Stresle başa çıkma eğitiminin üniversite öğrencilerinin stresle başa çıkma tarzlarına ve otomatik düşüncelerine etkisi

No Thumbnail Available

Date

2015

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Access Rights

CC0 1.0 Universal
info:eu-repo/semantics/openAccess

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Abstract

Bu araştırmanın amacı, stresle başa çıkma eğitiminin üniversite öğrencilerinin stresle başa çıkma tarzlarına ve otomatik düşüncelerine etkisini incelemektir. Araştırmada ön test son test kontrol gruplu yarı deneme deseni kullanılmış olup, deneme grubunda 11, kontrol grubunda 11 denek yer almıştır. Verilerin toplanmasında Stresle Başa Çıkma Tarzları Ölçeği (SBTÖ) ve Geliştirilmiş Otomatik Düşünceler Ölçeği (ODÖ-G) kullanılmıştır. Deneme grubuna sekiz haftalık stresle başa çıkma eğitimi uygulanmıştır. Kontrol grubu ile herhangi bir uygulama yapılmamıştır. Deneklerin ön test son test puan farklarının anlamlılığı Mann Whitney U testi ile analiz edilmiştir. Araştırma bulguları, stresle başa çıkma eğitiminin, deneme grubunda yer alan üniversite öğrencilerinin stresle başa çıkma tarzlarına anlamlı etkisinin olmadığı, buna karşın otomatik düşüncelerinin azalmasında anlamlı düzeyde etkisinin olduğunu göstermiştir. Araştırma bulgularına dayalı olarak yorumlarda bulunulup, uygulamaya ve araştırmaya yönelik öneriler geliştirilmiştir.
The purpose of this research is to examine the effect of the stress coping education on university students' stress coping styles and automatic thoughts. The experimental design with pretestposttest control group was used in this study, 11 subjects have been involved in the experiment group and 11 subjects have been involved in the control group. Scale of Coping with Stress (SCS) and Enhanced Automatic Thoughts Scale (ATS-E) were used for the collection of data. Eight weeks training of coping with stress were applied to the experiment group. The control group did not receive any application. The significance of the pretest-posttest difference scores of the subjects were analyzed by Mann-Whitney U test. Research findings showed that the education of coping with stress had no significant effect on the style of coping with stress of the university students in the experiment group, however it had significant effect on the reduction in the automatic thoughts. Comments based on the research findings were manifested and recommendations for practice and research were developed.

Description

Keywords

Stresle başa çıkma eğitimi, Stresle başa çıkma tarzı, Otomatik düşünce, Stress coping training, Stress coping styles, Automatic thoughts

Journal or Series

International Journal of Eurasia Sciences

WoS Q Value

Scopus Q Value

Volume

6

Issue

19

Citation

Varol, R., Karakaş, S. ve Bedel, A. (2015). Stresle başa çıkma eğitiminin üniversite öğrencilerinin stresle başa çıkma tarzlarına ve otomatik düşüncelerine etkisi / The effect of stress coping education on university students' stress coping styles and automatic thoughts. International Journal of Eurasia Sciences. 6(19), s. 76-91.