Otizm Spektrum Bozukluğu Tanılı Çocuklara Yönelik Yoğun Davranışsal Uygulama Oturumlarına Hazırlık İşlemi Olarak ‘Oturum-Öncesi Eşleştirme’

dc.contributor.authorTulunayateş, Öznur
dc.contributor.authorİftar, Gönül Selver
dc.date.accessioned2024-07-12T22:04:25Z
dc.date.available2024-07-12T22:04:25Z
dc.date.issued2022en_US
dc.description.abstractYoğun davranışsal uygulama; otizm spektrum bozukluğu tanılı çocuklarla, uygula- malı davranış analizi ilkelerine dayalı olarak, haftada 20-40 saat süreyle ve ağırlıklı olarak ayrık-denemelerle öğretim düzenlemesiyle evde ya da kurumda yürütülen öğretim uygulamasıdır. Yoğun davranışsal uygulama ve ayrık-denemelerle öğretim, OSB tanılı öğrencinin uzun sürelerle öğretim etkinliğine katılmasını ve yerinde oturmasını; ayrıca, uygulamacının talep ettiği çok sayıda tepkiyi yerine getirmesini gerektirmektedir. Bu nedenle, yoğun davranışsal uygulamanın yürütüldüğü öğretim ortamı, öğretimi yürüten uygulamacı ve öğretimde yer alan araç-gereçler öğrenci için itici uyaran özelliği kazanabilmektedir. Dolayısıyla, yoğun davranışsal uygulama sırasında çeşitli davranış sorunlarıyla çok sık karşılaşılmaktadır. Öğrenciyle bağ kurmak, istenmeyen etkinliğin iticiliğini azaltma amacına hizmet eden bir ön- cül-temelli düzenleme olarak alanyazında yer almakta olup; oturum-öncesi eşleştir- me, yoğun davranışsal uygulama için geliştirilmiş olan özel bir bağ kurma işlemidir. Oturum-öncesi eşleştirmede, öğrenci için yeni olan uygulama ortamı, uygulamacılar ve uygulama araç-gereçleri olumlu pekiştireçlerle eşleştirilerek öğrencinin ilk kez katılacağı öğretimin iticiliğini azaltıp öğrencinin öğretime sorunsuzca katılım olası- lığını artırmak hedeflenir. Bu makalenin amacı, oturum-öncesi eşleştirmeye ilişkin alanyazında yer alan araştırmaları ve uygulama sürecini tanıtmaktır. Anahtar Kelimeler: Otizm spektrum bozukluğu; Uygulamalı davranış analizi; Yoğun davranışsal uygulama; Ayrık denemelerle öğretim; Bağ kurma; Oturum-öncesi eş- leştirme.en_US
dc.identifier.doi10.23863/kalem.2021.181
dc.identifier.endpage24en_US
dc.identifier.issn2146-5606
dc.identifier.issn2146-5606
dc.identifier.issue2 (Sayı: 11)en_US
dc.identifier.startpage1en_US
dc.identifier.trdizinid1127721en_US
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.23863/kalem.2021.181
dc.identifier.urihttps://search.trdizin.gov.tr/yayin/detay/1127721
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12415/9735
dc.identifier.volume6en_US
dc.indekslendigikaynakTR-Dizin
dc.language.isotren_US
dc.relation.ispartofKalem Uluslararası Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisien_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.snmzKY05099
dc.titleOtizm Spektrum Bozukluğu Tanılı Çocuklara Yönelik Yoğun Davranışsal Uygulama Oturumlarına Hazırlık İşlemi Olarak ‘Oturum-Öncesi Eşleştirme’en_US
dc.typeArticle
dspace.entity.typePublication

Dosyalar