A comparative study on how food culture is reflected in English as a foreign language (efl) coursebooks

dc.authorid0000-0002-4503-7101en_US
dc.contributor.advisorTöngür, A. Nejat
dc.contributor.authorSözer, Ayşe Nur
dc.date.accessioned2024-07-12T22:36:25Z
dc.date.available2024-07-12T22:36:25Z
dc.date.issued2023en_US
dc.date.submitted2023-09en_US
dc.departmentEnstitüler, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İngiliz Dili Eğitimi Ana Bilim Dalıen_US
dc.description.abstractThis study is set to analyse how food culture is reflected in EFL coursebooks and what the differences are in two publications that were published in the 1990s and in the 2010s about the food culture of the target language. The selected coursebook sets include three different levels of each: Headway Elementary Student’s Book, Headway Pre-Intermediate Student’s Book, Headway Intermediate Student’s Book, Pioneer Elementary Student’s Book, Pioneer Pre-Intermediate Student’s Book, and Pioneer Intermediate Student’s Book to compare the similarities and the differences. Both the Headway series and the Pioneer series are investigated and analysed under seven food culture related headings. The findings from both sets of coursebooks are analysed in detail with tables to show the changes through time. As a result, this thesis conducted with content analysis shows that both coursebooks include elements related to food culture, but the Pioneer series includes multicultural elements and a healthier lifestyle.en_US
dc.description.abstractBu çalışma, yemek kültürünün yabancı dil olarak İngilizce’nin öğretilmesinde kullanılan ders kitaplarına nasıl yansıdığını ve hedef dilin yemek kültürü ile ilgili 1990'larda ve 2010'larda yayınlanan iki yayındaki farklılıkların neler olduğunu analiz etmek için hazırlanmıştır. Seçilen ders kitabı setleri benzerlikleri ve farklılıkları karşılaştırmak için her birinden üç farklı seviye içerir: Headway Elementary Student’s Book, Headway Pre-Intermediate Student’s Book, Headway Intermediate Student’s Book, Pioneer Elementary Student’s Book, Pioneer Pre-Intermediate Student’s Book ve Pioneer Intermediate Student’s Book. Hem Headway serisi hem de Pioneer serisi, yemek kültürüyle ilgili yedi başlık altında incelenmekte ve analiz edilmektedir. Her iki ders kitabı setinden elde edilen bulgular, zaman içindeki değişiklikleri göstermek için tablolarla ayrıntılı olarak analiz edilmiştir. Sonuç olarak içerik analizi ile yapılan bu tez, her iki ders kitabının da yemek kültürü ile ilgili öğelere yer verdiğini ancak Pioneer serisinde çok kültürlü unsurların yer aldığı ve daha sağlıklı bir hayat biçiminin yer verildiği görülmektedir.en_US
dc.identifier.citationSözer, A. N. (2023). A comparative study on how food culture is reflected in English as a foreign language (efl) coursebooks / Yemek kültürünün İngilizce’nin yabancı dil olarak öğretilmede kullanılan ders kitaplarında nasıl yansıtıldığı üzerine bir karşılaştırma çalışması. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12415/12518
dc.language.isoenen_US
dc.publisherT.C. Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsüen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.snmzKT2582en_US
dc.subjectKültüren_US
dc.subjectEFLen_US
dc.subjectDers kitabıen_US
dc.subjectGöreneken_US
dc.subjectGeleneken_US
dc.subjectCultureen_US
dc.subjectEFLen_US
dc.subjectCoursebooken_US
dc.subjectCustomen_US
dc.subjectTraditionen_US
dc.titleA comparative study on how food culture is reflected in English as a foreign language (efl) coursebooksen_US
dc.title.alternativeYemek kültürünün İngilizce’nin yabancı dil olarak öğretilmede kullanılan ders kitaplarında nasıl yansıtıldığı üzerine bir karşılaştırma çalışmasıen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dspace.entity.typePublication

Dosyalar