Okul öncesi eğitimi alan çocukların etkileşimli akran ilişkilerinin sosyal beceriler üzerine etkisinin incelenmesi

Yükleniyor...
Küçük Resim

Tarih

2022

Dergi Başlığı

Dergi ISSN

Cilt Başlığı

Yayıncı

Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü

Erişim Hakkı

info:eu-repo/semantics/openAccess

Araştırma projeleri

Organizasyon Birimleri

Dergi sayısı

Özet

Bu araştırmada okul öncesi eğitimi alan çocukların etkileşimli akran ilişkilerinin sosyal beceriler üzerine etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu doğrultuda 2020-2021 eğitim öğretim yılında İstanbul ili Bahçelievler ilçesi Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı anasınıflarında görev yapan 154 okul öncesi öğretmenine ulaşılmıştır. Araştırmada, çocuk hakkında temel oluşturacak bazı bilgileri toplamak amacıyla çocuğun yaşı, cinsiyeti ve öğretmenin eğitim düzeyi ile konuyla ilgili seminer alma durumlarını belirten demografik değişkenlere yer verilmiştir. Okul öncesi eğitimi alan çocukların etkileşimli akran ilişkilerinin sosyal beceriler üzerine etkisinin incelendiği bu araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Çocukların akran ilişkilerini incelemek üzere Penn Etkileşimli Akran Oyun Ölçeği Öğretmen Formu (PEAOÖ-Ö) ve sosyal becerileri incelemek üzere Okul Öncesi Sosyal Becerileri Değerlendirme Ölçeği (OSBED) kullanılmıştır. Elde edilen veriler IBM SPSS 26 (Statistical Package for Social Sciences) istatistik programına girilerek analiz edilmiştir. Ölçeklerin güvenirlilik düzeyleri cronbach-alpha katsayısı ile test edilmiştir. Verilerin normal dağılıma sahip olup olmadığının belirlenmesi amacıyla, çarpıklık ve basıklık değerleri kontrol edilmiştir. Katılımcılar hakkında bilgi edinebilmek amacıyla frekans yüzdesine bakılmıştır. Hipotezleri test etmek amacıyla, T-Testi, Anova analizi, korelasyon ve basit regresyon analizleri kullanılmıştır. Elde edilen bulgular doğrultusunda; çocukların sosyal beceri düzeyleri, cinsiyete göre anlamlı bir farklılık göstermektedir fakat yaşa göre bakıldığında anlamlı bir farklılık göstermediği ortaya çıkmıştır. Çocukların sosyal beceri düzeylerinin öğretmenin eğitim durumuna göre anlamlı bir farklılık göstermez iken akran oyun düzeyinde anlamlı bir farklılık olduğu ortaya konulmuştur. Çocukların etkileşimli akran oyun ilişkilerinin yaşa ve cinsiyete göre anlamlı bir farklılık göstermediği ortaya çıkmıştır. Ayrıca okul öncesi eğitimi alan çocukların sosyal beceri düzeyi ile etkileşimli akran ilişkileri arasında anlamlı bir farklılık bulunamamıştır.
In this study, it was aimed to examine the effect of interactive peer relationships on social skills of children receiving preschool education. In this direction, 154 pre-school teachers working in the kindergartens of the Bahcelievler district of Istanbul in the 2020-2021 academic year were reached. In the research, demographic variables that indicate the age, gender of the child, the education level of the teacher and the status of taking a seminar on the subject are included in order to collect some information that will form the basis of the child. The relational screening model was used in this study, which examined the effect of interactive peer relationships on social skills of children receiving preschool education. Penn Interactive Peer Play Scale Teacher Form (PEAOÖ-Ö) was used to examine children's peer relationships, and Preschool Social Skills Assessment Scale (OSBED) was used to examine social skills. The obtained data were analyzed by entering the IBM SPSS 26 (Statistical Package for Social Sciences) statistical program. The reliability levels of the scales were tested with the cronbach-alpha coefficient. Skewness and kurtosis values were checked in order to determine whether the data had a normal distribution. Frequency analysis was performed in order to obtain information about the participants. T-Test, Anova analysis, correlation and simple regression analyzes were used to test the hypotheses. In line with the findings obtained; Children's social skill levels show a significant difference according to gender, but it has been revealed that there is no significant difference according to age. While the social skill levels of the children did not show a significant difference according to the education level of the teacher, it was revealed that there was a significant difference in the level of peer play. It has been revealed that children's interactive peer play relationships do not show a significant difference according to age and gender. In addition, no significant difference was found between the social skill level of children receiving preschool education and interactive peer relationships.

Açıklama

Anahtar Kelimeler

Okul öncesi eğitim, Akran ilişkileri, Sosyal beceri, Oyun, Preschool education, Peer relations, Social skills, Play

Kaynak

WoS Q Değeri

Scopus Q Değeri

Cilt

Sayı

Künye

Toplu, M. (2022). Okul öncesi eğitimi alan çocukların etkileşimli akran ilişkilerinin sosyal beceriler üzerine etkisinin incelenmesi / Investigation of the effect of interactive peer relationships on social skills of children with pre-school education. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.