Okul öncesi eğitim kurumlarında çalışan yönetici ve öğretmenlerin öğrenen okul ve takım çalışmasına yönelik algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi
Küçük Resim Yok
Tarih
2023
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
T.C. Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Erişim Hakkı
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Bu çalışmada okul öncesi eğitim kurumlarındaki öğretmen ve yöneticilerin öğrenen okul ve takım çalışması algıları ve bu algıların demografik özelliklerine göre farklılıkları incelemek amaçlanmıştır. Bu amaç çerçevesinde; yönetici ve öğretmenlerin öğrenen okul ve takım çalışması algılarının demografik değişkenlere göre farklılık gösterip göstermediği belirlenmiş aynı zamanda öğrenen okul ve takım çalışması algıları arasındaki ilişki incelenerek yorumlanmıştır. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu İstanbul iline bağlı bağımsız anaokullarındaki öğretmen ve yöneticilerden oluşmaktadır. Araştırmada Öğrenen Okul ve Takım Algısı Ölçekleri kullanılmıştır. Veriler IBM SPSS Statistics 26 ve IBM SPSS Amos programları ile analiz edilmiş; tanıtıcı istatistikler, bağımsız örneklem testi ve tek yönlü varyans analizinden yararlanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, yönetici ve öğretmenlerin öğrenen okul ve takım algılarının yüksek olduğu belirlenmiştir. Yönetici ve öğretmenlerin öğrenen okul algılarının alt boyutlarında yaşa, medeni duruma ve mesleki kıdeme göre anlamlı farklılık göstermediği; Zihni Modeller alt boyutunun cinsiyete ve eğitime göre anlamlı farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Yönetici ve öğretmenlerin okuldaki hizmet sürelerinde Öğrenen Okul Algıları ölçeği genelinde ve Paylaşılan Vizyon alt boyutunda anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Yönetici ve öğretmenlerin takım algılarının alt boyutlarında yaşa, cinsiyete, eğitime ve mesleki kıdeme göre anlamlı farklılık göstermediği; medeni durumun Takım Algısı Ölçeği Etkileşim ve Dayanışma alt boyutunda anlamlı farklılığa sebep olduğu görülmüştür. Yönetici ve öğretmenlerin hizmet sürelerine göre Takım Algıları ölçeği genelinde ve alt boyutlarında farklılık tespit edilmiştir. Okuldaki görevine göre, yöneticilerin takım algısının bağlılık ve işbirliği, gelişme ve iş doyumu alt boyutları ve ölçeğin genelinde daha yüksek olduğu; benzer şekilde yöneticilerin öğrenen okul algısının Zihni Modeller ve Kişisel Hakimiyet alt boyutlarında daha yüksek olduğu görülmüştür. Çalışma kapsamındaki öğretmen ve yöneticilerin öğrenen okul ve takım algısı ilişkisi korelasyon analizinde pozitif yönlü orta düzeyde olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
In this study, it is aimed to examine the perceptions of teachers and administrators in pre-school education institutions regarding learning school and teamwork and to examine the differences according to the demographic characteristics of these perceptions. In accordance with this purpose, administrators and teacher’s perceptions of learning school and teamwork was analyzed and interpreted through the relationship between learning school and teamwork perceptions, whether it differs according to demographic variables. Relational screening model was used in the research. The work group of the research consists of teachers and administrators in independent kindergartens in Istanbul. The Learning School and Team Perception Scales were used in the research. Data were analyzed by using IBM SPSS Statistics 26 and IBM SPSS Amos programs where as independent sample test and one-way analysis of variance were also used in the research. According to the results of the research, it was determined that administrators and teachers have high perceptions of learning schools and teams. It was determined that administrators and teachers did not differ according to age, marital status and professional seniority in the sub-dimensions of learning school perceptions and it has been determined that the Mental Models sub-dimension differs according to gender and education. It has also been determined that there was a difference in the length of service of administrators and teachers in the scale of Learning School Perceptions and in the Shared Vision sub-dimension.It was observed that the sub-dimensions of team perception of administrators and teachers did not differ according to age, gender, education and professional seniority, on the other hand it was observed that marital status caused a difference in the Team Perception Scale Interaction and Solidarity sub-dimension. It is observed that according to the length of service of the administrators and teachers, there was a difference in the overall and sub-dimensions of the Team Perceptions scale. According to the job at the school, the team perception of the administrators is higher in the sub-dimensions of commitment and cooperation, development and job satisfaction and in general; Similarly, it was seen that the perception of the learning school of the administrators was higher in the Mental Models and Personal Dominance sub-dimensions. Within the scope of the study, it was concluded that there is a positive medium level relationship in the correlation analysis of the relationship between the perception of the learning school and the team of the teachers and administrators.
In this study, it is aimed to examine the perceptions of teachers and administrators in pre-school education institutions regarding learning school and teamwork and to examine the differences according to the demographic characteristics of these perceptions. In accordance with this purpose, administrators and teacher’s perceptions of learning school and teamwork was analyzed and interpreted through the relationship between learning school and teamwork perceptions, whether it differs according to demographic variables. Relational screening model was used in the research. The work group of the research consists of teachers and administrators in independent kindergartens in Istanbul. The Learning School and Team Perception Scales were used in the research. Data were analyzed by using IBM SPSS Statistics 26 and IBM SPSS Amos programs where as independent sample test and one-way analysis of variance were also used in the research. According to the results of the research, it was determined that administrators and teachers have high perceptions of learning schools and teams. It was determined that administrators and teachers did not differ according to age, marital status and professional seniority in the sub-dimensions of learning school perceptions and it has been determined that the Mental Models sub-dimension differs according to gender and education. It has also been determined that there was a difference in the length of service of administrators and teachers in the scale of Learning School Perceptions and in the Shared Vision sub-dimension.It was observed that the sub-dimensions of team perception of administrators and teachers did not differ according to age, gender, education and professional seniority, on the other hand it was observed that marital status caused a difference in the Team Perception Scale Interaction and Solidarity sub-dimension. It is observed that according to the length of service of the administrators and teachers, there was a difference in the overall and sub-dimensions of the Team Perceptions scale. According to the job at the school, the team perception of the administrators is higher in the sub-dimensions of commitment and cooperation, development and job satisfaction and in general; Similarly, it was seen that the perception of the learning school of the administrators was higher in the Mental Models and Personal Dominance sub-dimensions. Within the scope of the study, it was concluded that there is a positive medium level relationship in the correlation analysis of the relationship between the perception of the learning school and the team of the teachers and administrators.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Öğrenen örgüt, Öğrenen okul, Takım algısı, Takım çalışması, Okul öncesi eğitim, Learning organization, Learning school, Team perception, Team work, Pre-school education
Kaynak
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
Sayı
Künye
Uysal Geyik, S. (2023). Okul öncesi eğitim kurumlarında çalışan yönetici ve öğretmenlerin öğrenen okul ve takım çalışmasına yönelik algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi / Investigation of the relationship between the perceptions of the learning school and the teamwork of the administrators and teachers working in pre-school education institutions. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.