Distributed leadership in international baccalaureate and national curriculum schools

dc.authorid0000-0002-3668-2491en_US
dc.contributor.advisorOnur, Jale
dc.contributor.authorÇatak, Şule Özcan
dc.date.accessioned2024-07-12T22:35:38Z
dc.date.available2024-07-12T22:35:38Z
dc.date.issued2022en_US
dc.date.submitted2022-01en_US
dc.departmentEnstitüler, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Eğitim Yönetimi ve Denetimi Ana Bilim Dalıen_US
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı, ulusal öğretim programı uygulayan MEB Okullarında ve ulusal müfredata ek olarak Uluslararası Bakalorya (IB) programı uygulayan okullarda dağıtımcı liderliğin ne düzeyde ve ne şekilde dağıtıldığını öğretmen ve okul yönetici algılarına göre incelemektir. Hem nitel hem de nicel veri toplama ve analiz prosedürlerinin birleşimi yoluyla karma yöntem tasarımı kullanılmıştır. Bu araştırmanın örneklemini İstanbul ilinde 2020-2021 eğitim öğretim yılında 15 okulun anaokulu, ilkokul, ortaokul ve lise bölümlerinde görev yapan 340 öğretmen ve 15 yönetici oluşturmaktadır. Bu okullar ya ulusal müfredatı uygulayan özel-kamu okullar ya da ulusal müfredata ek olarak bir IB programı içeren özel-kamu okullardır. Araştırmanın nicel boyutunda öğretmenlerin okul müdürlerinin dağıtımcı liderlik davranışlarına ilişkin algılarını belirlemek için Özer ve Beycioğlu (2013) tarafından geliştirilen “Dağıtılmış Liderlik Ölçeği” kullanılmıştır. Nitel kısım için araştırmaya katılan öğretmenlerin okullarında görev yapan 15 okul müdürü ile yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Nicel araştırmanın sonucuna göre, IB okullarındaki öğretmenlerin okul müdürlerinin dağıtımcı liderlik uygulamalarına ilişkin algıları, sadece ulusal öğretim programı uygulayan okullardaki öğretmenlerin algılarına göre daha olumludur. Nitel araştırma sonuçları bu bulguları desteklemiştir. Ayrıca anaokulu, ilkokul ve lise kademelerinde görev yapan öğretmenlerin dağıtımcı liderlik algıları ortaokul kademelerinde görev yapan öğretmenlere göre daha yüksek bulunmuştur. Bununla birlikte, 21 yıl ve üzeri görev yapan öğretmenlerin dağıtımcı liderlik algı düzeyleri, 5 yıl ve altı, 11-15 yıl ve 16-20 yıl görev yapan öğretmenlerin dağıtımcı liderlik algı düzeylerinden daha yüksektir. Sınıf ve branş öğretmenlerinin dağıtımcı liderlik algıları arasında anlamlı bir fark bulunmamıştır. Son olarak, sonuçlar kadın ve erkek öğretmenlerin dağıtımcı liderliğe ilişkin algıları arasında anlamlı bir fark olmadığını göstermiştir.en_US
dc.description.abstractThe aim of this study is to analyze at what level and in what way leadership is distributed in schools that implement the national curriculum and in schools comprising an International Baccalaureate (IB) program in addition to national curriculum, according to the perception of teachers and school administrators. A mixed method design was used through the combination of both qualitative and quantitative data collection and analysis procedures. The sample of this research consists of 340 teachers and 15 administrators working in kindergarten, primary school, middle school and high school sections of 15 schools in the 2020-2021 academic year in İstanbul. These schools are either private-public schools which implement the national curriculum, or private-public schools comprising an IB program in addition to the national curriculum. In the quantitative dimension of the research, “Distributed Leadership Scale” developed by Özer and Beycioğlu (2013) was used to determine teachers' perceptions of their school principals’ distributed leadership behaviors. For the qualitative part, semi-structured interviews were conducted with 15 school principals working in the schools of participating teachers. The result of the quantitative research showed that the perceptions of teachers about distributed leadership in IB schools are more positive than the perceptions of teachers in national curriculum schools. The results of the qualitative research supported these findings. Moreover, the distributed leadership perceptions of teachers working at the kindergarten, primary school and high school levels were found higher than teachers working at the middle school level. Also, distributed leadership perception levels of the teachers who worked for 21 or more years were higher than distributed leadership perception levels of teachers who worked for 5 years and below, 11-15 years and 16-20 years. There was no significant difference between classroom and single subject teachers' perceptions of distributed leadership. Finally, the results indicated that there was no significant difference between the perceptions of female and male teachers about distributed leadership.en_US
dc.identifier.citationÇatak, Ş. Ö. (2022). Distributed leadership in international baccalaureate and national curriculum schools / Uluslararası bakalorya ve ulusal öğretim programı uygulayan MEB okullarında dağıtımcı liderlik (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12415/12403
dc.language.isotren_US
dc.publisherMaltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsüen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.snmzKT2460en_US
dc.subjectDağıtımcı liderliken_US
dc.subjectLİderliken_US
dc.subjectIB okullarıen_US
dc.subjectUlusal müfredat okullarıen_US
dc.subjectDistributed leadershipen_US
dc.subjectLeadershipen_US
dc.subjectIB schoolsen_US
dc.subjectNational curriculum schoolsen_US
dc.titleDistributed leadership in international baccalaureate and national curriculum schoolsen_US
dc.title.alternativeUluslararası bakalorya ve ulusal öğretim programı uygulayan MED okullarında dağıtımcı liderliken_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dspace.entity.typePublication

Dosyalar