Foucault’nun biyo-iktidar kavramı bağlamında Snowpiercer ve Parasite filmlerinin sosyolojik analizi

Yükleniyor...
Küçük Resim

Tarih

2024

Dergi Başlığı

Dergi ISSN

Cilt Başlığı

Yayıncı

Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü

Erişim Hakkı

info:eu-repo/semantics/openAccess

Araştırma projeleri

Organizasyon Birimleri

Dergi sayısı

Özet

Bu çalışma, Bong Joon-Ho’nun “Snowpiercer” (2013) ve “Parasite” (2019) filmlerinde toplumsal biyo-politik iktidarın nasıl temsil edildiğini araştırmaktadır. Ana problem, bu filmlerin kurgusal dünyasında yaşanan olayların toplumsal biyo-politik iktidarı ne kadarını yansıttığıdır. Bu kapsamda, Foucault’nun biyo-iktidar kavramıyla ilişkilendirilen bu temsiliyetin incelenmesini içeren alt problemler ele alınmıştır. Çalışma, filmlerdeki kurgusal olayların Foucault’nun biyo-iktidar yaklaşımını örnekleyip örnekleyemediği, gerçek hayattaki toplumsal düşünceleri nasıl etkilediği ve distopik dünya tasarımlarının toplumsal tabakalaşmanın yeni biçimlerini nasıl yansıttığı gibi soruları ele almaktadır. Bu analizde, Bong Joon-Ho’nun filmleri, Foucault’nun biyo iktidar kavramı temel alınarak incelenmektedir. Filmlerin, sosyal, politik ve ideolojik işlevlerinin yanı sıra toplumsal sorunları ve iktidar ilişkilerini nasıl yansıttığı üzerinde durulmaktadır. Çalışmada; filmlerin sosyal imajı şekillendirmede ve izleyicilerde farkındalık oluşturmada etkili olabileceği ve resmi ideolojinin yerine geçerek toplumsal hafızayı koruyabileceği ve direnişe olanak tanıyabileceği vurgulanmaktadır. Varsayımlar, çalışmanın Bong Joon-Ho’nun filmlerinin biyo-iktidar kavramına ilişkin anlayışına dayandığını belirtmektedir. Sonuç olarak, bu çalışma, Bong Joon-Ho’nun “Snowpiercer” ve “Parasite” filmlerinde toplumsal biyo-iktidarın temsiliyetini ve bu temsiliyetin sosyolojik açıdan nasıl incelenebileceğini ele almaktadır.
This study investigates how the socio-biopolitical power is represented in Bong Joon Ho’s films “Snowpiercer” (2013) and “Parasite” (2019). The main problem is to what extent the events in the fictional worlds of these films reflect socio-biopolitical power. In this context, sub-problems related to Michel Foucault’s concept of biopower are examined. The analysis addresses questions such as whether the fictional events in the films exemplify Foucault’s approach to biopower, how they influence societal perceptions in real life, and how the dystopian world designs reflect new forms of societal stratification. In this analysis, Bong Joon-Ho’s films are examined based on Foucault’s concept of biopower, focusing on how they reflect societal problems, power relations, and interactions, along with their social, political, and ideological functions. The significance of the study lies in the potential of films to shape social imagery, raise awareness among viewers, replace official ideology, preserve societal memory, and enable resistance. Assumptions are based on Bong Joon-Ho’s understanding of the concept of biopower depicted in his films, while limitations define the scope of the study. In conclusion, this study examines the representation of socio-biopolitical power in Bong Joon-Ho’s “Snowpiercer” and “Parasite” films and how this representation can be analyzed sociologically.

Açıklama

Anahtar Kelimeler

Bio-iktidar, Foucault, Snowpiercer, Parasite, Tabakalaşma, Kapitalizm, Biopower

Kaynak

WoS Q Değeri

Scopus Q Değeri

Cilt

Sayı

Künye

Birim, Ş. (2024). Foucault’nun biyo-iktidar kavramı bağlamında Snowpiercer ve Parasite filmlerinin sosyolojik analizi / Sociological analysis of the movies snowpiercer and parasite in the context of Michel Foucault’s concept of biopolitics. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.