Farklı okul türüne geçiş yapan liseli ergenlerde içe yönelim davranış sorunları ile ergenlerin yeni çevreye uyumu, duygusal kontrolü ve algılanan yalnızlık düzeyi arasındaki ilişkinin incelenmesi

dc.authorid0000-0001-7601-5047en_US
dc.contributor.advisorÇelen, Hacer Nermin
dc.contributor.authorPeker, Gizem
dc.date.accessioned2024-07-12T22:35:07Z
dc.date.available2024-07-12T22:35:07Z
dc.date.issued2022en_US
dc.date.submitted2022-06en_US
dc.departmentEnstitüler, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Psikoloji Ana Bilim Dalıen_US
dc.description.abstractBu araştırmada, ergenlerde yeni çevreye uyum, algılanan yalnızlık düzeyi, duygu kontrolü ve davranış sorunları arasındaki ilişki incelenmiştir. Araştırma için farklı eğitim kademesine geçiş yapmış olan 9. ve 10. Sınıf öğrencileri araştırmaya dahil edilmiştir. Araştırma için, öğrencilerin velilerinin bilgilendirilmiş onamları alınarak çevrimiçi anketler yoluyla veriler toplanmıştır. Katılımcılara, sosyo-demografik bilgi formu, UCLA Yalnızlık Ölçeği, Güçler ve Güçlükler Anketi, Cortauld Duygu Kontrol Ölçeği ve Hacettepe Kişilik Envanteri uygulanmıştır. Araştırmaya 309 lise öğrencisi katılmıştır. Verilerin incelenmesinde, karşılaştırma testleri, korelasyon ve regresyon analizleri uygulanmıştır. Araştırmada elde edilen bulgulara göre, cinsiyet ve sınıf değişkenleri bakımından katılımcıların algılanan yalnızlık düzeyi, davranış sorunları, duygu kontrol ve uyum sağlama becerileri açısından anlamlı farklılık saptanmamıştır. Ayrıca, kendilerine ait odası olmayan ergen katılımcıların davranış sorunlarının kendilerine ait odası olanlara kıyasla daha fazla olduğu saptanmıştır. Ayrıca, kardeş sayısı bakımından, bir kardeşi olduğunu belirten katılımcıların genel uyum puanları daha fazla sayıda kardeşi olan katılımcılara kıyasla anlamlı düzeyde daha yüksek bulunmuştur. Ailesiyle ayrı yaşayan öğrencilerin davranış sorunlarının ailesiyle birlikte yaşadığını belirten katılımcılara kıyasla daha fazla olduğu saptanmıştır. Ergenlerin davranış sorunları, yalnızlık duygu kontrol ve genel uyum düzeyleri arasındaki ilişki incelendiğinde, davranış sorunları ile yalnızlık ve duygu kontrol güçlüğü arasında pozitif yönlü; genel uyum düzeyi ile negatif yönlü ve anlamlı ilişki bulunmuştur. Ayrıca, ergenlerde davranış sorunları algılanan yalnızlık düzeyi ve duygu kontrol güçlüğü tarafından pozitif yönlü ve anlamlı düzeyde yordanmaktadır. Genel uyum düzeyinin yordayıcıları incelendiğinde, ergenlerin uyum sağlama düzeyleri yalnızlık ve duygusal sorunlar tarafından anlamlı düzeyde yordanmaktadır. Araştırmada elde edilen sonuçlar, kritik bir gelişim evresi olan ergenlikte dikkate alınması gereken psikososyal faktörlerin anlaşılması bakımından önemli veriler sunmaktadır. Yeni bir eğitim kademesi olarak lise eğitimine devam eden ergenlerin psikolojik durumu hakkında yapılan çalışmaların, ortaya çıkabilecek riskli davranışların ve psikolojik belirtilerin önlenmesine yönelik uygulamalara katkısı olabileceği düşünülen bu araştırmanın gelecekteki araştırmalarla desteklenebileceği düşünülmektedir.en_US
dc.description.abstractIn this study, the relationship between adaptation to the new environment, perceived loneliness level, emotion control and behavioral problems in adolescents was investigated. For the research, 9th and 10th grade students who had transferred to different education levels were included in the research. For the research, data were collected through online questionnaires, with the informed consent of the students' parents. A socio-demographic information form, UCLA Loneliness Scale, Strengths and Difficulties Questionnaire, Cortauld Emotional Control Scale and Hacettepe Personality Inventory were administered to the participants. 309 high school students participated in the research. In the analysis of the data, comparison tests, correlation and regression analyzes were applied. According to the findings obtained in the study, no significant difference was found in terms of perceived loneliness level, behavioral problems, emotion control and adaptation skills of the participants in terms of gender and class variables. In addition, it was determined that adolescent participants who did not have their own room had more behavioral problems than those who had their own room. In addition, in terms of the number of siblings, the general agreement scores of the participants who stated that they had one sibling were found to be significantly higher than the participants who had more siblings. It was determined that the students living separately from their families had more behavioral problems than the participants who stated that they lived with their families. When the relationship between adolescents' behavioral problems, loneliness, emotion control and general adjustment levels is examined, there is a positive relationship between behavioral problems, loneliness and emotional control difficulties; A negative and significant relationship was found with the general compliance level. In addition, behavioral problems in adolescents are positively and significantly predicted by perceived loneliness and emotional control difficulties. When the predictors of general adjustment level are examined, adolescents' adjustment levels are significantly predicted by loneliness and emotional problems. The results obtained in the study provide important data in terms of understanding the psychosocial factors that should be considered in adolescence, which is a critical developmental stage. It is thought that this research, which is thought to contribute to the studies on the psychological state of adolescents who continue their high school education as a new education level, to prevent risky behaviors and psychological symptoms that may arise, can be supported by further studies.en_US
dc.identifier.citationPeker, G. (2022). Farklı okul türüne geçiş yapan liseli ergenlerde içe yönelim davranış sorunları ile ergenlerin yeni çevreye uyumu, duygusal kontrolü ve algılanan yalnızlık düzeyi arasındaki ilişkinin incelenmesi / Investigation of the relationship between the behavior problems of indoor attraction in high school adolescents swıtching to a different school type, and their adaptation to the new environment, emotional control, and perceived loneness level. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12415/12333
dc.language.isotren_US
dc.publisherMaltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsüen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.snmzKT2390en_US
dc.subjectİçe yönelim davranış sorunlarıen_US
dc.subjectYeni çevreye uyumen_US
dc.subjectDuygusal kontrolen_US
dc.subjectAlgılanan yalnızlık düzeyien_US
dc.subjectInternalizing behavioral problemsen_US
dc.subjectAdaptationen_US
dc.subjectEmotional controlen_US
dc.subjectPerceived lonelinessen_US
dc.titleFarklı okul türüne geçiş yapan liseli ergenlerde içe yönelim davranış sorunları ile ergenlerin yeni çevreye uyumu, duygusal kontrolü ve algılanan yalnızlık düzeyi arasındaki ilişkinin incelenmesien_US
dc.title.alternativeInvestigation of the relationship between the behavior problems of indoor attraction in high school adolescents swıtching to a different school type, and their adaptation to the new environment, emotional control, and perceived loneness levelen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dspace.entity.typePublication

Dosyalar