Uluslararası ticarette halkla ilişkilerin önemi: Türkiye ihracatçı birlikleri çerçevesinde algı ve uygulamalara yönelik bir araştırma

dc.contributor.authorÖcal, Işılay
dc.date.accessioned2024-07-12T22:25:52Z
dc.date.available2024-07-12T22:25:52Z
dc.date.issued2018en_US
dc.date.submitted2018-02en_US
dc.departmentEnstitüler, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Halkla İlişkiler ve Reklamcılık Ana Bilim Dalıen_US
dc.description.abstractCoğrafi keşiflerle 16. ve 17. yüzyıl boyunca Avrupa?ya taşınan altın ve gümüş, sermaye birikim sürecinin tetikleyicisidir. Bu sermaye birikiminin tetiklediği üstel büyüme “asimetrik mübadeleyi” doğurmuştur. Üstel büyüme asimetrik mübadeleyi, asimetrik mübadele üstel büyümeyi beslemiştir. Böylece bir döngü oluşmuş ve bu döngü kendini 21. yüzyıla kadar taşıyabilmiştir. Asimetrik mübadele; ticaretin tekeller tarafından baskılanmasından kitlelerin propaganda ile mobilize edilmesine kadar eşitsiz şartlar altında yapılan değiş tokuş eylemlerinin tümüdür. Bu doğrultuda çalışmanın ilk bölümünde uluslararası ticaret ve halkla ilişkilere dair kuramsal çerçeveye yer verilmiştir. ikinci bölümde uluslararası ticarette halkla ilişkilerin önemini vurgulayan tarihi arka plan incelemesi küreselleşme bağlamında ele alınmış ve iki alt başlıkta sunulmuştur. İlk alt başlıkta asimetrik mübadelenin oluşum süreci 1450-1850 aralığında ve devrimler esasında ele alınmıştır. İkinci alt başlıkta küreselleşmenin ilk döneminden bugüne asimetrik mübadele dönemleri incelenmiştir. Her iki bölümde de uluslararası ticarette mal, hizmet ve sermaye akış yönünün tayin edilmesinde etkili olduğunu düşündüğümüz ve bu çalışmada “fikirlerin ihracı” olarak değerlendirdiğimiz halkla ilişkiler uygulamaları ortaya konarak, güç ve iktidar inşasında ekonomik, politik ve sosyal gelişmelerin önemli bir unsuru olarak değerlendirdiğimiz; Uluslararası Ticarette Halkla İlişkilerin (UTİCHİL) önemi vurgulanmıştır. Çalışmanın üçüncü bölümünde Türkiye?nin 2023 ihracat hedefi doğrultusunda önemli faaliyetlerde bulunan ihracatçı Birliklerinin halkla ilişkiler uygulamalarına ilişkin algı, farkındalık ve tutumlarını ölçmeyi, halkla ilişkiler uygulamalarını ne ölçüde ele aldıklarını ve Birliklerce güncel yürütülen halkla ilişkiler faaliyetlerini saptamayı hedeflemiş olan araştırmamızın metodolojisi ve bulguları sunulmuştur. Bu bulgular doğrultusunda İhracatçı Birliklerince halkla ilişkilerin önemli bulunduğu ve halkla ilişkilerin Birliklerin gündeminde yer alan konulardan biri olduğu söylenebilir. Bu tez çalışmasının değerlendirme bölümünde ise tarihi arka plan çalışması ile elde edilmiş UTİCHİL unsurları özetlenmiş ve Türkiye dış ticaretinde halkla ilişkiler strateji ve uygulamalarının “merkezi ve bütünleşik” bir sistem üzerinden yönetilmesini öneren UTİCHİL hedef formülasyonu sunulmuştur.en_US
dc.description.abstractGold and silver carried to Europe during 16th and 17th centuries as a result of geographic discoveries triggered the capital accumulation process. The exponential growth triggered by this capital accumulation resulted in “asymmetric exchange”. Exponential growth fed asymmetric exchange and asymmetric exchange fed exponential growth in turn. Thus a cycle formed and this cycle managed to carry itself to the 21st century. Asymmetric exchange is the whole of all the exchanges executed under unequal conditions, from the suppressing of the trade by monopolies to the mobilization of masses through propaganda. In this regard, the first part of this dissertation includes the theoretical framework of international trade and public relations. In the second part, the study of the historical background, which underlines the importance of the public relations in trade, is dealt with in global context and presented under two subheadings. The first subheading tackles the formation process of the asymmetric exchange based on revolutions in the time period of 1450-1850. The second subheading covers the asymmetric exchange periods since the early days of globalization and the public relations applications, which we think is effective in determining the flow direction of goods, services and capital and to which we refer as the “export of ideas” in this dissertation, by emphasizing the Significance of Public Relations in International Trade (UTICHIL) which we consider as an important factor in the economic, political and social developments for the construction of dominance and power. In the third part of the dissertation, the methodology and findings of our study which has aimed at measuring the perception, awareness and attitude of Export Associations regarding public relations applications, assessing the extent of their dealing with public relations applications and determining the current public relations activities conducted by the Associations that carry out important activities in accordance with Turkey?s export goal for 2023, were presented. It can be argued that these findings point out to the fact that public relations are considered important by Export Associations and that public relations are one of the topics in their agenda. In the last part of this dissertation covers the summary of UTICHIL factors obtained by the study of historical background and the target formulation of UTICHIL, which suggests that the public relations strategies and applications in Turkish foreign trade be governed through a “central and integral” system.en_US
dc.identifier.citationÖcal, I. (2018). Uluslararası ticarette halkla ilişkilerin önemi: Türkiye ihracatçı birlikleri çerçevesinde algı ve uygulamalara yönelik bir araştırma / The importance of public relations in international trade: a research on perception and practices within the scope of Turkish exporters associations (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitisü, İstanbul.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12415/11377
dc.institutionauthorÖcal, Işılayen_US
dc.language.isotren_US
dc.publisherMaltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsüen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.rightsCC0 1.0 Universal*
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/*
dc.snmzKT1412en_US
dc.subjectUluslararası ticareten_US
dc.subjectHalkla ilişkileren_US
dc.subjectAsimetrik mübadeleen_US
dc.subjectTarihen_US
dc.subjectİletişimen_US
dc.subjectInternational tradeen_US
dc.subjectPublic relationsen_US
dc.subjectAsymetric exchangeen_US
dc.subjectHistoryen_US
dc.subjectCommunicationen_US
dc.titleUluslararası ticarette halkla ilişkilerin önemi: Türkiye ihracatçı birlikleri çerçevesinde algı ve uygulamalara yönelik bir araştırmaen_US
dc.title.alternativeThr importance of public relations in international trade: a research on perception and practices within the scope of Turkish exporters associationsen_US
dc.typeDoctoral Thesisen_US
dspace.entity.typePublication

Dosyalar