1990 sonrası Türk çağdaş anlatı sinemasında taşraya dönüş temasının insan ve mekân odaklı analizi

Yükleniyor...
Küçük Resim

Tarih

2018

Dergi Başlığı

Dergi ISSN

Cilt Başlığı

Yayıncı

Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü

Erişim Hakkı

CC0 1.0 Universal
info:eu-repo/semantics/openAccess

Araştırma projeleri

Organizasyon Birimleri

Dergi sayısı

Özet

Türk Çağdaş Anlatı Sinemasında taşraya dönüş teması özellikle 1990 sonrası ortaya çıkan bir olgudur. Bu araştırmada 1990 yılı sonrasında Türk Çağdaş Anlatı Sineması yönetmenlerinin taşraya dönüş temasının yer aldığı filmler yapmasına etki eden nedenler sosyolojik bir perspektifle incelenmiştir. Bu bağlamda, ilgili tarih aralığındaki toplumsal, politik olaylar da incelenerek, bu olayların entelektüellerin düşünsel yapısına etkileri irdelenmiştir. Bu etkilerin filmlerde hangi temsillerde ortaya çıktığı, filmin anlatı yapısını nasıl etkilediği tartışılmıştır. Araştırma kapsamında Türk Çağdaş Anlatı Sinemasına dahil edilebilecek ve içerisinde taşraya dönüş temasının yer aldığı yedi film belirlenmiştir. Bu filmler, sosyolojik eleştiri ve söylem çözümleme yöntemleri kullanılarak analiz edilmiştir. Filmler, insan ve mekân bağlamında incelenirken, Walter Benjamin’in flanör ve Michel Foucault’un heterotopya kavramlarından yararlanılmıştır. Bunun yanı sıra, heterotopya kavramına güncel yorumlar getiren Stavros Stavrides’ten de faydalanılmıştır.
Theme of returning to rural in Contemporary Turkish Narrative Cinema is a fact that is especially emerged after 1990. In this study, the reasons that effect the directors, who made films of returning to rural theme, of Contemporary Turkish Narrative Cinema after 1990, is analyzed from sociological perspective. In this context, related date range of sociologic, politic facts and their effects to the thought form of intellectuals has been analyzed. Also, how these effects come to exist in the representation form of films and how they affect the narrative form of films has been disscussed. In the context of study, seven films have been determined as samples that consist of returning to rural theme in Contemporary Turkish Narrative Cinema. These films have been analyzed by sociologic criticism and discourse analysis methods. Though, films have been analyzed through human and space context; flaneur concept of Walter Benjamin and heterotopia concept of Michel Foucault have also taken in advantage. Besides, Stavros Stavrides has taken in advantage because of his current interpretations to heterotopia concept.

Açıklama

Anahtar Kelimeler

Heterotopya, Flanör, Taşraya dönüş, Türk çağdaş anlatı sineması, Sosyolojik eleştiri, Heterotopia, Flaneur, Returning to rural, Contemporary Turkish narrative cinema, Sociologic criticism

Kaynak

WoS Q Değeri

Scopus Q Değeri

Cilt

Sayı

Künye

Kaya, A. (2018). 1990 sonrası Türk çağdaş anlatı sinemasında taşraya dönüş temasının insan ve mekân odaklı analizi / Human and space-oriented anaysis of ''returning to rural theme'' through the contemporary narrative Turkish cinema after 1990's (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.