Positive cognitive emotion regulation and physical activity among young adults: an experimental study /

No Thumbnail Available

Date

2019

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Maltepe Üniversitesi

Access Rights

CC0 1.0 Universal
info:eu-repo/semantics/openAccess

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Abstract

It has been suggested that emotional well-being is determined by emotion regulation (English et al., 2017; Leahy at al., 2014). Recent research has shown that emotion regulation is associated with physical activity (Jekauc and Brand, 2017). The purpose of the present study was to identify predictors of positive cognitive emotion regulation. Sedentary behaviour, low physical activity and amount of steps were pre-selected as potential predictors of positive cognitive emotion regulation. 35 young adults participated in the study conducted in a natural settings and in the laboratory. Participants’ mean Body Mass Index was 23,44 kg/m2 (SD = 4,51). We used both type of measurements: subjective (The Cognitive Emotion Regulation Questionnaire; Marsza?Wi?niewska and Fajkowska, 2010) and objective (accelerometers). All participants were asked to wear an ActiGraph GT3X-BT accelerometer at their waist 24 h/days for 7 consecutive days as well as to complete the CERQ. Our findings have indicated that number of daily step count (ß = -0,37; p = 0,04) and low-intensity physical activity (ß = 0,35; p = 0,05) predict positive cognitive emotion regulation. Sedentary behaviour was not a statistically significant predictor of positive cognitive emotion regulation (ß = -0,169; p = 0,305). Our results confirm the previous findings pointing out that greater physical activity was a significant predictor of greater negative emotion generation (Shields et al., 2015). Our findings broaden the current knowledge about the physical activity and its impact on the cognitive way of managing the intake of emotionally arousing information (Garnefski et al., 2007) in young adults.
Duygusal iyilik halinin duygusal düzenleme ile belirlendiği öne sürülmüştür (English ve diğ. 2017; Leahy ve diğ. 2014). Son zamanlarda yapılan bir araştırma duygusal düzenlemenin fiziksel aktivite ile ilişkili olduğunu göstermiştir (Jekauc and Brand, 2017). Bu çalışmanın amacı olumlu bilişsel duygu düzenlemenin öngörücülerini belirlemektir. Sedanter davranış, düşük fiziksel aktivite ve adımların miktarı, olumlu bilişsel duygu düzenlemenin potansiyel belirleyicileri olarak önceden seçildi. Doğal ortamlarda ve laboratuvarda yürütülen çalışmaya 35 genç yetişkin katılmıştır. Katılımcıların Beden Kitle Endeksi ortalaması 23,44 kg/m2 (SD= 4,51) idi. Bilişsel Duygu Düzenleme Ölçeği(BDDÖ) (Marsza?-Wi?niewska and Fajkowska, 2010) ile nesnel, ivmeölçer ile öznel türde olmak üzere iki tür ölçüm yapıldı. Tüm katılımcılardan BDDÖ’yü tamamlamanın yanı sıra birbirini izleyen 7 gün boyunca 24 saat/gün bellerine ActiGraph GT3X-BT adlı ivmeölçer takmaları istendi. Günlük adım sayısının (ß = -0,37; p = 0,04) ve düşük yoğunluklu fiziksel aktivitenin (ß = 0,35; p = 0,05) olumlu bilişsel duygu düzenlemenin öngörücüleri olduğu bulgulandı. Sedanter davranışın olumlu bilişsel duygu düzenleme için istatistiksel olarak anlamlı bir yordayıcı olmadığı bulundu (ß = -0,169; p = 0,305). Sonuçlarımız, daha fazla fiziksel aktivitenin daha fazla olumsuz duygu oluşumunun önemli bir öngörücüsü olduğunu belirten önceki bulguları doğrulamaktadır (Shields ve diğ., 2015). Bulgularımız genç yetişkinlerde fiziksel aktivite ve duygusal olarak uyarıcı bilgilerin alımının bilişsel yönetim tarzı üzerindeki etkileri hakkındaki mevcut bilgileri genişletmektedir (Garnefski ve diğ., 2007).

Description

Keywords

Journal or Series

Maltepe Üniversitesi Uluslararası Öğrenci Kongresi

WoS Q Value

Scopus Q Value

Volume

Issue

Citation

Baron, N., Cierpial, M., Modrzejewska, A., Matera, A.B. (2019). Positive cognitive emotion regulation and physical activity among young adults: an experimental study / Genç yetişkinlerde olumlu bilişsel duygu düzenleme ve fiziksel aktivite: deneysel bir çalışma. Maltepe Üniversitesi Uluslararası Öğrenci Kongresi.