Türk milli eğitim sisteminin Çocuk Hakları Sözleşmesinin eğitim hakkı ilkeleri doğrultusunda değerlendirilmesi
Küçük Resim Yok
Tarih
2017
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
Erişim Hakkı
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Türk Milli Eğitim Sisteminin Çocuk Hakları Sözleşmesinin Eğitim Hakkı İlkeleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi başlıklı bu çalışmada; çocuk, çocuk hakları ve eğitim hakkı kavramı, çocuk haklarının ulusal ve uluslararası hukuk düzleminde ortaya çıkışı, çocuk haklarına ilişkin temel ilkelerin tarihsel süreç içinde Türk Milli Eğitim sistemindeki yeri ve gelişimi ele alınıyor, irdeleniyor. Bu çalışma, konunun içeriği gereği disiplinlerarası bir yaklaşımı zorunlu kılmıştır. Zira eğitim alanındaki gelişmeler, hukuksal tasarrufların neticesinde şekillenmektedir. Fakat araştırmada eğitim ve hukuk gibi iki farklı disiplin söz konusu olsa da başlıktan anlaşılacağı üzere çocuk hakları özelinde, insan hakları yaklaşımı temelinde hareket edilmiştir. Araştırma kapsamında, Beykoz ilçesinde resmî ilk ve orta dereceli okullarda görev yapmakta olan 292 öğretmen, 73 yöneticiye Çocuk Hakları Sözleşmesinin eğitim hakkı ilkeleriyle ilişkili hazırlanan yirmi soruluk bir anket uygulanmıştır. Araştırmanın sonucunda; araştırmaya katılan öğretmenlerin %47,9'u, yöneticilerin ise %20,5'inin Çocuk Hakları Sözleşmesini hiç okumadığı tespit edilmiştir. Çocuk Hakları Sözleşmesinin eğitim hakkı ilkelerine yönelik sorulan sorular aracılığıyla da öğretmen ve yöneticilerin Türk Milli Eğitim sisteminin Çocuk Hakları Sözleşmesinin eğitim hakkı ilkelerinde belirtilen kriterleri kısmen taşıdığı belirlenmiştir. Bunun yanı sıra çocuk hakları eğitimi alan öğretmen, yönetici ve velilerin eğitim sürecine daha fazla katkı sağlayacağı, buna yönelik yapılan çalışmaların yetersiz olup artırılması gerektiği tespit edilmiştir.
In this study titled "Evaluation of the Turkish National Education System in Terms of Educational Principles of the Convention on the Rights of the Child", the concept of children, the rights of children and the right to education, the emergence of children's rights in the national and international legal level and the basic principles of children's rights in the historical process of the Turkish national education system are handled and scrutinised. This study requires an interdisciplinary approach to the subject matter. Because developments in the field of education are shaped by the legal transactions. Although two different disciplines such as education and law show themselves in the study, it can be understood from the title that it is based on the human rights approach particularly child rights. Within the scope of the study, a questionnaire of twenty questions was prepared in relation with the right to education of 292 teachers and 73 administrators of the Convention on the Rights of the Child who are working in primary and secondary schools in Beykoz. As a result of the research it is established that; 47.9% of the teachers and 20.5% of the managers who participated in the survey have never read the Convention on the Rights of the Child. Through the questions on the right to education of the Convention on the Rights of the Child determine that teachers and administrators in the Turkish national education system partially carry the criteria set out in the principles of the right to education of the Convention on the Rights of the Child. In addition to this, it is determined that the teachers, administrators and parents who receive education on children rights will contribute more to the education process and that the work done to this effect is inadequate.
In this study titled "Evaluation of the Turkish National Education System in Terms of Educational Principles of the Convention on the Rights of the Child", the concept of children, the rights of children and the right to education, the emergence of children's rights in the national and international legal level and the basic principles of children's rights in the historical process of the Turkish national education system are handled and scrutinised. This study requires an interdisciplinary approach to the subject matter. Because developments in the field of education are shaped by the legal transactions. Although two different disciplines such as education and law show themselves in the study, it can be understood from the title that it is based on the human rights approach particularly child rights. Within the scope of the study, a questionnaire of twenty questions was prepared in relation with the right to education of 292 teachers and 73 administrators of the Convention on the Rights of the Child who are working in primary and secondary schools in Beykoz. As a result of the research it is established that; 47.9% of the teachers and 20.5% of the managers who participated in the survey have never read the Convention on the Rights of the Child. Through the questions on the right to education of the Convention on the Rights of the Child determine that teachers and administrators in the Turkish national education system partially carry the criteria set out in the principles of the right to education of the Convention on the Rights of the Child. In addition to this, it is determined that the teachers, administrators and parents who receive education on children rights will contribute more to the education process and that the work done to this effect is inadequate.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Eğitim hakkı, Çocuk hakları, Rights of child, Education right
Kaynak
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
Sayı
Künye
Işıksal Apaydın, T. (2017). Türk milli eğitim sisteminin Çocuk Hakları Sözleşmesinin eğitim hakkı ilkeleri doğrultusunda değerlendirilmesi / Evaluation of the Turkish national education system in terms of educational principles of the Convention on the Rights of the Child. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul