Ulusal sinema düşüncesi bağlamında bir kuram önerisi / A suggession of a theorem through national cinema

dc.contributor.advisorUysal, Ömer Saydam
dc.contributor.authorÖzayten, Güneş
dc.date.accessioned2024-07-12T22:17:48Z
dc.date.available2024-07-12T22:17:48Z
dc.date.issued2009en_US
dc.date.submitted2009-09en_US
dc.departmentEnstitüler, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Radyo, Televizyon ve Sinema Ana Bilim Dalıen_US
dc.description.abstractBu tez çalışmasında, 1965 yılından itibaren, Halit Refiğ, Metin Erksan, Duygu Sağıroğlu gibi sinemacılar tarafından savunulan ve kuramsal düşünceleri Halit Refiğ tarafından oluşturulan Ulusal Sinema Düşüncesi ele alınmaktadır. Öncelikle Ulusal Sinema Düşüncesine örnek gösterilen "Haremde Dört Kadın"(Halit Refiğ/1965), "Sevmek Zamanı" (Metin Erksan/1965), "Bitmeyen Yol" (Duygu Sağıroğlu/1965), "Kuyu" (Metin Erksan/1968), "Bir Türk'e Gönül Verdim" (Halit Refiğ/1968) ve"Fatma Bacı" (Halit Refiğ/1971) adlı filmler çevrilmiştir. Daha sonra 1971 yılında Halit Refiğ tarafından yazılan ve Hareket Yayınları tarafından yayınlanan Ulusal Sinema Kavgası adlı kitapta, Ulusal Sinema Düşüncesinin kuramsal düşüncelerine yer verilmektedir. Ulusal Sinema Düşüncesi, bir yandan aşırı bir Batı Sineması hayranlığına karşı, bir yandan da Türk Sinemasının o dönemde kullandığı ekonomik sistem olan bono sisteminden kaynaklanan film enflasyonuna ve Türk filmlerindeki yozlaşmaya karşı duyulan tepkiden doğar. Ulusal Sinema Düşüncesinin üzerinde kuramsal açıdan özellikle yazar Kemal Tahir'in toplumsal gerçekçilik anlayışının etkileri vardır. Ayrıca Ulusal Sinema Düşüncesi, Karl Marks ve Friedrich Engels tarafından öne sürülen ve Türkiye'de, Selahattin Hilav, Sencer Divitçioğlu gibi felsefeciler ve aydınlar tarafından savunulan ATÜT(Asya Tipi Üretim Tarzı)'ün görüşlerinden de yararlanmaktadır. Çalışmada, Ulusal Sinema Düşüncesinin ilişkili olduğu ATÜT, çalışmanın sınırlılıkları doğrultusunda, gereği kadarıyla ele alınmaktadır. Bu tez çalışmasında, Ulusal Sinema Düşüncesinin kuramsal önerileri, öncelikle eş süremli (statik) olarak ele alınmaktadır. Buna göre, öncelikle Türk toplumunun yapısı, gerçekleri, manevi değerleri iyi kavranmalıdır. Böylelikle, Türk toplumunun Batılı toplumlardan farklı bir gelişim gösterdiği ve farklı manevi değerlere sahip olduğu anlaşılacaktır. en_US
dc.description.abstractIn this work, The thought of "National Cinema" is processed since 1965 by HalitREFİĞ, Metin ERKSAN and Duygu SARIOĞLU for whom they are well-known criticsand this project constructed upon Halit REFİĞ's theorem. Firstly the movies exampledon national cinema followed by the films as "Haremde dört kadın" (Halit REFİĞ/1965),"Sevmek Zamanı" (Metin ERKSAN/ 1965), "Bitmeyen Yol" (Duygu SAĞIROĞLU/1965), "Kuyu" (Metin ERKSAN/1968), "Bir Türk'e Gönül Verdim" (Halit REFİĞ/1968) and "atma Bacı" (Halit Refiğ/1971). Later; Halit REFİĞ's book publishedin 1971 from"Hareket Yayınları" public house named as "National Cinema Conflict"/(Ulusal Sinema Kavgası), this book indicates the national cinema theorem either. The theorem of national cinema aroused againts both for the dense admiration towestern cinema and the corrassion of Turkish Cinema at that time, because it is belivedthat domestic cinema is under high inflation regarding the bono system which causedfilm inflation. It can not be denied that the Kemal TAHİR's social realism from theangle of theory, has an impact on the theorem of national cinema. Furthermore; thetheorem of natinal cinema benefits form the thoughts of Karl MARX, FredrichENGELS, Selahattin HİLAV, Sencer DİVİTÇİOĞLU, because their idea of correllationabout the theory on (ATÜT-Asya tipi üretim tarzı) which means the asian type production compromised by natinal cinema theorem. In this work; ATÜT which hasrelations with the national cinema theorem has its own place with it's relevant limits.In this work; the theoric suggessions of natinal cinema theorem are processedstatically, according to that issue, firstly the structure of Turkish nation, its facts,nation's intangibles must be well examined. As a result, it is going to be revealed that Turkish nation has strict variancies regarding the social improvement process, itangibles, then the national cinema theorem defends to benefit from Turkish nation's back ground as it is full of ethnic cultrual dominations such as (public poetry, divanliterature, miniatures, Karagöz-Hacivat shadow theatre). This project reveals the varietyof discursions held by the critics and philosophers before the theorem of nationalcinema as they lay out the different ideas and thoughts in persistent process.en_US
dc.identifier.citationÖzayten, G. (2009). Ulusal sinema düşüncesi bağlamında bir kuram önerisi / A suggession of a theorem through national cinema (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12415/10387
dc.institutionauthorÖzayten, Güneşen_US
dc.language.isotren_US
dc.publisherMaltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsüen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.snmzKT0414en_US
dc.subjectUlusal Sinema Düşüncesi
dc.subjectBatı Sineması
dc.subjectFilm Enflasyonu
dc.subjectKuramsal Öneri
dc.titleUlusal sinema düşüncesi bağlamında bir kuram önerisi / A suggession of a theorem through national cinemaen_US
dc.title.alternativeA suggession of a theorem through national cinemaen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dspace.entity.typePublication

Dosyalar

Orijinal paket
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Yükleniyor...
Küçük Resim
İsim:
Güneş_Özayten_Ulusal_Sinema_Düşüncesi.pdf
Boyut:
1.13 MB
Biçim:
Adobe Portable Document Format
Açıklama:
Tam Metin / Full Text