Rehberlik ve psikolojik danışmanılık öğrencilerinin program tasarısı uygulamalarının incelenmesi
Küçük Resim Yok
Tarih
2019
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Yeditepe Üniversitesi
Erişim Hakkı
CC0 1.0 Universal
info:eu-repo/semantics/openAccess
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Okullarda çalışan Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlardan okul Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık programlarını geliştirmeleri ve diğer programlar için müşavirlik hizmeti vermeleri beklenmektedir. Bu bağlamda Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlarının hizmetöncesinde program geliştirme eğitimi almaları gerekir. Bu araştırmanın amacı ise program tasarısı hazırlayan rehberlik ve psikolojik danışmanlık lisans öğrencilerinin program geliştirme dersine yönelik tutumlarını, program tasarısı uygulaması ile ilgili görüşlerini ortaya koymak, hazırlamış oldukları program tasarılarını incelemektir. Araştırma karma desen çerçevesinde planlanmıştır. Nicel boyut tarama, nitel boyut durum çalışması araştırması ile yürütülmüştür. Öğrencilerin program geliştirme dersine olan tutumları nicel verileri oluşturmuş ve bu veriler ölçek aracılığı ile elde edilmiştir. Araştırmanın nitel verilerini oluşturan program tasarısı uygulamasına yönelik görüşler içerik analizi, program tasarıları ise betimsel analizle incelenmiştir. Araştırmanın sonucuna göre program tasarısı hazırlayan Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık öğrencilerinin program geliştirme dersine karşı tutumlarının orta seviyede olduğu ve öğrencilerin büyük bir çoğunluğunun program tasarısı uygulaması ile ilgili olumlu görüşlere sahip olduğu görülmüştür. Program tasarılarının tamamı genel hedef yazma kriterlerine uygundur. Kazanım yazma, öğrenme-öğretme süreçlerinin planlanması, ölçme-değerlendirme süreçlerinin planlanması, örnek etkinliklerin geliştirilmesi, program geliştirme modeli önerisi geliştirme konularında ise hatalı ve eksik öğrenmeleri olan öğrenciler mevcuttur. Araştırmacılara kazanım yazmaya, program öğelerini birbirleri ile ilişkilendirebilmeye, program geliştirme modellerini örneklendirmeye yönelik uygulamalı ders etkinliklerinin etkilerini araştırmaları önerilmektedir.
The Guidance and Psychological Counselors who work at schools are expected to develop school Guidance and Psychological Counseling programs and to provide consultancy services for other programs. In this context, program development training of Guidance and Psychological Counselors is one of the topics which must be studied. The purpose of this study is to determine the attitudes of the Guidance and Psychological Counseling students, who prepare program drafts, to reveal their viewpoints on program draft application, and to evaluate the program proposals they prepared. The study was planned in the mixed design framework. The Quantitative Dimension Review was carried out with a Qualitative Dimension Case Study. The attitudes of students towards program development constituted the quantitative data; and these data were obtained through the scale. The viewpoints of the students on the program draft application, which constituted the qualitative data of the study, were analyzed with Content Analysis, and the program drafts were analyzed with descriptive analysis. According to the results of the present study, it was determined that the viewpoints of the Guidance and Psychological Counseling students, who prepared program proposal, towards program development training were at a moderate; and the majority of the students had positive viewpoints on the program draft application. All of the program proposals are in line with the general target writing criteria. However, there are also students who had incorrect and incomplete learning in acquisition writing, planning of learning-teaching processes, planning of measurement-evaluation processes, developing sample activities and developing suggestion on program development model. It is recommended to researchers that they investigate the effects of applicable lesson activities targeting acquisition writing, associating of program elements with each other, and illustrating program development models.
The Guidance and Psychological Counselors who work at schools are expected to develop school Guidance and Psychological Counseling programs and to provide consultancy services for other programs. In this context, program development training of Guidance and Psychological Counselors is one of the topics which must be studied. The purpose of this study is to determine the attitudes of the Guidance and Psychological Counseling students, who prepare program drafts, to reveal their viewpoints on program draft application, and to evaluate the program proposals they prepared. The study was planned in the mixed design framework. The Quantitative Dimension Review was carried out with a Qualitative Dimension Case Study. The attitudes of students towards program development constituted the quantitative data; and these data were obtained through the scale. The viewpoints of the students on the program draft application, which constituted the qualitative data of the study, were analyzed with Content Analysis, and the program drafts were analyzed with descriptive analysis. According to the results of the present study, it was determined that the viewpoints of the Guidance and Psychological Counseling students, who prepared program proposal, towards program development training were at a moderate; and the majority of the students had positive viewpoints on the program draft application. All of the program proposals are in line with the general target writing criteria. However, there are also students who had incorrect and incomplete learning in acquisition writing, planning of learning-teaching processes, planning of measurement-evaluation processes, developing sample activities and developing suggestion on program development model. It is recommended to researchers that they investigate the effects of applicable lesson activities targeting acquisition writing, associating of program elements with each other, and illustrating program development models.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Program tasarımı, Program geliştirme, Rehberlik ve psikolojik danışmanlık programları, Program design, Program development, School guidance and psychological counseling programs
Kaynak
Edu 7: Yeditepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
8
Sayı
10
Künye
Aşiroğlu, S. (2019). Rehberlik ve psikolojik Danışmanlık Öğrencilerinin Program Tasarısı Uygulamalarının İncelenmesi. Edu 7: Yeditepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 8(10), s. 36-54.