Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Duygu Düzenleme Becerileri ile Öğretmen-Çocuk İlişkisi Üzerine Bir Değerlendirme
Küçük Resim Yok
Tarih
2023
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Erişim Hakkı
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Okul öncesi dönemde çocuklar okul yaşamıyla birlikte yeni bir çevreye girerler ve bu çevre ile etkileşim sonucu duygusal olarak farklı deneyimler elde etmeye başlarlar. Bu duygular çocuğun içinde bulunduğu duruma yönelik olumlu ve olumsuz olarak değişebilmektedir. Çocuğun duygularının farkında olup, yaşadığı olaya ilişkin duygularını ifade etmesi desteklendiğinde çocuğun duygusal gelişiminde ve öğretmeni ile olan ilişkisinde etkili bir ilerleme sağlanabilecektir. Duygu düzenleme süreci çocuk ve çevresel değişkenlerin içinde yer aldığı bir süreçtir ve çocuğun yakın çevresindeki kişilerin karakterleri ve davranışlarının etkileşimi, duygu düzenlemenin gelişiminde önemlidir. Bu süreçte çocuğun öğretmeniyle kuracağı sağlıklı ve etkili iletişimin niteliğinin duygu düzenleme becerileri ile olan ilişkisinin ortaya konulması önemlidir. Bu nedenle araştırmada, okul öncesi dönem çocuklarının duygu düzenleme becerileri ile öğretmen-çocuk ilişkisi arasındaki ilişkinin incelemesi amaçlanmıştır. Araştırma nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modelinde tasarlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubu İstanbul ilinde Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 186 çocuktan oluşmaktadır. Araştırmanın çalışma grubu olasılığa dayalı olmayan örnekleme yöntemlerinden uygun örnekleme yöntemi ile seçilmiştir. Veri toplama aracı olarak “Duygu Düzenleme Ölçeği” ve “Öğrenci-Öğretmen İlişki Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda okul öncesi dönem çocuklarının duygu düzenleme ve öğretmen-çocuk ilişki düzeylerinin yüksek düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Duygu düzenleme ve öğretmen-çocuk ilişkilerinde kız çocukları lehine anlamlı bir farklılık olduğu ortaya konulmuştur. Okul öncesi dönem çocuklarının duygu düzenleme ve öğretmen-çocuk ilişkilerinin yaşlarına göre farklılık göstermediği tespit edilmiştir. Okul öncesi eğitim alma süresi 1 yıldan fazla olan çocukların duygu düzenleme ve öğretmen-çocuk ilişki düzeylerinin diğerlerinden yüksek olduğu ve çocukların duygu düzenleme becerileri ile öğretmen-çocuk ilişkisi arasında orta düzeyde, pozitif yönlü ve anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Kaynak
Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
42
Sayı
1