A comparative study on the effects of international Baccalaureate and Natioal Education Program on students self-directed learning skills
Küçük Resim Yok
Tarih
2022
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Erişim Hakkı
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States
info:eu-repo/semantics/openAccess
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Bilgi teknolojilerinin gelişmesi, dünyanın işleyiş biçimini çeşitli şekillerde değiştirmiştir. Teknolojinin gelişimi bilgiye erişimin hızlanmasına sebep olmaktadır. Bu bağlamda kullanılan platformların çeşitlenmesi ile dezenformasyon süreci başlamıştır. Güvenilir bilgi bulma zorluğu ve bilgiye erişimdeki yeni yöntemler insanların, geçmişe göre farklı beceriler geliştirmesini ihtiyaç haline getirmiştir. Doğan ihtiyacın bir sonucu olarak iş alanlarında aranan çalışan profillerindeki beklentiler, yenilenmiş ve yeni nesil becerilerle donanımlı olmayı zorunlu kılmıştır. Bu durum, öğrencilerin hem mesleki hem de özel yaşamlarında başarılı olabilecekleri becerilerle donanmalarını ve değişime uyum sağlayabilmelerini gerektirmektedir. Eğitim kurumları da öğrencilerine çağa uygun becerileri kazandırmak için, öğretim yaklaşımlarında, programlarında ve ders tasarımlarında değişiklikler yapma ihtiyacı duymaktadır. Öz-yönetimli öğrenme becerileri (ÖYÖB), bu beceri setlerinin en önemlilerinden biridir. ÖYÖB öğrencilerin öğrenme sürecinin merkezinde olmasını ve öz düzenlemeyi teşvik ederken, öğrenme sürecinin kontrolünün de öğrenende olmasını vurgular. Doğru bilgiye ulaşmanın zor olduğu, bilgi kaynaklarının çok hızlı değiştiği, hızlı bir adaptasyon ve değişim yönetimi gerektiren bu dönemde, şartlar ne kadar hızlı değişirse değişsin uyum sağlayabilen, öğrenme ve gelişimi üzerinde kontrol sahibi olmak isteyen bireyler için ÖYÖB son derece önemli hale gelmiştir. Bu çalışmanın amacı, Türkiye’de lise eğitimi seviyesindeki iki programın (UBDP ve MEB), öz-yönetimli öğrenme becerisine katkısını incelemektir. ÖYÖB ölçeği ile bir özel okuldaki 64 UBDP+MEB ve 88 yalnızca MEB olmak üzere 152 öğrenciden programın başında ve sonunda toplanan nicel veriler, yarı deneysel yöntemlerden kontrol gruplu öntest- sontest araştırma deseni ile incelenmiştir. Çalışmada kontrol grubu ulusal lise programına devam ederken, deney grubu diploma programı ile eğitim görmüştür. Ayrıca, nicel veriler ile ilişkilendirilmek üzere, iki programın resmi dokümanları ÖYÖB becerisi odaklı olarak analiz edilmiştir. Elde edilen nicel ve nitel verileri ilişkilendirmek ve/veya karşılaştırmak için yakınsayan paralel dizayn kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda ulusal program ile diploma programını birlikte alan öğrencilerin öz-yönetimli öğrenme becerilerinin, yalnızca ulusal programda olan öğrencilerinkinden daha fazla olduğu ortaya çıkmıştır. Buna paralel olarak, yapılan belge analizinde en temel farkın, ÖYÖB’u destekleyen öğrenen profilleri, özyönetim becerisi gibi becerileri kazandıracak müfredat dışı unsurlar diploma programının merkezinde iken, ulusal programda merkezde dersler ve akademik kazanımların olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca, diploma programında, ulusal programa göre öz-yönetimli öğrenme becerisini destekleyecek daha fazla öğe olduğunun, öğretmen materyallerinin ve beceri odaklı çalışmaların daha net belgelendiği ve dokümanlarda verilen kazanımların nasıl uygulanacağı ile ilgili daha kapsamlı yönergelerin olduğu saptanmıştır. Nicel bulgularda açığa çıkan farkın, belge analizdeki hangi bulgulardan kaynaklandığı tartışılmıştır.
