Yönetici ile öğretmen işbirliği düzeyinin öğretmen öz-yeterlik algıları üzerine etkisi
Yükleniyor...
Tarih
2020
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Erişim Hakkı
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States
info:eu-repo/semantics/openAccess
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
İdeal okullarda öğretmenler ve okul yöneticileri arasında etkili iletişim ve işbirliği olması beklenmektedir. Bu işbirliği öğrencilerin eğitim hayatlarında kendilerini geliştirmelerine yardımcı olduğu gibi öğretmenlerin kişisel ve mesleki gelişimlerinde de etkili olmaktadır. Bu araştırmanın amacı; yönetici ve öğretmen işbirliği düzeyi ile eğitimcilerin öz-yeterlik algıları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini 2018-2019 eğitim yılında İstanbul ili Ataşehir ilçesinde 21 devlet ilkokulu ve 21 devlet ortaokulu, örneklem grubunu ise evrende yer alan okullar arasından oransız küme örnekleme modeli kullanılarak seçilen 6 ilkokul ve 6 ortaokul içerisinde görev alan ve araştırmaya katılmaya gönüllü olan 213 yönetici ve öğretmen oluşturmaktadır. Araştırma verileri öğretmen öz yeterlik düzeylerini belirlemeye yönelik Öğretmen Öz yeterlik Ölçeği ve iş birliği düzeylerini belirlemeye yönelik Takım Algısı Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Araştırmanın sonucunda öğretmenlerin öz-yeterlik algılarının cinsiyet değişkenine göre değişmezken, yaş gurubu, kıdem yılı ve hizmet içi eğitim alma durumu değişkenlerine göre anlamlı düzeyde farklılaştığı görülmüştür. Buna göre yaşı ve kıdem yılı daha fazla olan öğretmenlerin genç öğretmenlere göre daha yüksek puan aldıkları. Benzer şekilde hizmet içi alan öğretmenlerin almayanlara göre daha yüksek puanlar aldıkları görülmüştür. Araştırmacının esas sorusuna yanıt olarak yönetici öğretmen işbirliği düzeyi ile öğretmen öz-yeterlikleri arasında yüksek düzeyde pozitif yönlü anlamlı bir ilişki bulunmuştur.
Effective communication and cooperation between teachers and school administrators is expected in ideal schools. This collaboration not only helps students to improve themselves in their educational life, but also in the personal and professional development of teachers. The purpose of this research; to examine the relationship between the level of manager and teacher cooperation and the self-efficacy perceptions of educators. Survey model was used in the research. In the 2018-2019 academic year, 213 administrators and teachers who volunteered to participate in the study and who participated in the research and 6 primary schools and 6 secondary schools selected from among the schools in the universe using the proportional cluster sampling model in the district of Ataşehir in Istanbul in the 2018-2019 academic year. form. Research data were collected by using Teacher Self-Efficacy Scale to determine teacher self-efficacy levels and Team Perception Scale to determine cooperation levels. As a result of the research, it was seen that teachers' self-efficacy perceptions do not change according to gender variable, but they differ significantly according to age group, year of seniority and in-service training. Accordingly, teachers with higher age and seniority years score higher than young teachers. Similarly, it was observed that teachers who received in-service received higher scores than those who did not. In response to the main question of the researcher, a high level of positive positive relationship was found between the level of teacher teacher collaboration and teacher self-efficacy.
Effective communication and cooperation between teachers and school administrators is expected in ideal schools. This collaboration not only helps students to improve themselves in their educational life, but also in the personal and professional development of teachers. The purpose of this research; to examine the relationship between the level of manager and teacher cooperation and the self-efficacy perceptions of educators. Survey model was used in the research. In the 2018-2019 academic year, 213 administrators and teachers who volunteered to participate in the study and who participated in the research and 6 primary schools and 6 secondary schools selected from among the schools in the universe using the proportional cluster sampling model in the district of Ataşehir in Istanbul in the 2018-2019 academic year. form. Research data were collected by using Teacher Self-Efficacy Scale to determine teacher self-efficacy levels and Team Perception Scale to determine cooperation levels. As a result of the research, it was seen that teachers' self-efficacy perceptions do not change according to gender variable, but they differ significantly according to age group, year of seniority and in-service training. Accordingly, teachers with higher age and seniority years score higher than young teachers. Similarly, it was observed that teachers who received in-service received higher scores than those who did not. In response to the main question of the researcher, a high level of positive positive relationship was found between the level of teacher teacher collaboration and teacher self-efficacy.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Öz-yeterlik, İşbirliği, Yönetici, Öğretmen, Self-efficacy, Cooperation, Manager, Teacher
Kaynak
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
Sayı
Künye
Kubilay, F. (2020). Yönetici ile öğretmen işbirliği düzeyinin öğretmen öz-yeterlik algıları üzerine etkisi / The effect of level of cooperatıon wıth executıve and teachers on teachers ' self efficacy perceptions (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.