Doktor - hemşire işbirliğine yönelik tutumlar: Öğrenciler ne söylüyor ?
Küçük Resim Yok
Tarih
2018
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Maltepe Üniversitesi
Erişim Hakkı
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Giriş: Tıbbi bakım süreci için gerekli olan bilgi ve beceriler öylesine geniştir ki bir meslek grubunun bu süreci tümüyle yönlendirmesi, süreç içinde yer alan faaliyetleri tek başına gerçekleştirmesi mümkün değildir ve ekip çalışması kaçınılmaz bir zorunluluk olarak ortaya çıkar. Bu durum sağlık hizmetlerinin disiplinler arası bir sistem olduğunu ve sağlık kurumlarının hizmet sunumunda ekip çalışmasına bağımlı olduğunu gösterir. Hekim ve hemşirelerin işbirliği şekilleri hasta bakımında önemli etkiye sahiptir. Sağlık ekibi üyeleri arasındaki zayıf koordinasyon, hasta bakımının kalitesini ve güvenliğini etkiler. Gözlemsel ve geriye dönük çalışmalarda, kazalara ya da olumsuz olaylara katkıda bulunan faktörlerin, klinik becerilerin eksikliğinden çok, ekip çalışması ile ilgili nedenlerden kaynaklandığını göstermektedir. Bu nedenle günümüzde hasta güvenliği ve sağlık eğitimi standartlarını iyileştirmek için yapılan sistem tabanlı müdahalelerin odağında ekip çalışması yer almaktadır. Literatür hekim hemşire işbirliğinin iyi olmasının; iletişim, iş doyumu, klinik sonuçları, hasta güvenliği, bakım kalitesi, mortalite oranları, hasta memnuniyeti ve kurumsal maliyetler üzerinde olumlu etkilerini vurgulamaktadır. Disiplinler arası bir ekip yaklaşımı mesleki eğitim ve öğretim yıllarında başlamış olmalıdır. Çalışmalar ekip üyeleri arasında ekip çalışmasına ait “ortak bir zihinsel model “ olmasının, etkili ekip performansı için vazgeçilmez olduğunu ortaya koymaktadır. Ortak zihinsel model oluşturabilmek için sağlık bilimlerinde okuyan öğrencilerin müfredatlarında ya da müfredat dışı eğitimlerinde, profesyonel ekip çalışmasına yönelik ortak eğitim modellerinin tasarlanması ve sunumu gereklidir. Yapılan çalışmalar gerek çalışan gerekse öğrenci gruplarında ekip çalışması ile ilgili yapılan eğitimle ilgili müdahalelerin olumlu tutum değişikliğine neden olduğunu göstermektedir Araştırmanın amacı ve önemi: Araştırma mesleğe hazırlık döneminde olan ve uygulamalı eğitimler dışında henüz bir araya gelmemiş Tıp Fakültesi ve Hemşirelik Yüksekokulu öğrencileri nin, mesleki işbirliğine yönelik tutumlarını belirlemek, sonuçlar doğrultusunda gerekli ise konu ile ilgili geliştirilecek müfredat ya da müfredat dışı eğitim çalışmalarına ışık tutmak amacıyla tanımlayıcı olarak planlanmıştır. Yöntem: Araştırmanın evrenini üniversitenin Tıp Fakültesi ve Hemşirelik Yüksekokulu’nda okuyan tüm öğrencileri oluşturmaktadır. Örneklemini ise Tıp Fakültesi’nin 4,5 ve 6. sınıflarına devam eden (204 öğrenci), Hemşirelik Yüksekokulunun 3 ve 4. sınıflarına devam eden (234) öğrencilerden, 19.02.2018 ile 02.03.2018 tarihleri arasında okulda olan ve çalışmaya katılmayı kabul edenler oluşturacaktır. Verilerin toplanmasında katılımcıların genel tanıtıcı özelliklerini içeren bir form ile Jefferson Hekim ve Hemşire Mesleki İşbirliği Skalası – HHİS kullanılacaktır. Araştırma öncesi üniversite etik kurul onayı ve katılımcılar bilgilendirilmiş ve onay alınmıştır. Sonuç ve öneriler: Sonuçlar öğrencilerin ekip çalışması tutumlarının geliştirilmeye ihtiyacı olduğunu göstermiştir. Öğrencilerin karşılıklı mesleki rollerini öğrenilebilmeleri ve ekip anlayışı kazanabilmeleri için eğitim sürecinde gerekli düzenlemelerin yapılması faydalı olacaktır.
