Okul öncesi öğretmen adaylarının çocukluk deneyimleri ile psikolojik dayanıklılıkları arasındaki ilişkisinin incelenmesi

Küçük Resim Yok

Tarih

2019

Dergi Başlığı

Dergi ISSN

Cilt Başlığı

Yayıncı

Maltepe Üniversitesi

Erişim Hakkı

CC0 1.0 Universal
info:eu-repo/semantics/openAccess

Araştırma projeleri

Organizasyon Birimleri

Dergi sayısı

Özet

Amaç: Araştırmanın amacı, öğretmen adaylarının çocukluk deneyimleri ile psikolojik dayanıklılıkları arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Yöntem: Araştırma nicel araştırma yöntemine uygun olarak tasarlanmış, ilişkisel tarama modeline dayalı betimsel bir çalışmadır. Araştırmanın çalışma grubu, 2018-2019 eğitimöğretim yılında, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Temel Eğitim Bölümü, Okul Öncesi Eğitimi Anabilim Dalına devam eden ve gönüllü olarak araştırmaya katılmayı kabul eden 160 öğretmen adayından oluşturulmuştur. Araştırmanın verileri “Bilgi Formu” , Akın, Uysal ve Çitemel tarafından 2013 yılında Türkçe ’ye uyarlanan “Çocukluk Deneyimleri Ölçeği” ve Basım ve Çetin tarafından 2010 yılında Türkçe ‘ye uyarlanan “Psikolojik Dayanıklılık Ölçeği ile elde edilmiştir. Bulgular: Kolmogorov-Smirnov ve Shapiro-Wilk testleri sonucunda, araştırmadan elde edilen verilerin normal dağılıma sahip olmadıkları bulunmuş ve analizlerde nonparametrik testlerden yararlanılmıştır. Analizler sonucunda, çocukluk deneyimleri ölçeği değersizlik içeren anılar alt boyutu (r=-,160; p<.05), boyun eğdirici anılar alt boyutu (r=-,266; p<.05) ve tehdit edici anılar alt boyutu (r=-,220; p<.05) ile psikolojik dayanıklılık ölçeği kendilik algısı alt boyutu puanları arasında; çocukluk deneyimleri ölçeği boyun eğdirici anılar alt boyutu (r=- ,163; p<.05) ile psikolojik dayanıklılık ölçeği gelecek algısı alt boyutu puanları arasında; çocukluk deneyimleri ölçeği değersizlik içeren anılar alt boyutu (r=-,199; p<.05) ile psikolojik dayanıklılık ölçeği sosyal yeterlilik alt boyutu puanları arasında; çocukluk deneyimleri ölçeği değersizlik içeren anılar alt boyutu (r=-,258; p<.05), boyun eğdirici anılar alt boyutu (r=- ,340; p<.05) ve tehdit edici anılar alt boyutu (r=-,434; p<.05) ile psikolojik dayanıklılık ölçeği aile uyumu alt boyutu puanları arasında; çocukluk deneyimleri ölçeği değersizlik içeren anılar alt boyutu (r=-,216; p<.05), boyun eğdirici anılar alt boyutu (r=-,161; p<.05) ve tehdit edici anılar alt boyutu (r=-,222; p<.05) ile psikolojik dayanıklılık ölçeği sosyal kaynaklar alt boyutu puanları arasında negatif yönlü anlamlı ilişki olduğu bulunmuştur. Sonuç: Elde edilen bulgular ışığında genel olarak araştırmaya katılan okul öncesi öğretmen adaylarının çocukluk dönemlerinde yaşamış oldukları olumsuz deneyimlerin psikolojik dayanıklılıklarını olumsuz olarak etkilediği ifade edilebilir.

Açıklama

Anahtar Kelimeler

okul öncesi eğitimi, öğretmen adayı, çocukluk deneyimleri, psikolojik dayanıklılık

Kaynak

14. Ulusal Okul Öncesi Öğretmenliği Öğrenci Kongresi: Çocuğun Ekolojik Dünyası Özet Kitapçığı

WoS Q Değeri

Scopus Q Değeri

Cilt

Sayı

Künye

Taşkın, R. B., Özmen, B., Şimşeker, Ö. ve Sezer, T. (2019). Okul öncesi öğretmen adaylarının çocukluk deneyimleri ile psikolojik dayanıklılıkları arasındaki ilişkisinin incelenmesi. 14. Ulusal Okul Öncesi Öğretmenliği Öğrenci Kongresi: Çocuğun Ekolojik Dünyası Özet Kitapçığı, Maltepe Üniversitesi.