Farklı yaş grubundaki bireylerin çocukluklarına ilişkin değerlendirmeleri
Küçük Resim Yok
Tarih
2019
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Maltepe Üniversitesi
Erişim Hakkı
CC0 1.0 Universal
info:eu-repo/semantics/openAccess
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Çocukluk yılları fiziksel, bilişsel, sosyal ve dil gelişimlerinin temellerinin atıldığı, dünyaya ilişkin farkındalığın araştırmacı ve sorgulayıcı merakla geliştiği yıllardır. Bu yıllarda elde edilen olumlu deneyimler mutlu kişiliklerin oluşumunda önem taşımaktadır. Bu araştırmada, çocuk, anne-baba, büyükanne-baba yaş grubunu temsil eden bireylerin; çocukluklarına ilişkin görüşleri incelenerek, üç farklı bakışa göre çocukluk deneyimlerinin karşılaştırılması amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, Artvin ilinin Şavşat ilçesinde yaşayan 21 çocuk, 21 anne-baba ve 21 büyükanne-baba yaş grubundan olmak üzere toplam 63 kişi oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Veriler temalar ve kodlara ayrılarak çözümlenmiştir. Bulgular tablolar ve katılımcıların açık ifadelerinden örnekler verilerek sunulmuştur. Bulgular sonucunda çocuk katılımcıların küçüklükte elde ettiği başarıların ebeveynleri tarafından sözel tebrik-takdir ile karşılandığı, anne-baba ve büyükanne-baba olan katılımcılarda da mutlulukla karşılandığı görülmüştür. Çocuk katılımcıların ebeveynlerinden maddi ödüller, anne-baba katılımcıların ise manevi ödüller aldığı görülürken büyükanne-baba katılımcıların ödül almadığını belirttikleri görülmüştür. Çocuk katılımcıların yaptığı hatalar ebeveynleri tarafında uyarılmak şeklinde olup, anne-baba ve büyükanne-baba katılımcıların sözel şiddetle karşılaştıkları belirlenmiştir. Çocuk katılımcıların evden-odadan çıkmama, anne-baba ve büyükanne-baba katılımcıların ise fiziksel şiddet cezası aldığı belirlenmiştir. Tüm katılımcıların toplum içindeki davranışlarının “saygılı ol” uyarısı ile karşılandığı saptanmıştır. Çalışma bulguları zaman içinde ebeveynlerin davranış kazandırmaya ilişkin yaklaşımlarının değiştiğine dikkat çekmiştir.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Çocuk, Anne-baba, Çocukluk, Çocuk yetiştirme
Kaynak
14. Ulusal Okul Öncesi Öğretmenliği Öğrenci Kongresi: Çocuğun Ekolojik Dünyası
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
Sayı
Künye
Tohumcu, E. ve Ulutaş, İ. (2019). Farklı yaş grubundaki bireylerin çocukluklarına ilişkin değerlendirmeleri. 14. Ulusal Okul Öncesi Öğretmenliği Öğrenci Kongresi: Çocuğun Ekolojik Dünyası Özet Kitapçığı, Maltepe Üniversitesi.