Sınıf öğretmenlerinin sanal sınıf ortamına yönelik tutumları: Ölçek geliştirme çalışması
Küçük Resim Yok
Tarih
2023
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
T.C. Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Erişim Hakkı
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Gelişen teknolojinin uzaktan eğitime olan katkıları sonucunda eğitim faaliyetlerinin gerçekleştirildiği sanal sınıf ortamlarında etkili bir eğitim- öğretim faaliyeti gerçekleştirmek, derslerin verimliliğini ve öğrenci başarısını arttırmak, öğretmen motivasyonunu arttırmak, öğretmenlerin sanal sınıf ortamına yönelik olumlu tutum kazanmalarını sağlamak için sınıf öğretmenlerinin bu ortam hakkındaki duygu, düşünce ve davranışlarını bilmek önemlidir. Bu nedenle yapılan araştırma, sınıf öğretmenlerinin sanal sınıf ortamına yönelik tutumlarını belirlemek için kullanılabilecek bir ölçek geliştirmeyi amaçlamaktadır. Araştırma tarama modeli kullanılarak hazırlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2022-2023 eğitim öğretim yılında İstanbul ili Maltepe ilçesi devlet okullarında görev yapmakta olan 517 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada; araştırmacı tarafından oluşturulan “Sınıf Öğretmenlerinin Sanal Sınıf Ortamına Yönelik Tutum Ölçeği” ve sınıf öğretmenlerinin kişisel bilgilerini belirlemek için “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Ölçeğin geliştirme aşamasında 69 maddeden oluşan madde havuzu oluşturulmuştur. Benzer ifadeler içeren maddeler elenerek 43 madde uzman görüşüne sunulmuştur. Uzman görüşleri analiz edilerek ölçeğin kapsam geçerlilik çalışması yapılmıştır. Daha sonra yapı geçerliliği ve güvenirlilik analizleri uygulanmıştır. Araştırmada elde edilen veriler SPSS 24.0 ve MPlus 7.0 programları kullanılarak analiz edilmiştir. Elde edilen 517 verinin 370’i açımlayıcı, 147’si ise doğrulayıcı faktör analizi için kullanılmıştır. Ölçeğin yapı geçerliğini belirlemek için örneklem büyüklüğünün yeterli olup olmadığına karar verilmesinde ilk aşamada Kaiser-Meyer-Olkin (KMO) değeri 0,911, Barlett testi 6143 (p<0,001) olarak hesaplanmış ve verilerin analize uygun olduğu sonucuna varılmıştır. Daha sonra 36 maddelik taslak ölçeğe Açımlayıcı Faktör Analizi uygulanarak 3 faktörden oluşan 22 maddelik ölçek geliştirilmiştir. Belirlenen bu faktör yapısının uyumlu olup olmadığı doğrulayıcı faktör analizi ile onaylanmıştır. Uyum indeksleri; ?2/df=1,770, SRMR=0,059, TLI=0,883, CFI=0,900, RMSEA=0,72 olarak hesaplanmış ve modelin verilerle uyumlu olduğu sonucuna varılmıştır. Ölçeğin güvenirliğine ilişkin Cronbach Alpha değeri 0,905 olarak hesaplanmıştır. Araştırmadaki analiz sonuçlarına göre Sınıf Öğretmenlerinin Sanal Sınıf Ortamına Yönelik Tutum Ölçeği’nin geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu görülmüştür. Çalışma kapsamında araştırma sonuçları dikkate alınarak uygulayıcı ve araştırmacılara yönelik öneriler sunulmuştur.
