Üniversite öğrencilerinin bağlılığında Sağlık, Kültür ve Spor Dairesi kulüp faaliyetlerinin yansımaları: Maltepe Üniversitesi örneği
Loading...
Date
2022
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Access Rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
Bu çalışmanın amacı üniversite öğrencilerinin bağlılığında Sağlık, Kültür ve Spor Dairesi (SKS) Kulüp Çalışmalarının yansımalarını ortaya koymak ve sonucunda SKS Kulüp Çalışmalarının üniversite öğrencilerine davranışsal, bilişsel ve duygusal bağlılık boyutlarında ne tür kazanımlar sağladığını keşfetmektir. Nitel araştırma yöntemiyle yürütülen bu çalışmada veri toplama aracı olarak odak grup çalışmaları düzenlenmiştir. Maltepe Üniversitesi öğrencilerinden altışar öğrenci ile iki farklı odak grup görüşmesi yapılıp, kayıt alındıktan sonra, görüşmeler analiz edilmiştir. Görüşme bulguları ışığında SKS kulüp etkinliklerinin öğrencilerin üniversiteye bağlılık tutumlarının oluşmasında ön sırada yer aldığı saptanmıştır. Öğrencilerin farkındalık düzeyleri arttıkça, geleceğe dönük güven duyguları başta olmak üzere, özgüven, başarma arzusu, öğrenme merakı, hırs, rekabet, ekip çalışması, aidiyet gibi tutumları da beraberinde artmaktadır. Öğrenci kulüp çalışmalarının tanıtım tercih faaliyetlerinde, öğrenci başarısının ölçümlenmesinde, kariyer yapılandırma modellerinde nasıl konumlandırılabileceği ise sonraki çalışmalar için yeni amaçlar olarak önerilmektedir.
The aim of this study is to reveal the reflections of Health, Culture and Sports Department’s (SKS) Club Activities on the students engagement and as a result, to discover what kind of gains SKS Club Activities provide to university students in the dimensions of behavioral, cognitive and emotional engagement. In this study, which was carried out with the qualitative research method, focus group studies were organized as a data collection tool. After conducting two different focus group interviews with six students from Maltepe University and recording, the interviews were analyzed. In the light of the interview findings, it has been determined that SKS club activities are at the forefront of the formation of student engagement attitudes. As students' awareness levels increase, their attitudes such as self-confidence, desire to succeed, curiosity to learn, ambition, competition, teamwork, and belonging also increase, especially their feelings of confidence in the future. How student club activities can be positioned in promotional activities in the proces of decision, measuring student success, and career structuring models is suggested as new purposes for further studies.
The aim of this study is to reveal the reflections of Health, Culture and Sports Department’s (SKS) Club Activities on the students engagement and as a result, to discover what kind of gains SKS Club Activities provide to university students in the dimensions of behavioral, cognitive and emotional engagement. In this study, which was carried out with the qualitative research method, focus group studies were organized as a data collection tool. After conducting two different focus group interviews with six students from Maltepe University and recording, the interviews were analyzed. In the light of the interview findings, it has been determined that SKS club activities are at the forefront of the formation of student engagement attitudes. As students' awareness levels increase, their attitudes such as self-confidence, desire to succeed, curiosity to learn, ambition, competition, teamwork, and belonging also increase, especially their feelings of confidence in the future. How student club activities can be positioned in promotional activities in the proces of decision, measuring student success, and career structuring models is suggested as new purposes for further studies.
Description
Keywords
Öğrenci bağlılığı, Kulüp faliyetleri, SKS, Student engagement, Student club activities, Health, Culture and Sports Department
Journal or Series
WoS Q Value
Scopus Q Value
Volume
Issue
Citation
Albay, A. (2022). Üniversite öğrencilerinin bağlılığında Sağlık, Kültür ve Spor Dairesi kulüp faaliyetlerinin yansımaları: Maltepe Üniversitesi örneği / Reflections of club activities of health, culture and sports department in students’ engagement: case of Maltepe University. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.