4-6 yaş grubu çocukların duygu düzenleme ve sosyal yeterliklerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi
Loading...
Date
2022
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
T.C. Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Access Rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
Araştırma kapsamında 4-6 yaş grubundaki okul öncesi öğrencilerinin duygu düzenleme becerileri ve sosyal yeterlikleri, öğrencinin ve öğretmenin karakteristik özellikleri açısından farklılaşma durumu ele alınmıştır. Araştırmanın örneklemini bağımsız anaokulu veya ilkokula bağlı anaokulunda görev yapan 160 okul öncesi öğretmeni oluşturmaktadır. Çalışmada Öğretmen Bilgi Formu, Duygu Düzenleme Ölçeği ve Sosyal Yeterlik ve Davranış Değerlendirme Ölçeği kullanılmıştır. SPSS İstatistik 26 versiyonu kullanılarak, bağımsız gruplar için T testi, tek yönlü varyans analizi ve regresyon analizi yapılmıştır. Araştırma sonuçları neticesinde öğretmenin cinsiyetinin, mesleki tecrübesinin, öğrencinin yaşının ve cinsiyetinin duygu düzenleme becerisi ve sosyal yeterlik üzerinde anlamlı farklılık oluşturduğu bulgular elde edilmiştir. Araştırmanın bulguları ilgili literatür çerçevesinde değerlendirilmiş, sınırlılıklar ve güçlü yönler belirtilmiş, gelecek araştırmalar için de öneriler sunulmuştur.
Within the scope of the research, the emotional regulation skills and social competencies of preschool students in the 4-6 age group, the differentiation in terms of the characteristics of the student and the teacher were discussed. The sample of the research consists of 160 preschool teachers working in an independent kindergarten or a kindergarten affiliated to a primary school. Teacher Information Form, Emotion Regulation Scale and Social Competence and Behavior Evaluation Scale were used in the study. T-test, one-way analysis of variance and regression analysis were performed for independent groups using SPSS Statistics version 26. As a result of the research results, it was found that the gender of the teacher, professional experience, age and gender of the student made a significant difference on emotion regulation skills and social competence. The findings of the study were evaluated within the framework of the relevant literature, limitations and strengths were stated, and suggestions for future research were presented.
Within the scope of the research, the emotional regulation skills and social competencies of preschool students in the 4-6 age group, the differentiation in terms of the characteristics of the student and the teacher were discussed. The sample of the research consists of 160 preschool teachers working in an independent kindergarten or a kindergarten affiliated to a primary school. Teacher Information Form, Emotion Regulation Scale and Social Competence and Behavior Evaluation Scale were used in the study. T-test, one-way analysis of variance and regression analysis were performed for independent groups using SPSS Statistics version 26. As a result of the research results, it was found that the gender of the teacher, professional experience, age and gender of the student made a significant difference on emotion regulation skills and social competence. The findings of the study were evaluated within the framework of the relevant literature, limitations and strengths were stated, and suggestions for future research were presented.
Description
Keywords
Duygu düzenleme, Sosyal yeterlik, Duygusal gelişim, Sosyal gelişim, Okul öncesi dönem
Journal or Series
WoS Q Value
Scopus Q Value
Volume
Issue
Citation
Can, N. (2022). 4-6 yaş grubu çocukların duygu düzenleme ve sosyal yeterliklerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi / Examination of emotion regulation and social competences of children aged 4-6 in terms of different variables. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.