A meta-analysis of gender impact, teachers’ perception, and implementation of technology in EFL teaching in Turkey

dc.authorid0000-0002-5610-8737en_US
dc.contributor.advisorErden, Aysu
dc.contributor.authorAlaref, Alaa
dc.date.accessioned2024-07-12T22:35:35Z
dc.date.available2024-07-12T22:35:35Z
dc.date.issued2022en_US
dc.date.submitted2022-09en_US
dc.departmentEnstitüler, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İngiliz Dili Eğitimi Ana Bilim Dalıen_US
dc.description.abstractThis study emphasizes the importance of technology in education. The investigation took place during the Covid-19 pandemic in Turkey and was performed through a thorough meta-analysis methodology to investigate 20 related articles issued during the last 10 years. The thesis aimed at answering three questions about Turkish EFL teachers’ and candidate-teachers’ perceptions of technology in teaching, in addition to their technology implementation effectiveness. Also, some of the collected articles provided findings about the impact of gender on technology, the attitude of technology implementation as well as the competence of technology use in English teaching in Turkey. The findings of the research confirm that the majority of English as a foreign language Turkish teachers have a positive perception of deploying technology in their classrooms. It also showed that these teachers have a high level of competence and effectiveness of technology implementation. Finally, the collected data from the chosen articles confirmed that there is little or no significant difference between male and female teachers in regard to their perception of technology or their digital literacy competence.en_US
dc.description.abstractBu çalışma teknolojinin günlük hayatımızdaki, özellikle de eğitimdeki önemini vurgulamaktadır. Araştırma Türkiye'de Covid-19 pandemisi sırasında yürütülmüş ve son 10 yılda yayımlanan 20 ilgili makaleyi araştırmak için kapsamlı bir meta-analiz metodolojisi ile gerçekleştirilmiştir. Bu makale; yabancı dil olarak İngilizce öğreten Türk öğretmenlerinin ve öğretmen adaylarının teknolojiyi uygulama yetkinliği ve onların eğitimde teknoloji kullanımı hakkında düşünceleri ile ilgili üç soruyu yanıtlamayı amaçlamıştır. Son olarak, toplanan makalelerden bazıları, cinsiyetin teknoloji üzerindeki etkisi, teknolojiyi uygulama tutumu ve Türkiye'de İngilizce öğretiminde teknoloji kullanımının yeterliliği hakkında bulgular sunmuştur. Araştırmanın bulguları, yabancı dil olarak İngilizce öğreten Türk öğretmenlerinin çoğunluğunun teknolojiyi sınıflarında kullanma konusunda olumlu bir algıya sahip olduğunu doğrulamaktadır. Bu, ayrıca göstermektedir ki bu öğretmenler teknolojiyi mesleklerinde uygulamada yüksek düzeyde yetkindir. Son olarak, seçilen makalelerden toplanan veriler, teknoloji algıları veya dijital okuryazarlık yeterlilikleri açısından erkek ve kadın öğretmenler arasında çok az fark olduğunu ya da önemli bir fark olmadığını doğruladıen_US
dc.identifier.citationAlaref, Alaaa (2022). A meta-analysis of gender impact, teachers’ perception, and implementation of technology in EFL teaching in Turkey / Toplumsal cinsiyet etkisinin meta analizi, öğretmenler Türkiye'de İngilizce öğretiminde teknoloji algısı ve uygulanması. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12415/12391
dc.language.isoenen_US
dc.publisherMaltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsüen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.snmzKT2448en_US
dc.subjectDigital literacyen_US
dc.subjectTechnology integrationen_US
dc.subjectTeachers’ perceptionsen_US
dc.subjectTeachers’ technological knowledgeen_US
dc.subjectMeta-analysisen_US
dc.subjectGenderen_US
dc.subjectProfessional developmenten_US
dc.subjectDijital okuryazarlıken_US
dc.subjectTeknoloji entegrasyonuen_US
dc.subjectÖğretmen algılarıen_US
dc.subjectÖğretmenlerin teknolojik bilgisien_US
dc.subjectMeta-analizen_US
dc.subjectCinsiyeten_US
dc.subjectMesleki gelişimen_US
dc.titleA meta-analysis of gender impact, teachers’ perception, and implementation of technology in EFL teaching in Turkeyen_US
dc.title.alternativeToplumsal cinsiyet etkisinin meta analizi, öğretmenler Türkiye'de İngilizce öğretiminde teknoloji algısı ve uygulanmasıen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dspace.entity.typePublication

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
Aala_Alaref_201113111.pdf
Size:
703.58 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:
Tam Metin / Full Text