Koronavirüs pandemisinde annelerin ebeveynlik stresleri, aile dayanıklılıkları ve çocuk yetiştirme tutumları arasındaki ilişkiler

Küçük Resim Yok

Tarih

2021

Dergi Başlığı

Dergi ISSN

Cilt Başlığı

Yayıncı

Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü

Erişim Hakkı

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States
info:eu-repo/semantics/openAccess

Araştırma projeleri

Organizasyon Birimleri

Dergi sayısı

Özet

Araştırma kapsamında COVİD-19 pandemisi sürecinde annelerin ebeveynlik stresleri, aile dayanıklılıkları ve çocuk yetiştirme tutumları arasındaki ilişkiler incelenmiştir. Araştırmanın örneklemini normal gelişim gösteren 3-6 yaş arası çocuğu olan 303 anne oluşturmaktadır. Bu amaçla Demografik Bilgi Formu, Risk Faktörleri Belirleme Listesi, Aile Yılmazlık Ölçeği, Ebeveynlik Stres Ölçeği, Ebeveyn Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Pearson Korelasyon Katsayısı ve tek yönlü varyans analizi yapılmıştır. Ebeveynlik stresi ve aile dayanıklılığı değişkenlerinin, annenin açıklayıcı otoriter ebeveyn tutumunu yordayıcı gücünü araştırmak amacıyla hiyerarşik regresyon analizi yapılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgulara göre, annelerin ebeveynlik stresleri ile aile dayanıklılıkları arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki vardır. Annelerin algıladıkları aile dayanıklılıkları ile açıklayıcı otoriter ebeveynlik tutumları arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki saptanmıştır. Annelerin ebeveynlik stresleri ile açıklayıcı otoriter ebeveynlik tutumları arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki vardır. Ebeveynlik stresi ve aile dayanıklılığı değişkenleri, açıklayıcı otoriter ebeveynlik tutumu üzerinde yordayıcı olarak bulunmuştur. Bu doğrultuda annelerin ebeveynlik streslerinin, açıklayıcı otoriter tutumları üzerindeki olumsuz etkisininin aile dayanıklılığı ile kısmen azaldığı saptanmıştır. Araştırmanın bulguları ilgili literatür ile değerlendirilmiş, sınırlılıklar, güçlü yönler ve gelecek araştırmalar için öneriler sunulmuştur.
This study aims to investigate the relationship between parenting stress, family resilience and child rearing practices of mothers during COVID-19 pandemic. The population of the research consists of 303 mothers who were parents of normally developing children aged from 3 to 6 years. Demographic Information Form, The List of Determining Risk Factors, Parenting Stress Scale, Family Resilience Scale and Parents Attitude Scale were used to collect data. Pearson Correlational Analysis and one way ANOVA conducted with the Statistical Package of Social Sciences (SPSS). Then a series of hierarchical regression analyses were performed to investigate the predictive power of parenting stress and family resilience on authoritative parenting style. It was concluded that there was a significant negative relationship between mother’s parenting stress and family resilience levels. Also, a significant positive relationship between mother’s family resilience levels and authoritative parenting has been obtained. In addition, as a result of the analysis a negative significant relationship between mother’s parenting stress and authoritative parenting has been found. Moreover, parenting stress and family resilience were found as significant predictors of authoritative parenting style. It can be concluded that the negative effect of parenting stress on authoritative parenting, partially decreased with the effect of family resilience. The findings of the research were discussed in the light of the literature, limitations, strengths of the research and suggestions for future studies were presented.

Açıklama

Anahtar Kelimeler

Koronavirüs pandemisi, Aile dayanıklılığı, Ebeveynlik stresi, Çocuk yetiştirme tutumları, Coronavirus pandemic, Family resilience, Parenting stress, Child rearing attitudes

Kaynak

WoS Q Değeri

Scopus Q Değeri

Cilt

Sayı

Künye

İldeniz, B. S. (2021). Koronavirüs pandemisinde annelerin ebeveynlik stresleri, aile dayanıklılıkları ve çocuk yetiştirme tutumları arasındaki ilişkiler / The relationship between mother's parenting stress, family resilience and child rearing practices during coronavirus pandemic (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.