In numerous ways, the advancement of information technologies has altered the way the world operates. With the acceleration of access to information and the frequent use of digital platforms, it has become necessary for everyone to develop different skill sets due to the challenge of reaching reliable information in an age of increasing disinformation. As a result of this shift, businesses have adjusted their expectations from new employees to ensure that they are fully equipped with new skills. These changes necessitate the students to be equipped with these skills to be successful in both their professional and personal lives. As a matter of fact, educational institutions have inevitably been forced to adapt to these changes. Schools have adjusted their instructional designs and programs and their teaching methods in order to equip their students with upto- date skill sets. Self-directed learning skills (SDL) is one of the most prominent of these in encouraging self-regulation and imply that students should be at the center of the learning process and have control over it. The SDL skill has become extremely important for individuals who want to find their own path and have control over their learning and development. The purpose of this study is to analyze the effects of SDL skills on two high school education programs in Turkey (IBDP and MoNEP). Quantitative data were collected from 152 students comprising of 64 IBDP+MoNEP students and 88 MoNEP students in a private school. The SDL scale with pre-test post-test quasi-experimental method are used in the research study. The control group was in the national high school program (MoNEP), while the experimental group received the IBDP+MoNEP education. The official documents of the two programs were also analyzed with a focus on SDL skills to be then associated with quantitative data. Convergent parallel design was used to correlate and/or compare the obtained quantitative and qualitative data. As a result of the research, it was concluded that the SDL scale score of the students who took the Diploma Program together with MoNEP were higher than the students who were only in the MoNE program. Parallel to this result, the document analysis findings reveal that the fundamental difference is the learner profiles that supports the SDL, the skills-based design and extra-curricular elements that will provide self-directed learning skills are at the center of the diploma program, whereas subjects and subject-specific academic objectives are at the center of the MoNEP. In addition, it was concluded that in comparison to MoNEP, there were more elements to support SDL skills in the IBDP. Teacher materials, student-oriented studies and extra-curricular components which support SDL skill are documented in detail in IBDP. It was also discussed that the results of the quantitative data may be related with more comprehensive instructions on how to implement the objectives given in the IBDP documents as well as the difference in quantitative findings in the document analysis.
In numerous ways, the advancement of information technologies has altered the way the world operates. With the acceleration of access to information and the frequent use of digital platforms, it has become necessary for everyone to develop different skill sets due to the challenge of reaching reliable information in an age of increasing disinformation. As a result of this shift, businesses have adjusted their expectations from new employees to ensure that they are fully equipped with new skills. These changes necessitate the students to be equipped with these skills to be successful in both their professional and personal lives. As a matter of fact, educational institutions have inevitably been forced to adapt to these changes. Schools have adjusted their instructional designs and programs and their teaching methods in order to equip their students with upto- date skill sets. Self-directed learning skills (SDL) is one of the most prominent of these in encouraging self-regulation and imply that students should be at the center of the learning process and have control over it. The SDL skill has become extremely important for individuals who want to find their own path and have control over their learning and development. The purpose of this study is to analyze the effects of SDL skills on two high school education programs in Turkey (IBDP and MoNEP). Quantitative data were collected from 152 students comprising of 64 IBDP+MoNEP students and 88 MoNEP students in a private school. The SDL scale with pre-test post-test quasi-experimental method are used in the research study. The control group was in the national high school program (MoNEP), while the experimental group received the IBDP+MoNEP education. The official documents of the two programs were also analyzed with a focus on SDL skills to be then associated with quantitative data. Convergent parallel design was used to correlate and/or compare the obtained quantitative and qualitative data. As a result of the research, it was concluded that the SDL scale score of the students who took the Diploma Program together with MoNEP were higher than the students who were only in the MoNE program. Parallel to this result, the document analysis findings reveal that the fundamental difference is the learner profiles that supports the SDL, the skills-based design and extra-curricular elements that will provide self-directed learning skills are at the center of the diploma program, whereas subjects and subject-specific academic objectives are at the center of the MoNEP. In addition, it was concluded that in comparison to MoNEP, there were more elements to support SDL skills in the IBDP. Teacher materials, student-oriented studies and extra-curricular components which support SDL skill are documented in detail in IBDP. It was also discussed that the results of the quantitative data may be related with more comprehensive instructions on how to implement the objectives given in the IBDP documents as well as the difference in quantitative findings in the document analysis.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Öz-yönetimli öğrenme becerisi, Uluslararası Bakalorya, Diploma programı, Milli Eğitim Ortaöğretim Programı, UBDP, Self-directed learning, International Baccalaureate, IBDP, Ministry of National Education, MoNEP, Connectivism, Upper secondary education
Kaynak
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
Sayı
Künye
Alpaslan Kayıkçı, Ö. (2022). A comparative study on the effects of international Baccalaureate and Natioal Education Program on students self-directed learning skills / Uluslararası Bakalorya Diploma ve Milli Eğitim Programlarının öz-yönetimli öğrenme becerileri kazandırma etkisi üzerine karşılaştırmalı bir çalışma (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.