Otizm Spektrum Bozukluğu Tanılı Çocuklara Yönelik Yoğun Davranışsal Uygulama Oturumlarına Hazırlık İşlemi Olarak ‘Oturum-Öncesi Eşleştirme’
dc.contributor.author | Tulunayateş, Öznur | |
dc.contributor.author | İftar, Gönül Selver | |
dc.date.accessioned | 2024-07-12T22:04:25Z | |
dc.date.available | 2024-07-12T22:04:25Z | |
dc.date.issued | 2022 | en_US |
dc.description.abstract | Yoğun davranışsal uygulama; otizm spektrum bozukluğu tanılı çocuklarla, uygula- malı davranış analizi ilkelerine dayalı olarak, haftada 20-40 saat süreyle ve ağırlıklı olarak ayrık-denemelerle öğretim düzenlemesiyle evde ya da kurumda yürütülen öğretim uygulamasıdır. Yoğun davranışsal uygulama ve ayrık-denemelerle öğretim, OSB tanılı öğrencinin uzun sürelerle öğretim etkinliğine katılmasını ve yerinde oturmasını; ayrıca, uygulamacının talep ettiği çok sayıda tepkiyi yerine getirmesini gerektirmektedir. Bu nedenle, yoğun davranışsal uygulamanın yürütüldüğü öğretim ortamı, öğretimi yürüten uygulamacı ve öğretimde yer alan araç-gereçler öğrenci için itici uyaran özelliği kazanabilmektedir. Dolayısıyla, yoğun davranışsal uygulama sırasında çeşitli davranış sorunlarıyla çok sık karşılaşılmaktadır. Öğrenciyle bağ kurmak, istenmeyen etkinliğin iticiliğini azaltma amacına hizmet eden bir ön- cül-temelli düzenleme olarak alanyazında yer almakta olup; oturum-öncesi eşleştir- me, yoğun davranışsal uygulama için geliştirilmiş olan özel bir bağ kurma işlemidir. Oturum-öncesi eşleştirmede, öğrenci için yeni olan uygulama ortamı, uygulamacılar ve uygulama araç-gereçleri olumlu pekiştireçlerle eşleştirilerek öğrencinin ilk kez katılacağı öğretimin iticiliğini azaltıp öğrencinin öğretime sorunsuzca katılım olası- lığını artırmak hedeflenir. Bu makalenin amacı, oturum-öncesi eşleştirmeye ilişkin alanyazında yer alan araştırmaları ve uygulama sürecini tanıtmaktır. Anahtar Kelimeler: Otizm spektrum bozukluğu; Uygulamalı davranış analizi; Yoğun davranışsal uygulama; Ayrık denemelerle öğretim; Bağ kurma; Oturum-öncesi eş- leştirme. | en_US |
dc.identifier.doi | 10.23863/kalem.2021.181 | |
dc.identifier.endpage | 24 | en_US |
dc.identifier.issn | 2146-5606 | |
dc.identifier.issn | 2146-5606 | |
dc.identifier.issue | 2 (Sayı: 11) | en_US |
dc.identifier.startpage | 1 | en_US |
dc.identifier.trdizinid | 1127721 | en_US |
dc.identifier.uri | https://doi.org/10.23863/kalem.2021.181 | |
dc.identifier.uri | https://search.trdizin.gov.tr/yayin/detay/1127721 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12415/9735 | |
dc.identifier.volume | 6 | en_US |
dc.indekslendigikaynak | TR-Dizin | |
dc.language.iso | tr | en_US |
dc.relation.ispartof | Kalem Uluslararası Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.snmz | KY05099 | |
dc.title | Otizm Spektrum Bozukluğu Tanılı Çocuklara Yönelik Yoğun Davranışsal Uygulama Oturumlarına Hazırlık İşlemi Olarak ‘Oturum-Öncesi Eşleştirme’ | en_US |
dc.type | Article | |
dspace.entity.type | Publication |