As a result of the contribution of the developing technology to distance education,its important to know clasroom teacher’s thoughts and feelings about the virtual environments, in order to carry out an effective educational activity to increase the efficiency of the lessons, the student succes, teacher motivation and enabling teachers to gain possitive attitudes towards these environments. For this reason, the aim of this research is to develop a scale that can be used to determine the attitudes of clasroom teachers towards the virtual clasroom environment. The research was prepared by using the survey model. The study group of the research consists of 517 classroom teachers working in public schools in Maltepe district of Istanbul in the 2022-2023 academic year. In the research; the attitudes of classroom tchers towards the virtual classroom environment scale created by the researcher and the “Personal Information Form” to determine the personel information of the teachers were used. During the development phase of the scale, an article pool consisting of 69 articles was created. Items containing similar statements were eliminated and 43 items were submitted to expert view. The scope validity study of the scale was carried out by analyzing expert views. Then, structure validity and reliability analyzes were made. The data obtained in the research were analyzed using SPSS 24.0 and MPlus 7.0 programs. Of the 517 data obtained, 370 data were used for exploratory and 147 data were used for confirmatory factor analysis. Kaiser-Meyer-Olkin (KMO) value was calculated in the first step in deciding whether the sample size is sufficient to determine the construct validity of the scale. KMO value was calculated as 0.911, Barlett test 6143 (p<0.001) and it was concluded that the data were suitable for analysis. After that, by applying Exploratory Factor Analysis to the 36-article draft scale, a 22-article scale consisting of 3 factors was developed. The compatibility of this determined factor structure was confirmed by confirmatory factor analysis. Consistency indices were calculated as ?2/df=1.770, SRMR=0.59, TLI=0.883, CFI=0.900, RMSEA=0.072 and it was concluded that the model was compatible with the data. The Cronbach Alpha value for the reliability of the scale was calculated as 0.905. According to the results of the analysis in the research,Scale of Classroom Teachers Towards Virtual Classroom Environment is a valid and reliable measurement tool. Within the scope of the study, suggestions for practitioners and researchers were presented, taking into account the research results.
As a result of the contribution of the developing technology to distance education,its important to know clasroom teacher’s thoughts and feelings about the virtual environments, in order to carry out an effective educational activity to increase the efficiency of the lessons, the student succes, teacher motivation and enabling teachers to gain possitive attitudes towards these environments. For this reason, the aim of this research is to develop a scale that can be used to determine the attitudes of clasroom teachers towards the virtual clasroom environment. The research was prepared by using the survey model. The study group of the research consists of 517 classroom teachers working in public schools in Maltepe district of Istanbul in the 2022-2023 academic year. In the research; the attitudes of classroom tchers towards the virtual classroom environment scale created by the researcher and the “Personal Information Form” to determine the personel information of the teachers were used. During the development phase of the scale, an article pool consisting of 69 articles was created. Items containing similar statements were eliminated and 43 items were submitted to expert view. The scope validity study of the scale was carried out by analyzing expert views. Then, structure validity and reliability analyzes were made. The data obtained in the research were analyzed using SPSS 24.0 and MPlus 7.0 programs. Of the 517 data obtained, 370 data were used for exploratory and 147 data were used for confirmatory factor analysis. Kaiser-Meyer-Olkin (KMO) value was calculated in the first step in deciding whether the sample size is sufficient to determine the construct validity of the scale. KMO value was calculated as 0.911, Barlett test 6143 (p<0.001) and it was concluded that the data were suitable for analysis. After that, by applying Exploratory Factor Analysis to the 36-article draft scale, a 22-article scale consisting of 3 factors was developed. The compatibility of this determined factor structure was confirmed by confirmatory factor analysis. Consistency indices were calculated as ?2/df=1.770, SRMR=0.59, TLI=0.883, CFI=0.900, RMSEA=0.072 and it was concluded that the model was compatible with the data. The Cronbach Alpha value for the reliability of the scale was calculated as 0.905. According to the results of the analysis in the research,Scale of Classroom Teachers Towards Virtual Classroom Environment is a valid and reliable measurement tool. Within the scope of the study, suggestions for practitioners and researchers were presented, taking into account the research results.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Sanal sınıf, Sınıf yönetimi, Sınıf yönetimine yönelik tutum, Ölçek geliştirme, Virtual classroom, Classroom management, Attitude towards classroom management, Scale development
Kaynak
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
Sayı
Künye
Albayrak, H. (2023). Sınıf öğretmenlerinin sanal sınıf ortamına yönelik tutumları: Ölçek geliştirme çalışması / Clasroom teachers’ attitudes to the virtual clasroom enviroment: Scale devolopment study. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.