60-72 aylık çocukların görsel algı gelişimleri ile erken okuryazarlık becerileri arasındaki ilişkinin ve oyuncak tercihlerinin incelenmesi

Loading...
Thumbnail Image

Date

2022

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü

Access Rights

info:eu-repo/semantics/openAccess

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Abstract

Bu araştırmada 60-72 aylık çocukların görsel algı gelişimleri ile erken okuryazarlık becerileri arasındaki ilişkinin ve oyuncak tercihlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. 60-72 aylık çocukların görsel algı gelişimleri ile erken okuryazarlık becerileri arasındaki ilişkinin ve oyuncak tercihlerinin incelendiği bu çalışmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, 2021-2022 yılı eğitim öğretim yılı içerisinde Edirne ili Merkez ilçesinde yaşayan, Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı 6 resmi okul öncesi eğitim kurumuna devam eden 60-72 ay arası 104 çocuk ile çalışma grubunda yer alan çocukların ebeveynleri ve öğretmenlerinden oluşmaktadır. Araştırmada; Demografik Bilgi Formu, Öğretmen Formu, Erken Okuryazarlık Testi (EROT), Frostig Görsel Algı Testi veri toplama araçları kullanılmıştır. Verilerin analizinde parametrik tekniklerden Pearson Korelasyon analizi ve Frekans analizleri, Tek Faktör Varyans Analizi (ANOVA), Bağımsız İki Grup Arası Farkların Testi (independent samples t-test) kullanılmıştır. Yapılan istatistik analizler sonucunda görsel algı gelişimi ile erken okuryazarlık becerileri arasında ilişki bulunmuştur. Görsel algı gelişimi anne eğitim düzeyine, baba eğitim düzeyine göre anlamlı farklılık göstermektedir. Erken okuryazarlık becerileri anne eğitim düzeyine, baba eğitim düzeyine, kitap okumaya başlanma yaşına göre anlamlı farklılık göstermektedir. Görsel algı gelişimi ile en çok tercih edilen oyuncak türü arasında anlamlı bir farklılık bulunmaktadır.
This study aims to analyze the relationship between visual perception development and early literacy skills of children who aged between 60-72 months in additon to their toy preferences. Correlational analysis model is used in this study. The study grup consists of 104 children who are aged between 60-72 months, live in the central district of Edirne city and attend 6 different preschool institutions which are officially connected to the provincial directorate for national education in the academic year of 2021-2022 and parents and teachers of these students. Demographic information form, early literacy test (erot), frostig visual perception test and data collection tools are used in this study. Data parametric techniques such as pearson correlation analysis, frequency analysis, analysis of variance for single factor (anova) and independent t-test are used in order to analyze the collected data. Results of statistical analysis show that there is a correlation between the visual perception development and early literacy skills. Visual perception development shows a meaningful difference according to the educational level of both parents. Early literacy skills show a meaningful difference according to the educational level of both parents and the age which parents start reading books to their children. Finally there is a meaningful difference between the visual perception development and the toy which is mostly preferred.

Description

Keywords

Görsel algı, Erken okuryazarlık, Oyuncak, Early literacy, Visual perception, Toy

Journal or Series

WoS Q Value

Scopus Q Value

Volume

Issue

Citation

Kaya, B. (2022). 60-72 aylık çocukların görsel algı gelişimleri ile erken okuryazarlık becerileri arasındaki ilişkinin ve oyuncak tercihlerinin incelenmesi / Investigation of the relationship between the visual perception development and early literacy skills of 60-72 month-old children and their toy preferences. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.