Okul öncesi yöneticilerinin yaratıcı liderlik özellikleri ile okul iklimi arasındaki ilişkinin incelenmesi

dc.authorid0000-0002-2377-8910en_US
dc.contributor.authorÖztürk, Münevver
dc.contributor.authorZembat, Rengin
dc.date.accessioned2024-07-12T20:39:03Z
dc.date.available2024-07-12T20:39:03Z
dc.date.issued2015en_US
dc.departmentFakülteler, Eğitim Fakültesi, Okul Öncesi Öğretmenliği Bölümüen_US
dc.description.abstractBu araştırmada, okul iklimi ve yaratıcı liderlik arasında bir ilişki olup olmadığını araştırmak amaçlanmıştır. İlişkisel tarama modeline uygun olan araştırmanın evreni 2013-2014 yılında, İstanbul’da görev yapan anaokulu öğretmenleri ve okulöncesi yöneticileri oluşturmaktadır. Örneklemini Küçükçekmece, Sultanbeyli, Kadıköy, Başakşehir, Esenler, Güngören, Kartal, Ataşehir, Maltepe, Avcılar, Kağıthane, Sarıyer, Bahçelievler, Beşiktaş’ta görev yapan 248 anaokulu öğretmeni ve 23 okul öncesi yöneticisi oluşturmaktadır. Araştırmada Yaratıcı Liderlik Ölçeği ve Okul İklimi Formu kullanılmıştır. Yaratıcı Liderlik Ölçeği cronbach alfa değeri ,98 ve Okul İklimi Ölçeği cronbach alfa değeri ,85 olarak bulunmuştur. Verilerin analizinde Pearson analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda yaratıcı liderlik ile okul iklimi arasında anlamlı bir ilişki olduğu; yaratıcı liderlik özelliklerinin cinsiyete göre anlamlı farklılık göstermediği ortaya çıkmıştır. Kadın öğretmenler erkek öğretmenlere göre, yöneticilerinin yaratıcı liderlik özelliklerini daha olumlu değerlendirmişlerdir. Ön lisans mezunu öğretmenler yöneticilerinin koçluk yapma ve birlikte çalışmaya odaklanma, problem çözme ve eleştirel düşünceye odaklanma özelliklerini lisans mezunu öğretmenlere göre daha olumlu değerlendirmişlerdir. Görev yılı fazla öğretmenlerin algısı yöneticilerinin yaratıcı olduğu yönünde çıkmıştır. Öğretmenlerin algılarına göre erkek yöneticilerin daha sınırlayıcı; kadın yöneticilerin daha yönlendirici ve samimi oldukları ortaya çıkmıştır. OİÖ yönlendiricilik alt boyutu incelendiğinde ise lisans mezunu yöneticilerin daha yönlendirici oldukları görülmüştür. Ayrıca kıdem yılı fazla olan öğretmenlerin kurumlarındaki okul iklimini daha olumlu algıladıkları ortaya çıkmıştır. Bu bulgular ışığında anaokullarındaki okul iklimi ve yaratıcı liderlik ilişkisine yönelik yapılabilecekler konusunda önerilerde bulunulmuştur.en_US
dc.description.abstractThe aims of this study is to find out any relationship, if exists, between school climate and creative leadership.The method of this study is Relational Screening Model with universe of directors and teachers working in İstanbul in 2013-2014. The sample of this research consists of 248 preschool teachers and 23 preschool directors working in the region of Küçükçekmece, Sultanbeyli, Kadıköy, Başakşehir, Esenler, Güngören, Kartal, Ataşehir, Maltepe, Avcılar, Kağıthane, Sarıyer, Bahçelievler, Beşiktaş. Creative Leadership inventory and School Climate Questionnaire were used in this research. The cronbach’s alpha was found as ,98 for Creative Leadership Inventory and ,85 for School Climate Questionnaire.. To analyze the data Independent t Test, Pearson was used. In conclusion a meaningful relationship between creative leadership and school climate was found whereas no meaningful relationship between creative leadership and gender was found. Female teachers evaluated their directors’ creative leadership features in a more positive manner than male teachers. Compared to undergraduate teachers, teachers with vocational school degree evaluated their directors’ coaching skills, focusing on cooperative working, problem solving and critical thinking in a more positive manner. More experienced teachers perceived their directors as creative. According to teachers’ perceptions, male directors are more restrictive while female directors are more directive and warm. Directors with undergraduate degree are found more directive when directing sub dimension of School Climate Questionnaire is analyzed. In the light of these findings, suggestions regarding the relationship between school climate in kindergarten and creative leadership are given.en_US
dc.identifier.citationÖztürk, M. ve Zembat, R. (2015). Okul öncesi yöneticilerinin yaratıcı liderlik özellikleri ile okul iklimi arasındaki ilişkinin incelenmesi / The relationship between managers' creative leadership and school climate. (31), s. 455-467.en_US
dc.identifier.endpage467en_US
dc.identifier.issn2148-4163
dc.identifier.issue31en_US
dc.identifier.startpage455en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12415/1117
dc.language.isotren_US
dc.relation.ispartofThe Journal of Academic Social Science Studiesen_US
dc.relation.isversionof10.9761/JASSS2653en_US
dc.relation.publicationcategoryUluslararası Hakemli Dergide Makale - Kurum Öğretim Elemanıen_US
dc.rightsCC0 1.0 Universal*
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/*
dc.snmzKY03535
dc.subjectOkul iklimien_US
dc.subjectYaratıcı liderliken_US
dc.subjectAnaokuluen_US
dc.subjectOkul öncesien_US
dc.subjectSchool climateen_US
dc.subjectCreative leadershipen_US
dc.subjectPreschoolen_US
dc.subjectKindergartenen_US
dc.titleOkul öncesi yöneticilerinin yaratıcı liderlik özellikleri ile okul iklimi arasındaki ilişkinin incelenmesien_US
dc.title.alternativeThe relationship between managers' creative leadership and school climateen_US
dc.typeArticle
dspace.entity.typePublication

Dosyalar