Bilişim teknolojilerine dayalı uzaktan eğitim ve örnek bir uygulama (e-MBA)
Küçük Resim Yok
Tarih
2004
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
T.C. Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
Erişim Hakkı
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Teknolojide yaşanan hızlı gelişmelerle birlikte iletişimin ve bilgi teknolojilerindeki yenilikler dolayısıyla Internet üzerinden uluslararası bilgi alışverişinin yaygınlaşması eğitimde kullanılan öğrenim modelleri ve stratejilerini de büyük oranda etkilemiştir. Günümüz eğitim modellerine bakıldığında genellikle klasik eğitim şeklinde düz anlatım yöntemi, soru cevap, tartışma, slayt gösteri, grup yöntemi gibi birçok model sınıf içi öğrenme ortamlarında kullanılmaktadır. Bu modeller eğitimciler tarafından kabul görmekte birlikte içerisinde bulunduğumuz bilişim çağında, internet tabanlı uzaktan eğitim yönteminde de ileri düzeyde gelişmeler kaydedilmiştir. Son yıllarda yaşamımızı kuşatan yeni teknolojiler eğitim dünyasında kullanılan araçlar ve gereçlerde hızlı bir değişim yaşanarak güncel teknolojiye dayalı modern eğitim sürecinin eşiğine getirmiştir. Internet erişiminin de kolaylaşması ve ucuzlaması ile birlikte eğitim ve öğretimde yeni kavramlar ortaya çıkmıştır. İnternete Dayalı Uzaktan Eğitim en yaygın uygulama alanını, öğretimin çevrim-içi ve zaman uyumsuz olarak gerçekleştirildiği Web Tabanlı Eğitim yaklaşımında bulmuştur. Bu tez çalışmasının çıkış noktası olarak, Üniversitemizde sınıf ortamında verilmekte olan MBA işletme yüksek lisans programını uzaktan öğretim teknik ve ilkeleri doğrultusunda uyarlayarak internetten erişilebilen bir web tabanlı e-MBA yazılım altyapısını oluşturmak ve donanım gereksinimlerini ortaya koymaktır. İletişim ve bilgi teknoloji altyapısına dayalı olarak yürütülmesi düşünülen e-MBA işletme yüksek lisans programı, birçok ülkede uygulamaları bulunan hızla yaygınlaşan büyük ilgi ve talep gören bir eğitim yaklaşımıdır. Internet aracılığı ile verilen bu eğitimle mekan ve zaman kısıtlı olmaksızın eğitim kalitesinden ödün verilmeden bilgiyi en üst seviyede üretebilen ve yorumlayan, etkin kullanabilen ve yönetebilen, küreselleşme sürecinde söz sahibi olabilen öğrenciler yetiştirilebilmektedir. Bilgisayar ortamlı iletişim hem geleneksel hem de uzaktan öğretim veren kurumlar tarafından benimsenmekte ve bu ortamın eğitimde kullanımı tüm dünyada hızla yayılmaktadır. Bilgisayarın eğitimde alışılagelmiş kullanımı bilgisayar destekli eğitimle sınırlıyken, Internet’in sınırları aşan esnekliği konuya yeni bir boyut kazandırmıştır. Ülkemizde bilişim teknolojilerinin 1995-2004 yılları arasındaki sınırsız büyümesi, internet protokolleri ve bu protokollerin uluslararası boyutlara ulaşması, yaygın bağlantı ve PC’lerde multimedya devriminin yaşanması, uzaktan eğitimde yeni bir web tabanlı uygulama alanı meydana getirmiştir. Yaşanan bu gelişmeler eğitim uygulamalarında interaktif oluşumlar meydana getirirken eğitim için hem yeni gereksinimler oluşturmuş hem de yeni olanaklar sunmuştur. Dünyada uzaktan eğitim bir pazar haline gelmiştir ve bu pazar her yıl yaklaşık olarak %100 büyümektedir. 2003 yılı itibariyle çeşitli konularda yaklaşık 4500 ders uzaktan eğitim modeliyle verilmektedir. Gelişmiş ülkelerin bir çok eğitim kurumlarında uzaktan eğitim artık yüz yüze eğitimin bir parçası gibi de kullanılabilmektedir. Örgün eğitim kurumlarında verilen derslere ait materyaller; elektronik kayıt ortamları olan disk, disket, CD ile Internet, radyo, televizyon ve video konferans sistemleri üzerinden kullanıma sunulmakta ve öğrencilerin kendi başlarına ders tekrarlamalarına imkanı tanınmaktadır. Internet'e yönelik teknolojik yenilikler bu tür derslerin hazırlanması sırasında video, ses, animasyon gibi çoklu-ortam araçlarının kullanımına imkan vermektedir. Bu da geleneksel sınıf ortamının, Web