Annesi çalışan ve çalışmayan ergenlerin benlik saygısı ve ayrılık anksiyetesi düzeylerinin incelenmesi
Yükleniyor...
Tarih
2019
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
Erişim Hakkı
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Yapılan araştırmada annesi çalışan ve çalışmayan ergenlerin benlik saygısı ve ayrılık anksiyetesi düzeylerinin incelenmesi amaçlanmaktadır. Ayrıca demografik değişkenlere göre ergenlerin benlik saygısı ve ayrılık anksiyetesi düzeylerinde farklılık olup olmadığı incelenecektir. Araştırma İstanbul İl Milli Eğitim Müdürlüğü?nden gerekli izinlerin alınmasıyla, Beylikdüzü, Büyükçekmece ve Ataşehir ilçelerine bağlı ortaokul ve liselerde öğrenimine devam eden 11-18 yaşları arasındaki annesi çalışan 100, annesi çalışmayan 100 kişi olmak üzere toplamda 200 kişiye ulaşılarak gerçekleştirilmiştir. Katılımcılardan gönüllü olan ergenlere Kişisel Bilgi Formu, Ayrılma Anksiyetesi Belirti Envanteri ve Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği yüz yüze görüşülerek uygulanmıştır. İstanbul İl Milli Eğitim Müdürlüğü?ne bağlı 2 ortaokul ve 3 lise bünyesindeki öğrencilere uygulanan ölçeklerin analizleri gerçekleştirilmiştir. Verilerin analizi için SPSS 21 paket programı kullanılmıştır. Analizlerden önce kayıp verilerin kontrolü yapılmış, uç değerler temizlenmiştir. Normallik testi sonucunda verilerin normal dağıldığı belirlenmiştir. Benlik saygısı ile ayrılık anksiyetesinin cinsiyet değişkenine göre farklılaşma durumunun tespiti için t testi kullanılmıştır. Benlik saygısı ile ayrılık anksiyetesinin yaş, anne eğitim düzeyi, anne mesleği, annenin çalışması durumunda size bakan kişi ve kardeş sayısı değişkenlerine göre farklılaşma durumunun tespiti için One Way Anova kullanılmıştır. Benlik saygısı ile ayrılık anksiyetesi arasındaki ilişkinin tespiti için de korelasyon analizi yapılmıştır. Araştırma sonucunda cinsiyet ve anne mesleği değişkenlerine göre ergenlerin benlik saygısı düzeylerinin anlamlı biçimde farklılık gösterdiği belirlenmiştir. Cinsiyet değişkenine göre ise de ergenlerin ayrılık anksiyetesi düzeyi farklılık göstermektedir. Annesi çalışan ergenlerin benlik saygısı düzeyi, annesi çalışmayanlara göre anlamlı ölçüde düşüktür. Annesi çalışan ve çalışmayan ergenlerin ayrılık anksiyetesi düzeyleri anlamlı biçimde farklılık göstermemektedir. Benlik saygısı düzeyi arttıkça ayrılık anksiyetesi düzeyinin düştüğü tespit edilmiştir.
The aim of this study is to investigate the self-esteem and separation anxiety levels of adolescents whose mothers are working or not. In addition, it will be examined whether there is a difference in self-esteem and separation anxiety levels of adolescents according to demographic variables. The research was carried out by obtaining the necessary permissions from the provincial directorate of national education in Istanbul and reaching a total of 200 participants, 100 of whom have working mothers and 100 of participants with non-working mothers. Personal information form, Separation Anxiety Symptom Inventory and Rosenberg Self-Esteem Scale were applied to voluntary adolescents from the participants face to face. The scales applied to the students in 2 secondary schools and 3 high schools affiliated to Istanbul Provincial Directorate of National Education were analyzed. SPSS 21 package program was used for data analysis. Before the analysis, the missing data were checked and the extreme values were cleared. As a result of the normality test, the data were normally distributed. A t-test was used to determine the difference between self-esteem and separation anxiety according to gender. One Way Anova was used to determine the differentiation status of self-esteem and separation anxiety according to the differences in age, mother's education levels, mother's profession, who was the caretaker when the mother worked and the number of siblings. Correlation analysis was performed to determine the relationship between self-esteem and separation anxiety. As a result of the study, it was found that self-esteem levels of adolescents showed significant differences according to gender and maternal occupation variables. The level of separation anxiety of adolescents varies according to gender. Self-esteem levels of adolescents whose mothers work were significantly lower than those whose mothers did not work. Separation anxiety levels of adolescents whose mothers are working and not working do not differ significantly. It was found that as self-esteem level increased, separation anxiety level decreased.
The aim of this study is to investigate the self-esteem and separation anxiety levels of adolescents whose mothers are working or not. In addition, it will be examined whether there is a difference in self-esteem and separation anxiety levels of adolescents according to demographic variables. The research was carried out by obtaining the necessary permissions from the provincial directorate of national education in Istanbul and reaching a total of 200 participants, 100 of whom have working mothers and 100 of participants with non-working mothers. Personal information form, Separation Anxiety Symptom Inventory and Rosenberg Self-Esteem Scale were applied to voluntary adolescents from the participants face to face. The scales applied to the students in 2 secondary schools and 3 high schools affiliated to Istanbul Provincial Directorate of National Education were analyzed. SPSS 21 package program was used for data analysis. Before the analysis, the missing data were checked and the extreme values were cleared. As a result of the normality test, the data were normally distributed. A t-test was used to determine the difference between self-esteem and separation anxiety according to gender. One Way Anova was used to determine the differentiation status of self-esteem and separation anxiety according to the differences in age, mother's education levels, mother's profession, who was the caretaker when the mother worked and the number of siblings. Correlation analysis was performed to determine the relationship between self-esteem and separation anxiety. As a result of the study, it was found that self-esteem levels of adolescents showed significant differences according to gender and maternal occupation variables. The level of separation anxiety of adolescents varies according to gender. Self-esteem levels of adolescents whose mothers work were significantly lower than those whose mothers did not work. Separation anxiety levels of adolescents whose mothers are working and not working do not differ significantly. It was found that as self-esteem level increased, separation anxiety level decreased.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Ergen, Benlik Saygısı, Ayrılık Anksiyetesi, Adolescent, Self-Esteem, Seperation Anxiety
Kaynak
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
Sayı
Künye
Karabulut, A. (2019). Annesi çalışan ve çalışmayan ergenlerin benlik saygısı ve ayrılık anksiyetesi düzeylerinin incelenmesi / Self-esteem and separation anxiety of adolescents who have working mothers those whose mothers do not work level analysis (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.