Introduction: The knowledge and skills necessary for the medical care process are so extensive that it is not possible for a profession group to completely direct this process on its own and teamwork is an inevitable necessity. Indicating that health services are an interdisciplinary system and that health-care institutions are dependant on teamwork in service delivery. The cooperation of the physician and the nurse has important influence in patient care.Poor coordination among health-care team members affects the quality and safety of patient care.Observational and retrospective studies show that the factors contributing to adverse events or to accidents are due to teamwork rather than the lack of clinical skills.Which is why teamwork is now centered around system-based interventions to improve patient safety and health education standards.The literature emphasizes the positive effects of good cooperation between physician and nurse,on communication,job satisfaction, clinical outcomes,patient safety,care quality,mortality rates,patient satisfaction and institutional costs. A multidisciplinary team approach must have begun in vocational education and training.Studies reveal that being a‘’Common Mental Model’’ for teamwork among team members is indispensable for effective team performance.In order to create a common mental model,it is necessary to design and present common training models for professional teamwork in both curricula of students studying in the health sciences and non-curricular education.Studies suggest that the interventions related to training that are related to teamwork in both working and students groups cause a positive attitude change. Aim and the importance of the research: Research is planned as descriptive, during the preparatory stage excluding the application in education has not been joined for the school of medicine and the school of nursing students who have the tendency to join it leaning towards the result necessary to expand the topic in or outside the curriculum to bring forth the light to complete the plan. Methodology: The universe of the research is composed of all the students who are studying at the medical faculty and nursing college of the university.The sample of the research will be from the 4-5 and 6th grade students of the medical faculty (204 students) and the 3rd and 4th grade students of the nursing school(234 students) who are at school between the dates 19.02.2018 and 02.03.2018 will accept to work.In the collection of the data;The Jefferson Physician-Nurse Professional Cooperation Scale(PNCS) will be used with a form containing general descriptive characteristics of the participants. The approval of the ethics committee and the informed consent of the participants were taken before the research. Result: The results showed that the student’s teamwork attitudes need to be improved. It will be useful to make the necessary arrangements in the training process so that students can learn mutual professional roles and gain team understanding.
Introduction: The knowledge and skills necessary for the medical care process are so extensive that it is not possible for a profession group to completely direct this process on its own and teamwork is an inevitable necessity. Indicating that health services are an interdisciplinary system and that health-care institutions are dependant on teamwork in service delivery. The cooperation of the physician and the nurse has important influence in patient care.Poor coordination among health-care team members affects the quality and safety of patient care.Observational and retrospective studies show that the factors contributing to adverse events or to accidents are due to teamwork rather than the lack of clinical skills.Which is why teamwork is now centered around system-based interventions to improve patient safety and health education standards.The literature emphasizes the positive effects of good cooperation between physician and nurse,on communication,job satisfaction, clinical outcomes,patient safety,care quality,mortality rates,patient satisfaction and institutional costs. A multidisciplinary team approach must have begun in vocational education and training.Studies reveal that being a‘’Common Mental Model’’ for teamwork among team members is indispensable for effective team performance.In order to create a common mental model,it is necessary to design and present common training models for professional teamwork in both curricula of students studying in the health sciences and non-curricular education.Studies suggest that the interventions related to training that are related to teamwork in both working and students groups cause a positive attitude change. Aim and the importance of the research: Research is planned as descriptive, during the preparatory stage excluding the application in education has not been joined for the school of medicine and the school of nursing students who have the tendency to join it leaning towards the result necessary to expand the topic in or outside the curriculum to bring forth the light to complete the plan. Methodology: The universe of the research is composed of all the students who are studying at the medical faculty and nursing college of the university.The sample of the research will be from the 4-5 and 6th grade students of the medical faculty (204 students) and the 3rd and 4th grade students of the nursing school(234 students) who are at school between the dates 19.02.2018 and 02.03.2018 will accept to work.In the collection of the data;The Jefferson Physician-Nurse Professional Cooperation Scale(PNCS) will be used with a form containing general descriptive characteristics of the participants. The approval of the ethics committee and the informed consent of the participants were taken before the research. Result: The results showed that the student’s teamwork attitudes need to be improved. It will be useful to make the necessary arrangements in the training process so that students can learn mutual professional roles and gain team understanding.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Tutum, öğrenci, hemşire, doktor, takım çalışması, Attitude, student, nurse, physician, teamwork
Kaynak
Maltepe Üniversitesi Uluslararası Öğrenci Kongresi
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
Sayı
Künye
Dönmez, M., Özpay, A., İzgin, B., Topçu, B., Erten Yaman, H., Demiral, N. S. ve Ateş, S. (2018). Doktor - hemşire işbirliğine yönelik tutumlar: Öğrenciler ne söylüyor ? / Attitudes towar ds physician and nurse co-operation : What do the students say ?. Maltepe Üniversitesi Uluslararası Öğrenci Kongresi. s. 32-34.