üzerine sanal sınıf olarak taşınmasını sağlamakta ve eğitimi daha zengin ve etkin kılmaktadır. Internet’in bireylere özgür eğitim ortamları sağlaması, kullanıcıların birbirleri arasında sürekli değişen ve ihtiyaca cevap verebilecek düzeyde eğitim ortamları da sağlaması, bireyler arası uzaktan eğitim modellerinin geliştirilebileceğine ilişkin en güzel örneklerini oluşturmaktadır. Bu süreçte bilgi ve becerilerimizi sürekli yenilememiz başarının ön şartı haline geldi. Yaşam boyu öğrenme öğretisi giderek etkin hale gelmektedir. Öğrenciler arasında da daha gelişmiş erişim olanakları olan, güvenilir, düşük maliyetli ve doğrudan iş alanında uygulayabilecekleri türden eğitime olan talep dünyada ve ülkemizde artmıştır. Yüksek öğrenim ortamındaki değişim ihtiyacının sebeplerinden biri bu artıştır. Sürekli gelişmekte olan teknoloji yaşanan değişimin kaynağını oluşturmaktadır. Bu nedenle çalışmamda son yıllarda dünyada ve Türkiye’de değişik alanlarda hızla kullanılmaya başlanılan uzaktan eğitim modelinin yazılım kısmının yanı sıra gelişimi ve tarihsel süreci incelenerek bir eğitim kurumunda uzaktan eğitim için gerekli olan bilişim altyapısı üzerinde duruldu. Tezin sonunda da örnek bir uzaktan eğitim portal tasarımı olan web tabanlı bir uygulama geliştirilerek IV bölüm altında tamamlandı. Birinci bölümde “Uzaktan Eğitim, Bilişim ve Internet” ile ilgili temel kavramlar üzerinde durulmuş, uzaktan eğitim teknoloji ve yöntemleri irdelenmiştir. Ayrıca uzaktan eğitimin dünyada ve ülkemizdeki tarihi gelişim süreci ve çeşitli alanlardaki uygulama örnekleri gözden geçirilmiştir. İkinci bölümde, “Web Tabanlı Uzaktan Eğitimin Amacı ve Önemi, Portal Yapısı, Bilgi Güvenliği ve Yedekleme” konuları ele alınmıştır. Uzaktan eğitimde organizasyon yapısı, insan gücü, görev ve sorumluluklar, araç ve gereçler belirtilmiş, kullanılan eğitim yöntemleri karşılaştırılarak zayıf ve güçlü yönleri ortaya konmuştur. İnternet Tabanlı Eğitim Portalının yapısı, içeriği, hazırlama aşamaları, avantaj ve dezavantajları incelenmiştir. İnternet ortamında bilgi güvenliği, tehditler ve kaynakları, ortaya çıkabilecek veri kayıplarına karşı yedekleme ve kurtarma yöntemleri ve önemi üzerinde durulmuştur. Üçüncü bölümde, “Uzaktan Eğitim Portalının Tasarımı ve Ders Metaryellerinin Hazırlanması” sırasında kullanılan yazılımsal ve donanımsal bilişim teknoloji ihtiyaçları, erişim şekilleri, yerel ve kampus ağ ve iletişim alt yapısı, uygulamada yaşanabilecek güçlükler, ders ve program içeriklerinin geliştirilmesi ve bilgisayar ortamına aktarımı, web tasarımında takip edilecek süreçler ile ölçme ve değerlendirme ilkeleri ele alınmıştır. Dördüncü bölümde, bu çalışmanın sonuçları bir araya getirilerek internet tabanlı uzaktan eğitim olması gereken temel nitelikler göz önünde bulundurularak e-mba içerik ve örneklemeleri kullanılarak web tabanlı uygulama modeli geliştirilmiştir. Bu web portal tasarımında kullanıcı ara yüzleri, veri tabanı bağlantıları, raporların ve sonuçların elde edilmesi, kullanıcı hakları doğrultusunda bilginin yayımlanması ve sistem güvenliği, verilerin yedeklenmesi ve uluslararası domain(alan adı) tanımlaması yapılarak web tabanlı bir yazılım geliştirilmiştir. Sonuç ve öneriler bölümünde, çalışmada elde edilen bilgiler ışığında genel bir değerlendirme ile birlikte söz konusu kampusümüz de internet tabanlı uzaktan eğitim başlatılabilmesi için ne tür çalışmaların yapılması gerektiği konusunda öneriler yer almaktadır.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Uzaktan eğitim, Uzaktan öğrenme, Web tabanlı eğitim, İnternete ve bilişim teknolojilerine dayalı eğitim
Kaynak
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
Sayı
Künye
Şahinaslan, Ö. (2004). Bilişim teknolojilerine dayalı uzaktan eğitim ve örnek bir uygulama (e-MBA). (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.