Okul öncesi dönemi çocuklarının dil gelişim düzeylerinin bakan kişiye göre karşılaştırılması
Yükleniyor...
Tarih
2013
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
Erişim Hakkı
CC0 1.0 Universal
info:eu-repo/semantics/openAccess
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Bu araştırmanın amacı, okul öncesi eğitim sürecinde olan ve doğumdan okul öncesi eğitim sürecine başlayana kadar yalnız anne, 12. aydan okul öncesi eğitim sürecine kadar yalnız bakıcı ve 12. aydan okul öncesi eğitim sürecine kadar yalnız büyükanne tarafından bakılan çocukların dil gelişim düzeylerini karşılaştırmaktır. Araştırmanın örneklemi, üç grup oluşturacak şekilde doğumdan okul öncesi eğitim sürecine kadar yalnız annesi tarafından bakılmış 38; 12. aydan okul öncesi eğitim sürecine kadar yalnız bakıcı tarafından bakılmış 29; 12. aydan okul öncesi eğitim sürecine kadar yalnız büyükannesi tarafından bakılmış 31 çocuk olmak üzere toplam 98 çocuktan oluşmaktadır. Araştırmada veri toplamak amacıyla demografik bilgileri belirleyen “Çocuklar İçin Kişisel Bilgi Formu” ve çocukların dil gelişimlerini değerlendirebilmek için “Türkçe Erken Dil Gelişim Testi (TEDİL)” araştırmacı tarafından uygulanmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre, araştırmaya katılan çocukların bakan kişi (anne, büyükanne, bakıcı) değişkenine göre dil puanlarının ortalamaları arasında istatiksel açıdan anlamlı bir fark bulunmamıştır.
The aim of the this study is to compare the score of language development of the students who are looked after by their mother from birth till going to preschool education, looked after by their grandmother from the age of twelfth month till going to preschool education, looked after by nurses from the age of twelfth month till going to preschool education. The sample of this research is divided into three groups. One of these groups consists of 38 children that are looked after by their mother, the other group consists of 29 children that are looked after by their nurses, and the last one consists of 31 children that are looked after by their grandmother. The sample of the whole research is 98 children. In this research “Personal Knowledge Form for Children” is used for demographic knowledge and “Turkish Edition of Test of Early Language development- Third Edition (TEDL-3)” is used to evaluate language development. According to the results of this study there isn?t any significant difference between the score of the language development of three groups that are looked after by nurses, mother and grandmother.
The aim of the this study is to compare the score of language development of the students who are looked after by their mother from birth till going to preschool education, looked after by their grandmother from the age of twelfth month till going to preschool education, looked after by nurses from the age of twelfth month till going to preschool education. The sample of this research is divided into three groups. One of these groups consists of 38 children that are looked after by their mother, the other group consists of 29 children that are looked after by their nurses, and the last one consists of 31 children that are looked after by their grandmother. The sample of the whole research is 98 children. In this research “Personal Knowledge Form for Children” is used for demographic knowledge and “Turkish Edition of Test of Early Language development- Third Edition (TEDL-3)” is used to evaluate language development. According to the results of this study there isn?t any significant difference between the score of the language development of three groups that are looked after by nurses, mother and grandmother.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Dil gelişimi, Dil gelişim puanı, Language development, Language development score
Kaynak
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
Sayı
Künye
Çelimli, Ç. (2013). Okul öncesi dönemi çocuklarının dil gelişim düzeylerinin bakan kişiye göre karşılaştırılması / Comparing the language development of pre-school children who were brought up by different person (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.