The effects of technology-mediated task-based language teaching on Turkish EFL learners' grammar achievement

Loading...
Thumbnail Image

Date

2022

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü

Access Rights

info:eu-repo/semantics/openAccess

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Abstract

The purpose of the study is to investigate the effects of technology-mediated task-based language teaching on Turkish EFL learners' grammar achievement in Turkey. The researcher developed two experimental groups and one control group from upper intermediate level learners from English preparatoty classes of Özyeğin University. In the process of teaching grammar, technology-mediated task-based language instruction was implemented in order to strengthen the grammar knowledge of experimental group 1. Then, the experimental group 2 was using task-based language teaching on worksheets in order to practice their grammar. The students who were assigned to the control group, on the other hand, were instructed the grammar objectives by using a different approach. In eight weeks, 71 learners were instructed on all nine of grammatical objectives of the course. Each group was given a pre-test to see whether they shared any similarities with one another. The primary question investigated in this study is whether there is a significant difference in the level of grammar knowledge between the students who were given instruction in grammar via technology- mediated task-based language teaching and those who were not given such instruction. According to the statistical results after applying t-test to the post-test scores of all groups, the results of quantitative research confirmed that there was no meaningful difference in the students' grammatical achievement as a result of any of these practices. Based on this study's findings, task-based language teaching using technology is an efficient and viable alternative technique of teaching grammar besides the others.
Bu çalışmanın amacı; teknoloji-aracılı görev-temelli dil öğretiminin, Türkiye'de İngilizceyi yabancı dil olarak öğrenen Türk öğrencilerinin dilbilgisi başarıları üzerindeki etkilerini araştırmaktır. Araştırmacı; Özyeğin Üniversitesi İngilizce hazırlık sınıflarında öğrenim gören orta üst düzey öğrencilerden iki deney ve bir denet grubu oluşturmuştur. Dilbilgisi öğretimi sürecinde, 1. deney grubunun dilbilgisi başarılarını güçlendirmek için teknoloji-aracılı görev-temelli dil öğretimi uygulanmıştır. Aynı şekilde 2. Deney grubu görev temelli dil öğretimini çalışma kâğıtları üzerinde tamamlamıştır. Kontrol grubuna atanan öğrencilere ise dilbilgisi konularını görev temelli dil öğretimi dışında farklı bir yaklaşımla öğrenmiştir. Sekiz haftalık süreçte 71 öğrenciye hazırlık sınıfı programının dokuz farklı dilbilgisi hedeflerinin tamamı hakkında çalışmalar yapılmıştır. Her gruba, birbirleriyle herhangi bir benzerlikleri olup olmadığını belirlemek için bir ön test verilmiştir. Bu çalışmada araştırılan birincil soru; teknoloji-aracılı görev-temelli dil öğretimi ile dilbilgisi eğitimi verilen öğrenciler ve bu yöntem uygulanmayan öğrenciler arasında dilbilgisi başarılarında belirgin bir fark olup olmadığıdır. Tüm grupların son test puanlarına t testi uygulandıktan sonra elde edilen istatistiksel sonuçlara göre nicel araştırma sonuçları bu uygulamaların herhangi biri sonucunda öğrencilerin dilbilgisi başarılarında bir fark olup olmadığı araştırılmıştır. Bu çalışmanın bulgularına dayanarak, teknoloji temelli göreve dayalı dil öğretimi, diğer yöntemler gibi dilbilgisi öğretiminde etkili ve uygulanabilir bir alternatif teknik olduğu gözlenmiştir.

Description

Keywords

Technology-mediated, Task-based, Language teaching, Teaching grammar, EFL, Teknoloji-aracılı, Görev-temelli, Dil Eğitimi, Dil bilgisi öğretimi, Yabancı dil olarak İngilizce

Journal or Series

WoS Q Value

Scopus Q Value

Volume

Issue

Citation

Görgülü, A. (2022). The effects of technology-mediated task-based language teaching on Turkish EFL learners' grammar achievement / Teknoloji-aracılı görev-temelli dil öğretiminin yabancı dil olarak İngilizce öğrenen Türk öğrencilerinin dil bilgisi başarıları üzerindeki etkileri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.