Marka iletişiminde hikaye'nin rolü ve mitolojik öğeler: Çanakkale Seramik örneği
Loading...
Date
2019
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Access Rights
CC0 1.0 Universal
info:eu-repo/semantics/openAccess
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
Günümüz rekabet koşullarında firmaların, tüketici taleplerini karşılamak üzere pazarda birbirine benzeyen ürünler arasından kendi ürünlerinin seçilmesini sağlaması önemli bir hale gelmiştir. Bu seçim sürecinde öne çıkacak olan unsurlardan biri de markadır. Tüketiciler kendilerine sunulan ürünlerden birini seçerken özgür iradeleri ile hareket etmektedirler. İşte bu nokta da etken unsur olarak marka öne çıkmaktadır. Aynı segmentte yer alan ve de birçok özelliği birebirleriyle benzer olan ürünler arasından tüketici tercih yaparken, marka isimleri öne çıkacaktır. Sonuçta marka tercih aşamasında etkili olduğu kadar satın almanın tekrarı yönünde belirleyici olacaktır. Markanın tüketici tarafından tercih edilmesi yönünde Firmaların güçlü, geliştirilebilir ve sürekliliği olacak, marka iletişim stratejilerine sahip olmaları gerekmektedir. Son dönemler de büyük firmalar, tüketici zihninde markalarının kalıcılığını sağlamak için farklı iletişim unsurlarından faydalanmaktadırlar. Hikâye bu iletişim unsurlardan biridir. Starbucks, Pegasus, Godiva, Volvo, Nike gibi firmalar bunlara birer örnektir. Bu çalışmada Ülkemizin Yapı sektöründe yer alan ve köklü bir geçmişe sahip Çanakkale Seramik firmasının marka iletişim stratejileri çerçevesinde uyguladığı, mitolojik hikâye ve karakter ve yer isimlerinin marka isimleri olarak kullanılması, üzerinde durulmuştur. Firmanın Seramik ve banyo mobilyalarında kullanmış oldukları bu örnekler, ayrıntılı bir şekilde incelenmiştir.
In today's rivalry conditions, it became important for companies to make their items selected from similar items made by other brands in bazaar on be half of satisfying consumer demand. Brand is one of the featured elements in this selection process. Consumers are moving with their free wills while choosing one of the products presented for them. At that point, the dominant factor becomes prominent. Brand names will be effective while the consumers choose from the products in same segment and has most of their properties similar. Brand will be effective at the result in preference process and will be determinant at the repetition in purchasing way. In the way of companies being selected by the consumers, it is necessary for companies to have strong, improvable and continuous brand communication strategies. Recently the grand companies used different communication elements to make their brands permanent in consumers minds. Story is one of these communication factors. Companies like Starbucks, Pegasus, Godiva, Volvo and Nike are example for them. In this study of , we worked on naming brands by mythological stories, characters and places the frame of brand communication strategies used by the company Çanakkale Seramik which has a big role and well-established history at building sector in our country. Ceramics and bathroom furniture examples used by company got examined in detail.
In today's rivalry conditions, it became important for companies to make their items selected from similar items made by other brands in bazaar on be half of satisfying consumer demand. Brand is one of the featured elements in this selection process. Consumers are moving with their free wills while choosing one of the products presented for them. At that point, the dominant factor becomes prominent. Brand names will be effective while the consumers choose from the products in same segment and has most of their properties similar. Brand will be effective at the result in preference process and will be determinant at the repetition in purchasing way. In the way of companies being selected by the consumers, it is necessary for companies to have strong, improvable and continuous brand communication strategies. Recently the grand companies used different communication elements to make their brands permanent in consumers minds. Story is one of these communication factors. Companies like Starbucks, Pegasus, Godiva, Volvo and Nike are example for them. In this study of , we worked on naming brands by mythological stories, characters and places the frame of brand communication strategies used by the company Çanakkale Seramik which has a big role and well-established history at building sector in our country. Ceramics and bathroom furniture examples used by company got examined in detail.
Description
Keywords
Marka İletişimi, Marka, Çanakkale Seramik, Mitoloji, Hikâye, Brand, Brand Communication, Mythology, Story
Journal or Series
WoS Q Value
Scopus Q Value
Volume
Issue
Citation
Toptancı, M. Y. (2019). Marka iletişiminde hikaye'nin rolü ve mitolojik öğeler: Çanakkale Seramik örneği. Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.