Okul yöneticilerinin presenteizm davranışları ile örgütsel yabancılaşma arasındaki ilişkinin incelenmesi / Examining the relationship between school administrators' presenteeism behaviours and organisational alienation
Yükleniyor...
Tarih
2024
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Erişim Hakkı
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Bu araştırmanın amacı; okul yöneticilerinin presenteizm algıları ile örgütsel yabancılaşma algıları arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırma nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli ile kurgulanmıştır. Araştırma evreni Balıkesir İli; Sındırgı, Dursunbey, Bandırma, Karesi, Burhaniye ve Edremit İlçe Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı Ek-8’ de belirtilen tüm resmi okul türlerindeki toplam 658 okul yöneticisinden oluşmaktadır. Belirlenen ilçelerden, araştırmaya katılmayı kabul eden 351 yöneticinin 334’ünün ölçek sorularına verdikleri cevaplarla araştırma sınırlandırılmıştır. Kullanılan veri toplama araçları üç bölümden oluşmaktadır. İlk bölüm katılımcıların demografik bilgilerini içeren “Kişisel Bilgi Formu” dan oluşmaktadır. İkinci bölümde, okul yöneticilerinin örgüte ve dolayısı ile yaptıkları işe yabancılaşma düzeylerini ortaya koymak adına, Mottaz (1981) tarafından geliştirilen ve ülkemize Ulusoy (1988) tarafından uyarlanan “İşe Yabancılaşma Ölçeği” kullanılmıştır. Son bölümde, okul yöneticilerinin presenteizm davranışlarının varlığını ve düzeylerini belirlemek için, ülkemize Şanlımeşhur (2018) tarafından uyarlanmış ve geliştirilmiş, 26 maddeden oluşan “Presenteizm Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmada ölçek verilerine yönelik frekans ve yüzde dağılımı alınmıştır. Okul yöneticilerinin presenteizm algıları ile örgütsel yabancılaşma algılarına ilişkin aritmetik ortalama ve standart sapma kullanılmıştır. Demografik değişkenler arasında farklılığı ortaya koyabilmek t-testi ve (ANOVA) kullanılmıştır. Araştırma sonunda presenteizm ile örgütsel yabancılaşma arasında düşük yönde bir ilişki bulunmuştur.
The aim of this study is to examine the relationship between school administrators' perceptions of presenteizm and their perceptions of organisational alienation. The research was designed with survey model which is one of the quantitative research methods. The research population consists of 658 school administrators in all official school types specified in Appendix-9 of Balıkesir Province; Sındırgı, Dursunbey, Bandırma, Karesi, Burhaniye and Edremit District Directorates of National Education. The research was limited by the answers given to the scale questions by 334 of the 351 administrators who accepted to participate in the research from the determined districts. The data collection tools used consist of three parts. The first part consists of "Personal Information Form" which includes demographic information of the participants. In the second part, "Alienation to Work Scale" developed by Mottaz (1981) and adapted to our country by Ulusoy (1988) was used to reveal the level of alienation of school administrators to the organisation and thus to their work. In the last part, in order to determine the presence and levels of presenteizm behaviours of school administrators, the "Presenteizm Scale" consisting of 26 items adapted and developed by Şanlımeşhur (2018) was used. In the study, frequency and percentage distributions were taken for the scale data. Arithmetic mean and standard deviation were used for school administrators' perceptions of presenteizm and organisational alienation. In order to reveal the difference between demographic variables, t-test and (ANOVA) were used. At the end of the research, a low relationship was found between presenteizm and organisational alienation.
The aim of this study is to examine the relationship between school administrators' perceptions of presenteizm and their perceptions of organisational alienation. The research was designed with survey model which is one of the quantitative research methods. The research population consists of 658 school administrators in all official school types specified in Appendix-9 of Balıkesir Province; Sındırgı, Dursunbey, Bandırma, Karesi, Burhaniye and Edremit District Directorates of National Education. The research was limited by the answers given to the scale questions by 334 of the 351 administrators who accepted to participate in the research from the determined districts. The data collection tools used consist of three parts. The first part consists of "Personal Information Form" which includes demographic information of the participants. In the second part, "Alienation to Work Scale" developed by Mottaz (1981) and adapted to our country by Ulusoy (1988) was used to reveal the level of alienation of school administrators to the organisation and thus to their work. In the last part, in order to determine the presence and levels of presenteizm behaviours of school administrators, the "Presenteizm Scale" consisting of 26 items adapted and developed by Şanlımeşhur (2018) was used. In the study, frequency and percentage distributions were taken for the scale data. Arithmetic mean and standard deviation were used for school administrators' perceptions of presenteizm and organisational alienation. In order to reveal the difference between demographic variables, t-test and (ANOVA) were used. At the end of the research, a low relationship was found between presenteizm and organisational alienation.
Açıklama
Tam Metin / Full Text
Anahtar Kelimeler
Presenteizm, Örgütsel yabancılaşma, Presenteeism, Organisational alienation
Kaynak
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
Sayı
Künye
Alkaç, S. (2024). Okul yöneticilerinin presenteizm davranışları ile örgütsel yabancılaşma arasındaki ilişkinin incelenmesi / Examining the relationship between school administrators' presenteeism behaviours and organisational alienation. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.