- 40 yaş ve 41-50 yaş, 30 yaş ve altı gruba göre istatistiksel anlamda yüksek bulunmuştur. Total puanlarda bilinçli farkındalık ve spiritüel iyi oluş arasında ilişki bulunmamıştır. Spiritüel iyi oluşun alt boyutlarından olan anomi (anlam ve amacın olmaması, memnuniyetsizlik, hoşnutsuzluk) ile bilinçli farkındalık arasında pozitif yönlü zayıf ilişki bulunmuştur. COVID-19 pandemisinin etkisinin devam etmesi de göz önünde bulundurularak bireyin iyi oluşunu etkileyen etmenler olarak bilinçli farkındalık ve spiritüel iyi oluşa yönelik araştırma bulguları ilgili alan yazınla tartışılmıştır.
The aim of this research is to determine the level of mindfulness and spiritual well-being of teachers working in public schools in Istanbul and to examine the relationship between thesw two variables. 423 teachers, of them 126 male and 297 female, working in public schools in Istanbul have participated in this research. As data collection tools, Demographic Form is used. The Mindful Attention Awareness Scale is used to determine mindfullness scores, and Spiritual Well-Being Scale is used to determine spiritual wellbeing scores. First of all, the frequency and percentage distribution of demographic variables (gender, age, marital status, seniority) are given, and descriptive statistics on scale scores are given. Confirmatory Factor Analysis is used for the construct validity of the mindful attention awareness scale and the spiritual well-being scale. In addition, Cronbach Alpha values for these scales are calculated to determine the reliability of the scales. For the research questions, the Independent Sample T Test, One-Way Analysis of Variance (ANOVA), Pearson correlation and Regression Analysis were conducted. According to the results of the research, there is no statistically significant difference in the mindfulness levels of the teachers according to the variables of gender, marital status and age. According to gender, female teachers' total score and spiritual well-being subdimensions of transcendence and harmony with nature are found to be higher than male teachers. Total spiritual well-being scores do not differ according to marital status and age. The anomie score of the sub-dimension of spiritual well-being is found to be high in married teachers. According to the age variable, in the anomie sub-dimension, the scores of 31-40 age group and the scores of 41-50 age group are found to be statistically higher than the scores of 30-year-old and younger group. There is no correlation between mindfulness and spiritual well-being in total scores. A weak positive correlation is found between the anomine sub-dimension of spiritual well-being (lack of meaning and purpose, dissatisfaction), and mindfulness. Considering the continuing impact of the COVID-19 pandemic, research findings on mindfulness and spiritual well-being as factors affecting the well-being of the individual are discussed with the related literature.
The aim of this research is to determine the level of mindfulness and spiritual well-being of teachers working in public schools in Istanbul and to examine the relationship between thesw two variables. 423 teachers, of them 126 male and 297 female, working in public schools in Istanbul have participated in this research. As data collection tools, Demographic Form is used. The Mindful Attention Awareness Scale is used to determine mindfullness scores, and Spiritual Well-Being Scale is used to determine spiritual wellbeing scores. First of all, the frequency and percentage distribution of demographic variables (gender, age, marital status, seniority) are given, and descriptive statistics on scale scores are given. Confirmatory Factor Analysis is used for the construct validity of the mindful attention awareness scale and the spiritual well-being scale. In addition, Cronbach Alpha values for these scales are calculated to determine the reliability of the scales. For the research questions, the Independent Sample T Test, One-Way Analysis of Variance (ANOVA), Pearson correlation and Regression Analysis were conducted. According to the results of the research, there is no statistically significant difference in the mindfulness levels of the teachers according to the variables of gender, marital status and age. According to gender, female teachers' total score and spiritual well-being subdimensions of transcendence and harmony with nature are found to be higher than male teachers. Total spiritual well-being scores do not differ according to marital status and age. The anomie score of the sub-dimension of spiritual well-being is found to be high in married teachers. According to the age variable, in the anomie sub-dimension, the scores of 31-40 age group and the scores of 41-50 age group are found to be statistically higher than the scores of 30-year-old and younger group. There is no correlation between mindfulness and spiritual well-being in total scores. A weak positive correlation is found between the anomine sub-dimension of spiritual well-being (lack of meaning and purpose, dissatisfaction), and mindfulness. Considering the continuing impact of the COVID-19 pandemic, research findings on mindfulness and spiritual well-being as factors affecting the well-being of the individual are discussed with the related literature.
Description
Keywords
Öğretmen, Bilinçli farkındalık, Spiritüel iyi oluş, Aşkınlık, Doğayla uyum, Anomi, Teacher, Mindfulness, Spiritual well-being, Transcendence, Harmony with nature, Anomie
Journal or Series
WoS Q Value
Scopus Q Value
Volume
Issue
Citation
Aydeniz, S. (2022). Resmi okullarda görev yapan öğretmenlerin bilinçli farkındalık ve spiritüel iyi oluş düzeylerinin incelenmesi / Examination of the mindfullness and spiritual well-being levels of teachers working in publıc schools. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.